Ny bil i bakgården!
Jeg har som mange har fått med seg overtatt den blå til håkon!
[attachment=1]
bilen er god rustmessig (tror vi)
Foreløpig har jeg montert nye hovedlys, coilovers framme, senket 6cm bak, byttet alt av bremser og nye felger og dekk!
Har også byttet svits og dørhåndtak da bilen ble forsøkt kidnappet etter 3 dager i mitt eie!
[attachment=2][attachment=3][attachment=4][attachment=5][attachment=6]
Må gjøre noe med interiøret, har også liggende nye endeledd,foringer,bremserør og div...
Attachments
942187_553950104655376_2042240305_n.jpg (94.41 KiB) Viewed 2817 times
3 (3).jpg (160.25 KiB) Viewed 2815 times
1.jpg (139.29 KiB) Viewed 2807 times
3.jpg (125.77 KiB) Viewed 2791 times
4.jpg (154.12 KiB) Viewed 2818 times
basttard 121.jpg (167.67 KiB) Viewed 2799 times
Last edited by OldBug on Tue May 20, 2014 1:16 am, edited 1 time in total.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
ja den andre er snart i partikler! understell og alt løst fra bunnen skal til sandblåsning nå. Så skal topp og bunn i neste omgang! Etter det er det noen paneler som må byttes og litt knask.
Har ordnet motor men klarer ikke bestemme meg for hvilken bil den skal inn i!! Alt skal byttes omtrent, pakninger, glass osv
Skal ta overflaterusten på den nye, litt sånn foreløpig løsning, kaansje rullemale den for nå!
Har lenge irritert meg over superslapp giring, denne bilen og den forrige var helt like! Må flytte hånden en halvmeter for å ta den fra 1 til 2 gir!
har kikket litt og vurdert å anskaffe en gene berg shifter og det blir nok det jeg gjør med tiden også!
Men etter mye grubling på temaet prøvde jeg å modifisere den girstangen jeg hadde og det virket helt fortreffelig! Jeg tør å påstå at dette kan kalles shortshift!
Fremgangsmåten jeg brukte var het ukjent for meg når jeg begynte, tenkte det var verdt et forsøk...
Men nå etter å ha snakket med en kompis i usa viser det seg at dette har nesten vært gjort før, ved å bruke girbase fra en buss og kutte ned stangen!?
Forskjellen er iallefall utrolig!
Dette gjorde jeg!
Begynte med et stk girstang!
[attachment=1]
Kappet i stykker basen og rotet frem et rør i samme dimensjon som nederse del mot festeplaten, kappet denne og skråslipte alle kanter for sveisig!
[attachment=2]
Slik som dette sveiste jeg det sammen igjen, la alle sveisene på innsiden for syns skyld! Sveiste også inn en kant nesten helt oppe i røret så fjøren har noe å ligge i spenn mot!
[attachment=3]
Så kappet jeg selve girstangen og sveiste inn et stykke stål tilsvarende lengden på rørstussen jeg brukte på basen!
[attachment=4][attachment=5]
Resultatet ble dette!!
[attachment=6]
Har da flyttet selve vippepunktet høyere opp mot hånden, stangen under blir lengre utvekslingen igjennom vippepunktet blir helt annerledes! SUKSESS!!
Her er en liten video med hvordan det ble, giringen føles enda kortere under kjøring!
Attachments
20130607_103547.jpg (238.87 KiB) Viewed 2733 times
20130607_110053.jpg (250.21 KiB) Viewed 2738 times
20130607_110150.jpg (214.74 KiB) Viewed 2735 times
20130607_112654.jpg (233.78 KiB) Viewed 2733 times
20130607_122237.jpg (226.46 KiB) Viewed 2748 times
20130607_142253.jpg (112.51 KiB) Viewed 2717 times
Ser ut som om dette ble veldig bra!
Fint med gode ideer, og at du prøver dem ut.
Men jeg lurer på om du kanskje ville oppnådd mye det samme med et short-shift-kit?
OldBug wrote:
Hehe kan godt hende jeg hadde det ja
Men men.. visste ikke det fantes short shift kit engang Har bare sett gene-berg shifteren!
Da så! Ikke lett å vite alt heller..
Har et slikt kit i 181en, med 40% reduksjon, og mener at jeg har omtrent like korte steg i kassen min.
Du kan sjekke det ut på søndag.