Bolt-on trimming av en 1300!
Moderator: Global moderator
Bolt-on trimming av en 1300!
Dette er historien om en som i utgangspunktet ikke ikke hadde peiling på motor-mekking men allikevel bestemte seg for at dette ikke kunne være så vanskelig.
Planene om denne motoren begynte i vår og har blitt diskutert med flere entusiaster i flere omganger. Grunnen til at jeg velger bolt-on er at dette er enklere og billigere og gir meg en pekepinn om motor trimming er noe for meg.
Heldigvis er det flere som har mye mer peiling enn meg og disse er bare en telefon unna.
Veien blir til mens jeg går og deadline er vårtørre veier og solnedgang i speilet.
Jeg har lest meg opp på internett og i boken "how to hotrod your VW" + de geniale filmene Bug me!
Verktøy er halve jobben sier de og mitt utvalg er ganske enkelt, det som mangler vil bli kjøpt etter behov og spesialverktøy lånes der det trengs.
Utgangspunktet er en 1300F motor fra 1967 som er enkel portet, her er demonteringen begynt:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN2910.jpg[/img]
etter noen timer ser den slik ut:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN2914.jpg[/img]
planen er:
-dobbelportede topper
-1641 sylinder sett
-2 enkle gassere, dellorto eller solex 40
- empi eksos
-1.25:1 vippestell
Hvordan det går med å få ut denne får du se i en annen tråd:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN2915.jpg[/img]
oppdaterer tråden når jeg forsetter. tips, triks, hån, ekspertise og kommentarer mottas med takk!
Planene om denne motoren begynte i vår og har blitt diskutert med flere entusiaster i flere omganger. Grunnen til at jeg velger bolt-on er at dette er enklere og billigere og gir meg en pekepinn om motor trimming er noe for meg.
Heldigvis er det flere som har mye mer peiling enn meg og disse er bare en telefon unna.
Veien blir til mens jeg går og deadline er vårtørre veier og solnedgang i speilet.
Jeg har lest meg opp på internett og i boken "how to hotrod your VW" + de geniale filmene Bug me!
Verktøy er halve jobben sier de og mitt utvalg er ganske enkelt, det som mangler vil bli kjøpt etter behov og spesialverktøy lånes der det trengs.
Utgangspunktet er en 1300F motor fra 1967 som er enkel portet, her er demonteringen begynt:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN2910.jpg[/img]
etter noen timer ser den slik ut:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN2914.jpg[/img]
planen er:
-dobbelportede topper
-1641 sylinder sett
-2 enkle gassere, dellorto eller solex 40
- empi eksos
-1.25:1 vippestell
Hvordan det går med å få ut denne får du se i en annen tråd:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN2915.jpg[/img]
oppdaterer tråden når jeg forsetter. tips, triks, hån, ekspertise og kommentarer mottas med takk!
Last edited by Anonymous on Wed Dec 17, 2008 7:54 am, edited 1 time in total.
- Moshe
- Global moderator
- Posts: 3322
- Joined: Tue Aug 28, 2007 4:14 pm
- Location: Ulset, Bergen
- Contact:
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Gleder meg til fortsettelsen!!! 

75 VW1303 Boble *8/8-2022
84 VW Golf Cab. *8/7-2019
96 VW1600i Boble *11/10-2017
77 VW2000 Camper *25/1-2015
59 VW1200 Boble *8/10-2014
72 VW1600 Pick Up *20/9-2013
70 VW1200 Fridolin *5/12-2012
61 VW1200 Boble *27/5-2007
69 Boble *2020-2021
64 Notchback *2008-2017
74 Boble Cab *2006-2015
68 Notchback *2008-2009
67 Notchback *2004-2005
66 Boble *2003-2005
84 VW Golf Cab. *8/7-2019
96 VW1600i Boble *11/10-2017
77 VW2000 Camper *25/1-2015
59 VW1200 Boble *8/10-2014
72 VW1600 Pick Up *20/9-2013
70 VW1200 Fridolin *5/12-2012
61 VW1200 Boble *27/5-2007
69 Boble *2020-2021
64 Notchback *2008-2017
74 Boble Cab *2006-2015
68 Notchback *2008-2009
67 Notchback *2004-2005
66 Boble *2003-2005
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Det blir kjekt å se hva du klarer å skremme ut av denne her Jon! Garantert lurt å begynne motortrimming på dette nivået her.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Se her ja! Godt å være i gang? Er ikke bakelitten sprukket ville jeg latt være å røre den, scary stuff!! 
Hvor langt har du tenkt å gå - splitte blokken? Eller bare til shortblock?
Blir artig å følge, du får skrike ut om du står fast noe sted.

Hvor langt har du tenkt å gå - splitte blokken? Eller bare til shortblock?
Blir artig å følge, du får skrike ut om du står fast noe sted.

Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Det blir nok bare shortblock i denne omgang hvis det ikke dukker opp noe muffins, tanken er å gjøre det så enkelt så mulig.RZR-Andy wrote: Se her ja! Godt å være i gang? Er ikke bakelitten sprukket ville jeg latt være å røre den, scary stuff!!
Hvor langt har du tenkt å gå - splitte blokken? Eller bare til shortblock?
Blir artig å følge, du får skrike ut om du står fast noe sted.![]()
Hva som skjer neste vinter er for tidlig å si

Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
...jeg kan jo dukke opp med noe(n) muffins...
Eller: Du kan jo Bake Litt muffins sjæl, Theo...?
Eller: Du kan jo Bake Litt muffins sjæl, Theo...?
Last edited by Solan on Wed Dec 17, 2008 3:53 pm, edited 1 time in total.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Veldig kjekt at vi kan følge motoren her, du er tøff som setter igang... 
Gleder meg til å se denne på plass i bilen, og se den kjøre stripa på SCC??
Keep up the good work!!

