Bråkepotte

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderator: Global moderator

Race-buggy
Juniormedlem
Juniormedlem

Sv: Bråkepotte

Post by Race-buggy »

GreenBug wrote:
Race-buggy wrote:
Dalland wrote: Det var den gamle testen ja, og som dere ser så er det jo 4.5 hk mer en org men  litt under 2 hk mindre enn den beste...
Å kalle dette " DEFFEKT ANNLEGG DELUX" blir virkelig å overdrive.

Og når jeg testet det mot et billig 4->1 eksos så var det ingen merkbar forskjell.
Sunn fornuft sier jo at alt over org kam vil ha godt av en skikkelig merge eksos, men i dette tilfellet er det å velge det som høres tøft ut.
Da er det lite som slår dette annlegget spesielt vis man vil ha den utav org hulla.
Dalland dette er jo ingen rakett forskning over hode. ta en tri-mil eksos og kapp den i 2.

ta så en orginal eksos og kap den i 2 og se hva du finner.

teoretisk så kan enn bare dra til biltema og kjøpe 2 tykkere eksos haler og sveise dem på den orginale

så har enn også spart masse penger
Masse penger å spare er vel å ta litt hardt i.. Testen på linken over viser hvertfall at tri-mil gir mer effekt enn det orginale. tar seg vel gjerne litt bedre ut utseendemessig også...hvis en bryr seg om sånt :)

det var derfor jeg postet denne linken  http://www2.cip1.com/PhotoGallery.asp?P ... CC%2D35067

se også bilde av bobla jeg hadde med denne eksosen på. mener unneberg selger denne nå til 1000kr vis jeg ikke husker feil
Race-buggy
Juniormedlem
Juniormedlem

Post by Race-buggy »

Tistlo wrote: berre å prøva da Svein :)

På orginalmotorar har da nok lite å bety, men på større motorar so kan trimilen bremsa effekten. Kjetil Tolo kan nok underbygga den påstanden, for på den 1915 han hadde var da fyrst tri mil og so vart det skifta ut til merged header med fatboy. og det vart HEILT andre bollar
det stemmer, Tolo gutten tok kontakt med meg etter at du tipset han om meg.

da han ikke var fornøyd med effekten i motoren han hadde kjøpt.

etter litt prating frem og tilbake

endte han opp med en annen eksos. og da ble motor en helt annen
Jan-Henrik
Seniormedlem
Seniormedlem

Post by Jan-Henrik »

Flott at folk blir engasjert og entuastisk, men denne tråden handler ikke om å bygge en orginal boble om til ett jagerfly. Det handler enkelt om å få litt mer lyd og føle at man har en litt mer grom motor. Som sagt er mitt utgangspunkt en helt orginal 1300 6 volt 66 modell. Mitt mål er å "fiffe" den litt opp, men det skal ikke overdrives. For meg er akkurat denne bilen en cruiser og utstillingsbil. Skal ikke kjøre race. Det får bli en annen bil og ett annet prosjekt.

Ok. Har sjekket litt på ebay, Tri-mil anlegget- er det EMPI sitt? Uansett hvem som har rett, står det ganske enkelt på TheSamba. Sitat fra produsent: "and internally baffled to give a deep performance sound"

Det står forøvrig ikke ett eneste ord og økt effekt. Og dette var mitt opprinnelige ønske og spørsmål.

Så over til litt trimming; Sett på ebay at EMPI har singel carb kit. Det så veldig pent ut og tar seg nok bra ut bak på rumpen!  ;D
Men til mitt tidligere poeng: Vil man merke noe særlig til effekt i en 1300, men bolt on trimming?

Selv om ikke det er hovedpoenget, er det jo greit å vite.

Kommet over noe som heter Octain Booster. Noe som har erfaring med det? Tåler disse motorene f.eks Octain 100 eller mer?
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

Tri-mil er eit eige merke, empi sin kopi heiter euro sport eller noko. + den GT greia som race-buggy har link til alle liknar på kvarandre og går ut orginal holet.

