Bolt-on trimming av en 1300!

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderator: Global moderator

Jon T
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1743
Joined: Sun Sep 02, 2007 5:03 pm
Location: Bergen

Sv: Bolt-on trimming av en 1300!

Post by Jon T »

Har to alternativ, men kommer tilbake til det!
hans

Sv: Bolt-on trimming av en 1300!

Post by hans »

hmmm - ganske sikker på at den der hadde passet ekstra godt i en viss hvit en  ;D
Jon T
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1743
Joined: Sun Sep 02, 2007 5:03 pm
Location: Bergen

Sv: Bolt-on trimming av en 1300!

Post by Jon T »

hans wrote: hmmm - ganske sikker på at den der hadde passet ekstra godt i en viss hvit en  ;D

Kanskje en gang i fremtiden....?  ;)
hans

Sv: Bolt-on trimming av en 1300!

Post by hans »

tar gjerne dine første forsøk slik at du kan øve deg mer :)  - har en 1300 motor til du kan øve på  ;D
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Bolt-on trimming av en 1300!

Post by RZR Andy »

hans wrote: tar gjerne dine første forsøk slik at du kan øve deg mer :)   - har en 1300 motor til du kan øve på  ;D
Hvorfor ikke gå i gang selv, Hans? Jon trenger litt pushing i jakten på de skjulte gampene! ;D
hans

Sv: Bolt-on trimming av en 1300!

Post by hans »

er litt pysete  - alle ukjente ting er skummelt  - samt at jeg tror det vil koste mer å bygge selv enn å kjøpe ferdig.
Veldig lyst på den Jon nevnte for meg som står på vw norge til 15k .. dessverre er det feil årstid for min konto .
Jon T
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1743
Joined: Sun Sep 02, 2007 5:03 pm
Location: Bergen

Sv: Bolt-on trimming av en 1300!

Post by Jon T »

hans wrote: er litt pysete  - alle ukjente ting er skummelt  - samt at jeg tror det vil koste mer å bygge selv enn å kjøpe ferdig.
Veldig lyst på den Jon nevnte for meg som står på vw norge til 15k .. dessverre er det feil årstid for min konto .
Denne er nok ett godt kjøp, antar den er bygget av rallybugs-Espen:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,11127.0.html

Hadde en økt i går og fikk rengjort halveblokken, glemte kamera desverre.
Jon T
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1743
Joined: Sun Sep 02, 2007 5:03 pm
Location: Bergen

Sv: Bolt-on trimming av en 1300!

Post by Jon T »

Forgassere blir nok 2 enkle dellorto 34mm når jeg får sjekket ut tilstandet på de,
Jeg har tenkt å porte litt selv men det jeg lurer på er kompresjon, bør denne beholdes orginalt eller gjøres noe med, evt hvor mye?
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Bolt-on trimming av en 1300!

Post by RZR Andy »

Det er vel et av de vanligste knepene å høvle av noen millimeter av toppene, pass på vendehøyde på stempel i forhold til ventiler i så fall. Med 1:1,25 vipper kommer ventilene lenger ut. Alt dette må regnes ut. Hvor mye avhenger vel av hva du ønsker, temperaturen øker jo også siden effekten økes.
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Bolt-on trimming av en 1300!

Post by RZR Andy »

RZR-Andy wrote: Det er vel et av de vanligste knepene å høvle av noen millimeter av toppene, pass på vendehøyde på stempel i forhold til ventiler i så fall. Med 1:1,25 vipper kommer ventilene lenger ut. Alt dette må regnes ut. Hvor mye avhenger vel av hva du ønsker, temperaturen øker jo også siden effekten økes.
Du kan jo evt. høre med Metalock http://www.metalock-bergen.com/2.html som tar maskineringsjobber på motorer, etter at du har regnet ut hvor du vil havne. Det samme gjør de vel også på Auto23 og X antall motor/maskineringsverksteder i vårt nærområde. Det er vel en fordel med oljeindustrien at vi har mange bedrifter med stor kompetanse og topp moderne utstyr. Kjenner ikke du noen som jobber med sånt, forresten?
Høvling av toppene har vel i alle år vært et vanlig bilcrosstriks for å få mer effekt ut for en billig penge, men holdbarheten blir vel sannsynligvis kortere etter hvor mye en høvler vekk. 
Når toppene er regngjort og målt (volum) kan du jo begynne å legge inn litt data i kalkulatorene her. http://www.customspeedparts.de/content/ ... chnung.php Du bør vel ikke frese av noe i forbrenningskammeret om du vil ha mer komp, i alle fall, sier seg jo i grunnen selv.
orangenotch
Styret
Styret
Posts: 1330
Joined: Thu Sep 06, 2007 1:23 am
Location: Bergen

Sv: Bolt-on trimming av en 1300!

Post by orangenotch »

Et annet triks er å plane toppen, frese av sylindrene og shimse sylindrene til man ønsket volum/komp. Dette sammen med cc matching av forbrenningskammerene gir mulighet for helt lik kompressjon på alle sylindrene.
02 er bøs.....Bay er grei
Jon T
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1743
Joined: Sun Sep 02, 2007 5:03 pm
Location: Bergen

Sv: Bolt-on trimming av en 1300!

Post by Jon T »

Endelig et godt stykke på vei, ferdig rengjort blokk og av med toppene:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... bla018.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... bla019.jpg[/img]
Brukt kun bensin i en spray beholder til rengjøring, noe som gjorde susen og løste opp det meste. Min gamle tannbørste røk også til, resultatet ble pent:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... bla022.jpg[/img]
Før jeg kom meg hjem fikk jeg av stemplene:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... bla024.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... bla023.jpg[/img]
Skal bli fint å begynne på en mock-up til uken!

Trenger jeg å ta av reimhjulet for å få av det siste kjøledekselet:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... bla030.jpg[/img]
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Bolt-on trimming av en 1300!

Post by RZR Andy »

Kommer seg nå - et sjumilssteg i riktig retning!!! Har du et godt skrujern som passer kan du nok klare å lirke det inn gjennom åpningene i hjulet, men det enkleste er å jo å ta det av. Få rengjort guffen bakom, det er som regel en del der også.
User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

Sv: Bolt-on trimming av en 1300!

Post by erika »

Viser igjen det der nå!
Kan snart begynne å motere god-delene dine. Legg litt tid i å få viftehus og kjøledeksler pene - så kommer det til å se bra ut også.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Jon T
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1743
Joined: Sun Sep 02, 2007 5:03 pm
Location: Bergen

Sv: Bolt-on trimming av en 1300!

Post by Jon T »

erika wrote: Viser igjen det der nå!
Kan snart begynne å motere god-delene dine. Legg litt tid i å få viftehus og kjøledeksler pene - så kommer det til å se bra ut også.
I'm already on it!
Post Reply