Har lenge irritert meg over superslapp giring, denne bilen og den forrige var helt like! Må flytte hånden en halvmeter for å ta den fra 1 til 2 gir!
har kikket litt og vurdert å anskaffe en gene berg shifter og det blir nok det jeg gjør med tiden også!
Men etter mye grubling på temaet prøvde jeg å modifisere den girstangen jeg hadde og det virket helt fortreffelig! Jeg tør å påstå at dette kan kalles shortshift!

Fremgangsmåten jeg brukte var het ukjent for meg når jeg begynte, tenkte det var verdt et forsøk...
Men nå etter å ha snakket med en kompis i usa viser det seg at dette har nesten vært gjort før, ved å bruke girbase fra en buss og kutte ned stangen!?
Forskjellen er iallefall utrolig!
Dette gjorde jeg!
Begynte med et stk girstang!
[attachment=1]
Kappet i stykker basen og rotet frem et rør i samme dimensjon som nederse del mot festeplaten, kappet denne og skråslipte alle kanter for sveisig!
[attachment=2]
Slik som dette sveiste jeg det sammen igjen, la alle sveisene på innsiden for syns skyld! Sveiste også inn en kant nesten helt oppe i røret så fjøren har noe å ligge i spenn mot!
[attachment=3]
Så kappet jeg selve girstangen og sveiste inn et stykke stål tilsvarende lengden på rørstussen jeg brukte på basen!
[attachment=4][attachment=5]
Resultatet ble dette!!
[attachment=6]
Har da flyttet selve vippepunktet høyere opp mot hånden, stangen under blir lengre utvekslingen igjennom vippepunktet blir helt annerledes! SUKSESS!!
Her er en liten video med hvordan det ble, giringen føles enda kortere under kjøring!
http://www.youtube.com/watch?v=7SRtY4-6vP8