Men skal du virkeleg ha rette lyden so e da kun stinger som gjeld :D
TLF: 97419035
Sander
Supermedlem
Supermedlem

Post by Sander »

mISTER EIN VARMEPOTTENE MED EIT SLIKT TRI MIL AMLEGG?
-78 T1 1303 Karman Cab
-75 T2 1600 Westfalia camping bay
-74 T1 1303 S    + 1997
-72 T1 1302 LS    + 2001
-69 T1 1300        + 1986
-54 T1 1200        + 1982
Solan
Styret
Styret

Post by Solan »

Tistlo wrote: Tri-mil er eit eige merke, empi sin kopi heiter euro sport eller noko. + den GT greia som race-buggy har link til alle liknar på kvarandre og går ut orginal holet.

Men skal du virkeleg ha rette lyden so e da kun stinger som gjeld :D
Som du ser her, Tistlo, så er det Tri-Mil som har Eurosport:

http://www.mamotorworkstv.com/vw/product/ceramic-coated-eurosport-dual-outlet-muffler_313630/

EMPI er jo et eget varemerke, og jeg vil tippe at de ville sette den velkjente EMPI-logoen på sine produkter i så fall.

@Sander: Disse funker fint med varmepotter  :thup
Last edited by Solan on Thu Apr 07, 2011 2:47 pm, edited 1 time in total.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

Går litt i badl for meg desse navna.. men eg ser i forskjellige katalogar attt dei vert brukt mykje om einan og.

Her står da att da e vw mexico som har utvikla "GT" anlegget: http://www.paruzzi.com/webshop/?zoektre ... ubgroup=51
TLF: 97419035
Bjørn Hjellestad
Supermedlem
Supermedlem

Post by Bjørn Hjellestad »

Mja!
Eurosport... Hvis du bor i et villastrøk så kan du ikke komme kjørende etter kl 21 uten å vekke søte barn som sover, jeg har en slik Eurospoooorrrt som buldrer, kunne helst tenkt meg noe som var litt mer dempet på tomgang og ikke den tomme ding dong ekko pling plong lyden :P

Noen som har erfaring med GT potten på tomgang/lave turtall?
Race-buggy
Juniormedlem
Juniormedlem

Post by Race-buggy »

Bjørn Hjellestad wrote: Mja!
Eurosport... Hvis du bor i et villastrøk så kan du ikke komme kjørende etter kl 21 uten å vekke søte barn som sover, jeg har en slik Eurospoooorrrt som buldrer, kunne helst tenkt meg noe som var litt mer dempet på tomgang og ikke den tomme ding dong ekko pling plong lyden :P

Noen som har erfaring med GT potten på tomgang/lave turtall?
behagelig lyd i mexico sport eksosen under alle turtall under kjøring

kjørte sørlandet til malmø i sverige og retur uten å bli surrete i hode av lyden.
Attachments
mexico_sport.jpg
mexico_sport.jpg (18.68 KiB) Viewed 1181 times
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Var en interessant test/sammenligning med ulike potter på en tilnærmet original motor i Volksworld her i vinter.
Mener å huske at Glasspack pottene kom godt ut av sammenlingingen i forhold til f.eks. tri-mil. Noen anlegg var direkte dårlige både på effekt, støy og finish.
Race-buggy
Juniormedlem
Juniormedlem

Post by Race-buggy »

RZR Andy wrote: Var en interessant test/sammenligning med ulike potter på en tilnærmet original motor i Volksworld her i vinter.
Mener å huske at Glasspack pottene kom godt ut av sammenlingingen i forhold til f.eks. tri-mil. Noen anlegg var direkte dårlige både på effekt, støy og finish.
Jeg savner en slik oppdatert liste over di fleste eksoser på markede, det koster penger å gjøre noe slikt her i landet

og tar også tid, da forgasser også må justeres og dyses etter hver type eksos.
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Det vil alltid være variabler i forhold til testing, så til syvende og sist kan du variere deg ihjel.
Det de har gjort i Volksworld er å få til et samarbeid med en teknisk fagskole som har bygget opp en "Beetle Cup" bil og den tester de ut diverse utstyr fra forskjellige leverandører. Det blir så vitenskaplig som de klarer å få det til, men kriteriene er i det minste opplyst så du ser hva ytre forhold er og hva de vektlegger.
Savnet Python-anlegg på listen, de dyreste de hadde med var Vintage Speed i Taiwan sitt anlegg. De anleggene som kom best fra det "allround" var vel single og dual Quiet pack (pris, passsform, kvalitet, effekt, etc.)
I forrige (siste) nummer tok de for seg oljetemp-målere fra de vanligste leverandørene. Litt overraskende resultater der også.
Post Reply