Bolt-on trimming av en 1300!
Moderator: Global moderator
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Har to alternativ, men kommer tilbake til det!
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
hmmm - ganske sikker på at den der hadde passet ekstra godt i en viss hvit en 

Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Kanskje en gang i fremtiden....?hans wrote: hmmm - ganske sikker på at den der hadde passet ekstra godt i en viss hvit en![]()

Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
tar gjerne dine første forsøk slik at du kan øve deg mer
- har en 1300 motor til du kan øve på 


Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Hvorfor ikke gå i gang selv, Hans? Jon trenger litt pushing i jakten på de skjulte gampene!hans wrote: tar gjerne dine første forsøk slik at du kan øve deg mer- har en 1300 motor til du kan øve på
![]()

Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
er litt pysete - alle ukjente ting er skummelt - samt at jeg tror det vil koste mer å bygge selv enn å kjøpe ferdig.
Veldig lyst på den Jon nevnte for meg som står på vw norge til 15k .. dessverre er det feil årstid for min konto .
Veldig lyst på den Jon nevnte for meg som står på vw norge til 15k .. dessverre er det feil årstid for min konto .
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Denne er nok ett godt kjøp, antar den er bygget av rallybugs-Espen:hans wrote: er litt pysete - alle ukjente ting er skummelt - samt at jeg tror det vil koste mer å bygge selv enn å kjøpe ferdig.
Veldig lyst på den Jon nevnte for meg som står på vw norge til 15k .. dessverre er det feil årstid for min konto .
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,11127.0.html
Hadde en økt i går og fikk rengjort halveblokken, glemte kamera desverre.
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Forgassere blir nok 2 enkle dellorto 34mm når jeg får sjekket ut tilstandet på de,
Jeg har tenkt å porte litt selv men det jeg lurer på er kompresjon, bør denne beholdes orginalt eller gjøres noe med, evt hvor mye?
Jeg har tenkt å porte litt selv men det jeg lurer på er kompresjon, bør denne beholdes orginalt eller gjøres noe med, evt hvor mye?
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Det er vel et av de vanligste knepene å høvle av noen millimeter av toppene, pass på vendehøyde på stempel i forhold til ventiler i så fall. Med 1:1,25 vipper kommer ventilene lenger ut. Alt dette må regnes ut. Hvor mye avhenger vel av hva du ønsker, temperaturen øker jo også siden effekten økes.
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Du kan jo evt. høre med Metalock http://www.metalock-bergen.com/2.html som tar maskineringsjobber på motorer, etter at du har regnet ut hvor du vil havne. Det samme gjør de vel også på Auto23 og X antall motor/maskineringsverksteder i vårt nærområde. Det er vel en fordel med oljeindustrien at vi har mange bedrifter med stor kompetanse og topp moderne utstyr. Kjenner ikke du noen som jobber med sånt, forresten?RZR-Andy wrote: Det er vel et av de vanligste knepene å høvle av noen millimeter av toppene, pass på vendehøyde på stempel i forhold til ventiler i så fall. Med 1:1,25 vipper kommer ventilene lenger ut. Alt dette må regnes ut. Hvor mye avhenger vel av hva du ønsker, temperaturen øker jo også siden effekten økes.
Høvling av toppene har vel i alle år vært et vanlig bilcrosstriks for å få mer effekt ut for en billig penge, men holdbarheten blir vel sannsynligvis kortere etter hvor mye en høvler vekk.
Når toppene er regngjort og målt (volum) kan du jo begynne å legge inn litt data i kalkulatorene her. http://www.customspeedparts.de/content/ ... chnung.php Du bør vel ikke frese av noe i forbrenningskammeret om du vil ha mer komp, i alle fall, sier seg jo i grunnen selv.
-
- Styret
- Posts: 1330
- Joined: Thu Sep 06, 2007 1:23 am
- Location: Bergen
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Et annet triks er å plane toppen, frese av sylindrene og shimse sylindrene til man ønsket volum/komp. Dette sammen med cc matching av forbrenningskammerene gir mulighet for helt lik kompressjon på alle sylindrene.
02 er bøs.....Bay er grei
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Endelig et godt stykke på vei, ferdig rengjort blokk og av med toppene:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... bla018.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... bla019.jpg[/img]
Brukt kun bensin i en spray beholder til rengjøring, noe som gjorde susen og løste opp det meste. Min gamle tannbørste røk også til, resultatet ble pent:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... bla022.jpg[/img]
Før jeg kom meg hjem fikk jeg av stemplene:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... bla024.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... bla023.jpg[/img]
Skal bli fint å begynne på en mock-up til uken!
Trenger jeg å ta av reimhjulet for å få av det siste kjøledekselet:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... bla030.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... bla018.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... bla019.jpg[/img]
Brukt kun bensin i en spray beholder til rengjøring, noe som gjorde susen og løste opp det meste. Min gamle tannbørste røk også til, resultatet ble pent:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... bla022.jpg[/img]
Før jeg kom meg hjem fikk jeg av stemplene:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... bla024.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... bla023.jpg[/img]
Skal bli fint å begynne på en mock-up til uken!
Trenger jeg å ta av reimhjulet for å få av det siste kjøledekselet:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... bla030.jpg[/img]
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Kommer seg nå - et sjumilssteg i riktig retning!!! Har du et godt skrujern som passer kan du nok klare å lirke det inn gjennom åpningene i hjulet, men det enkleste er å jo å ta det av. Få rengjort guffen bakom, det er som regel en del der også.
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Viser igjen det der nå!
Kan snart begynne å motere god-delene dine. Legg litt tid i å få viftehus og kjøledeksler pene - så kommer det til å se bra ut også.
Kan snart begynne å motere god-delene dine. Legg litt tid i å få viftehus og kjøledeksler pene - så kommer det til å se bra ut også.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
I'm already on it!erika wrote: Viser igjen det der nå!
Kan snart begynne å motere god-delene dine. Legg litt tid i å få viftehus og kjøledeksler pene - så kommer det til å se bra ut også.