Gleder meg til å se denne på plass i bilen, og se den kjøre stripa på SCC??
Keep up the good work!!
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
1972 1302S "Smurfen"
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Det som KAN være verdt å tenke litt på er oljekjøling... Skeptisk til den originale som står og stenger i luftstrømmen til syl. no. 3. Et adapter og ekstern kjøler kan være verdt å vurdere, evt. konvertere til viftehus med "doghouse" og større kjølevifte fra en 1600. Var vel ikke allverdens effektivitet på den gamle løsningen, og med større volum/effekt blir det nødvendigvis mer varmeutvikling også. Men så pent som du kjører er det gjerne ikke noe å bry seg med
. Er jo greit å evt. dra med disse delene videre til Trinn II i evolusjonen 


Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Måtte du ut med bakelitten? eller var den brukket allerede. If it aint broke. LEAVE IT!!!Jon T wrote: Dette er historien om en som i utgangspunktet ikke ikke hadde peiling på motor-mekking men allikevel bestemte seg for at dette ikke kunne være så vanskelig.
Planene om denne motoren begynte i vår og har blitt diskutert med flere entusiaster i flere omganger. Grunnen til at jeg velger bolt-on er at dette er enklere og billigere og gir meg en pekepinn om motor trimming er noe for meg.
Heldigvis er det flere som har mye mer peiling enn meg og disse er bare en telefon unna.
Veien blir til mens jeg går og deadline er vårtørre veier og solnedgang i speilet.
Jeg har lest meg opp på internett og i boken "how to hotrod your VW" + de geniale filmene Bug me!
Verktøy er halve jobben sier de og mitt utvalg er ganske enkelt, det som mangler vil bli kjøpt etter behov og spesialverktøy lånes der det trengs.
Utgangspunktet er en 1300F motor fra 1967 som er enkel portet, her er demonteringen begynt:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN2910.jpg[/img]
etter noen timer ser den slik ut:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN2914.jpg[/img]
planen er:
-dobbelportede topper
-1641 sylinder sett
-2 enkle gassere, dellorto eller solex 40
- empi eksos
-1.25:1 vippestell
Hvordan det går med å få ut denne får du se i en annen tråd:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN2915.jpg[/img]
oppdaterer tråden når jeg forsetter. tips, triks, hån, ekspertise og kommentarer mottas med takk!
www.samboen.com
1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4
Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4
Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Blir brillefint dette Mr T. Få motoren i en motorbukk så er rengjøringsjobben mye enklere.
Greit å kunne snu den rundt litt. Har gjort samme drittjobben nylig og duverden så mye drit som henger i alle krinkelkroker.
Motorvask fra Biltema, Bensin, Forgasser rens, tannkost, neglekost kan være en bra handleliste...
Stå på og hold oss oppdatert! Aprikose kjøledeksler som på 80Tallet da Jon Travolta var i støtet?
Sikkert noen travere i klubben som har en skvett stående:)
S
Greit å kunne snu den rundt litt. Har gjort samme drittjobben nylig og duverden så mye drit som henger i alle krinkelkroker.
Motorvask fra Biltema, Bensin, Forgasser rens, tannkost, neglekost kan være en bra handleliste...
Stå på og hold oss oppdatert! Aprikose kjøledeksler som på 80Tallet da Jon Travolta var i støtet?
Sikkert noen travere i klubben som har en skvett stående:)
S
www.samboen.com
1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4
Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4
Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Bakelitten ser fin ut men må se over den når jeg får vasket stasen(ikke den Svein!
). Kjøling blir nok som du sier i stage2.
Kjøledekslene blir enten svak rosa, purpur eller aprikos, det valget er vanskelig!
Den skal få seg en real vask og litt sort lakk så kommer nok den til å se fin ut..

Kjøledekslene blir enten svak rosa, purpur eller aprikos, det valget er vanskelig!

Den skal få seg en real vask og litt sort lakk så kommer nok den til å se fin ut..
-
- Styret
- Posts: 1330
- Joined: Thu Sep 06, 2007 1:23 am
- Location: Bergen
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Tror jeg har noen liter med Fersken farget lakk stående. Da trenger du ikke bekymre deg for "appelsinhud " iallefall 

02 er bøs.....Bay er grei
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Det går ikke fort unna her med julefeiring, nyttår og en liten ferie.
Har fått motoren opp på stativ og i longblock - en varmeboks:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... /bb110.jpg[/img]
i neste omgang blir det av med varmeboksen og en full vask av hele greien:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... /bb114.jpg[/img]
I tilegg kom det en noen deler til byggingen i dag, sylinder sett på 1641:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... /bb116.jpg[/img]
vippestell:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... /bb115.jpg[/img]
i tilegg noen pakninger, ny bensinpumpe og litt småting som må til!
Har fått motoren opp på stativ og i longblock - en varmeboks:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... /bb110.jpg[/img]
i neste omgang blir det av med varmeboksen og en full vask av hele greien:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... /bb114.jpg[/img]
I tilegg kom det en noen deler til byggingen i dag, sylinder sett på 1641:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... /bb116.jpg[/img]
vippestell:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... /bb115.jpg[/img]
i tilegg noen pakninger, ny bensinpumpe og litt småting som må til!
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Mmmm...godsakene er kommet!
Gassers?
