Sjekk vwbus.no hvis du ikke allerede har gjort det
Høres ut som stempelet henger når det gjelder bremsene. Må sikkert demonteres og overhales. Det KAN jo være slangen hvis den er veldig gammel, men ville satt pengene på caliperen

.
Har du nok power på batteriet? Kan virke som det er problemet om den starter "greit" på gir.
Fant teksten under på et annet forum (svar på tilsvarende problem). Spesielt punkt 2 og 4 var nytt for meg. Har hatt T4 diesel, men hadde ikke startproblemer selv om jeg ikke benyttet denne "prosedyren". Hvis dette er riktig så er jo poenget til Tistlo viktig også, hvis ikke glødingen er ferdig når glødelampen slukker, så stjeler glødesystemet fortsatt strøm når du prøver å starte. Selvsagt spesielt kombinert med svakt batteri.
"For å finne feil på kjøretøy, benytter man seg som oftest av elimineringsmetoden. Og det enkleste å sjekke, og der man som oftest får feil/problemer, er det elektriske anlegget/batteri mv.
Slik du beskriver ting, Kan det vare 1 av 3 hovedfeil.
1. batteri/lading, startmotor går ikke rundt
2. Diesel ikke antennes
3. Motoren får ikke diesel.
Som jeg forstod gikk motoren helt fint etter at den først var startet, så det eliminerer alternativ 3, og vi sitter igjen med 1 og 2. Nå er det viktig at vi finner ut hvilken av disse det er, før man kan konkludere noe som helst, eller komme med en løsning.
1. Dersom startmotoren går rund, dvs at den spinner/kverner/roterer/lager lyd, med tilstrekkelig kraft, så har batteriet overhodet ingenting med dette å gjøre, og derfor er også det å skulle lade batteriet helt meningsløst.
På den annen side dersom startmotoren IKKE går rundt, ja så blir det meningsløst å diskutere andre mulige årsaker før det er fikset. Og er det slik, at etter en kjøretur på 4 timer, og dagen etter så går ikke startmotoren rundt, ja, da er det enten en feil ved ladingen på bilen, eller batteriet i seg selv. Ladingen sjekker man ved å først se etter om ladelampen lyser i dasjbordet. Sjekk at pæren til denne virker ved å sette på tenningen, uten å starte. Da skal alle varsel lamper lyse, og deretter slukke idet motoren starter og strøm blir produsert. Det neste steget er å ta et multimeter, som man kan få på biltema, clas ohlson osv helt ned i en 50 lapp, og måle spenningen på batteriet. Når motoren ikke går, bør det ligge på ca 12-13 volt, og når motoren går, må spenningen vise mer, da det foregår lading. Sjekk at det er foskjell på dette. Er det det, og du har en spenning på 13,6- 14,5 volt med motoren igang, da er ladingen i orden. Da er batteriet kaputt. Dte man da kan gjøre er å åpne de små lokkene, sjekke veske nivået, og dersom det er veldig lavt, etterfylle med destillert vann, for så å lade det igjen. Om ikke dette fungerer, må du kjøpe et nytt batteri.
2.
Det er en kjent sak at diesel biler er vanskeligere å starte enn bensin motorer. Diesel i seg selv er ikke så lettantennelig, og pga av dette har bensinstasjonene en egen vinterdiesel, som har noe mer parafin i seg. Om starter batteri og lading er i orden, er det stort sett 1 årsak igjen til at en dieselmotor ikke starter. Den klarer rett å slett ikke å antenne dieselen.
Hva kan man gjøre for å fikse dette;
1.
Glødeannlegget er der for å hjelpe med dette. Glødeplugger blir dårligere med tiden. Kjøp nye, og bytt de, eller få et verksted til å gjøre det. Det er litt små komplisert/kronglete på din bil å gjøre dette, jeg vurderte det på min egen Vw T3, og gadd rett og slett ikke. Men dette er den anbefalte fixen.
2.
Tilsetter du litt parafin i dieselen, blir bilen lettere å starte. Men om det er tilstrekkelig i dette tilfellet er vanskelig å si, men på et generelt grunnlag, så er tilsetning av parafin om vinteren, den klassiske anbefalingen for å bedre kallstart evnen på en dieselmotor.
3.
Startgass. dette fungerer rimelig bra, var dette jeg benyttet meg av selv en av de aller kalleste vinterdagene da ingenting annet hjalp. Mener at det stod at man ikke skulle benytte det på dieselmotorer, men det gikk gikk nå helt fint. Dette er litt som å bruke en krykke istedenfor å fikse det egentlige problemet (glødepluggene), men det var også mye billigere og lettere. Men ikke en god langtids løsning.
4.
Indikatorlampen til glødepluggene i dashbordet, slukker faktisk før glødingen er helt ferdig. Så forsøker du å starte med en gang den slutter, går du glipp av den siste glødingen på disse bilene. Løsning; Åpne døra på bilen, titt på taklampen, og følg med på når lampa i dashbordet slukker, deretter se på taklampa, og observer når den plutselig begynner å lyse langt sterkere. DA er glødingen ferdig. Forsøk å start. Alternativt, kan man også prøve å gløde 2-3 ganger før man forsøker å starte. Men tror ikke det akkurat gjør glødepluggene noe bedre i det lange løp, heller tvert imot. Men er verdt et forsøk som en nødløsning."