ikke luftkjølt men vw. Caliper caravelle

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderator: Global moderator

Post Reply
User avatar
hans
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1605
Joined: Sun Jan 17, 2010 11:07 pm
Location: Bergen

ikke luftkjølt men vw. Caliper caravelle

Post by hans »

Skal fikse bremsene fremme på en VW  t4 Transporter. Venstre side henger om man trykker på bremsen så enten er det stempel som ikke siger tilbake eller så er slangen "tett".
Noen som har erfaring med rep.kitt/overhale caliper - eller tilsvarende problem ?  Kjøpe slange først og se om det er easyfix ?

mens jeg er i renna.

Bilen sliter med å starte når temperaturen synker. Den gløder (nye plugger) og blir brennheit (svidd finger) - - diesel har den .... den kan trilles i gang men ikke kjinnes i gang i de situasjonene. .
noen ide ? 



anone ?  ???
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: ikke luftkjølt men vw. Caliper caravelle

Post by Tistlo »

og skjevo er utan rust? bremser han på min t3 syncro med rustne skjever. satt på nye skjever og dreit i calipper-alt i orden. usikker på kvifor men det vart ivertfall bra. må bemerkast at den ikkje hang alverdens men nok til å laga ein irriterande lyd.

ein klassikar e jo fastgrodde klossar. plokk av calipper og ta ut klossar og spikk vekk all drit og smør opp og på igjen med klossane

korleis er tilstanden på batteriet då? glødepluggande eter jo nokon ampere før du startar
TLF: 97419035
User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: ikke luftkjølt men vw. Caliper caravelle

Post by StarBugs Geir »

Sjekk vwbus.no hvis du ikke allerede har gjort det :)

Høres ut som stempelet henger når det gjelder bremsene. Må sikkert demonteres og overhales. Det KAN jo være slangen hvis den er veldig gammel, men ville satt pengene på caliperen ;).

Har du nok power på batteriet? Kan virke som det er problemet om den starter "greit" på gir.

Fant teksten under på et annet forum (svar på tilsvarende problem). Spesielt punkt 2 og 4 var nytt for meg. Har hatt T4 diesel, men hadde ikke startproblemer selv om jeg ikke benyttet denne "prosedyren". Hvis dette er riktig så er jo poenget til Tistlo viktig også, hvis ikke glødingen er ferdig når glødelampen slukker, så stjeler glødesystemet fortsatt strøm når du prøver å starte. Selvsagt spesielt kombinert med svakt batteri.

"For å finne feil på kjøretøy, benytter man seg som oftest av elimineringsmetoden. Og det enkleste å sjekke, og der man som oftest får feil/problemer, er det elektriske anlegget/batteri mv.

Slik du beskriver ting, Kan det vare 1 av 3 hovedfeil.
1. batteri/lading, startmotor går ikke rundt
2. Diesel ikke antennes
3. Motoren får ikke diesel.

Som jeg forstod gikk motoren helt fint etter at den først var startet, så det eliminerer alternativ 3, og vi sitter igjen med 1 og 2. Nå er det viktig at vi finner ut hvilken av disse det er, før man kan konkludere noe som helst, eller komme med en løsning.

1. Dersom startmotoren går rund, dvs at den spinner/kverner/roterer/lager lyd, med tilstrekkelig kraft, så har batteriet overhodet ingenting med dette å gjøre, og derfor er også det å skulle lade batteriet helt meningsløst.

På den annen side dersom startmotoren IKKE går rundt, ja så blir det meningsløst å diskutere andre mulige årsaker før det er fikset. Og er det slik, at etter en kjøretur på 4 timer, og dagen etter så går ikke startmotoren rundt, ja, da er det enten en feil ved ladingen på bilen, eller batteriet i seg selv. Ladingen sjekker man ved å først se etter om ladelampen lyser i dasjbordet. Sjekk at pæren til denne virker ved å sette på tenningen, uten å starte. Da skal alle varsel lamper lyse, og deretter slukke idet motoren starter og strøm blir produsert. Det neste steget er å ta et multimeter, som man kan få på biltema, clas ohlson osv helt ned i en 50 lapp, og måle spenningen på batteriet. Når motoren ikke går, bør det ligge på ca 12-13 volt, og når motoren går, må spenningen vise mer, da det foregår lading. Sjekk at det er foskjell på dette. Er det det, og du har en spenning på 13,6- 14,5 volt med motoren igang, da er ladingen i orden. Da er batteriet kaputt. Dte man da kan gjøre er å åpne de små lokkene, sjekke veske nivået, og dersom det er veldig lavt, etterfylle med destillert vann, for så å lade det igjen. Om ikke dette fungerer, må du kjøpe et nytt batteri.

2.
Det er en kjent sak at diesel biler er vanskeligere å starte enn bensin motorer. Diesel i seg selv er ikke så lettantennelig, og pga av dette har bensinstasjonene en egen vinterdiesel, som har noe mer parafin i seg. Om starter batteri og lading er i orden, er det stort sett 1 årsak igjen til at en dieselmotor ikke starter. Den klarer rett å slett ikke å antenne dieselen.

Hva kan man gjøre for å fikse dette;
1.
Glødeannlegget er der for å hjelpe med dette. Glødeplugger blir dårligere med tiden. Kjøp nye, og bytt de, eller få et verksted til å gjøre det. Det er litt små komplisert/kronglete på din bil å gjøre dette, jeg vurderte det på min egen Vw T3, og gadd rett og slett ikke. Men dette er den anbefalte fixen.

2.
Tilsetter du litt parafin i dieselen, blir bilen lettere å starte. Men om det er tilstrekkelig i dette tilfellet er vanskelig å si, men på et generelt grunnlag, så er tilsetning av parafin om vinteren, den klassiske anbefalingen for å bedre kallstart evnen på en dieselmotor.

3.
Startgass. dette fungerer rimelig bra, var dette jeg benyttet meg av selv en av de aller kalleste vinterdagene da ingenting annet hjalp. Mener at det stod at man ikke skulle benytte det på dieselmotorer, men det gikk gikk nå helt fint. Dette er litt som å bruke en krykke istedenfor å fikse det egentlige problemet (glødepluggene), men det var også mye billigere og lettere. Men ikke en god langtids løsning.

4.
Indikatorlampen til glødepluggene i dashbordet, slukker faktisk før glødingen er helt ferdig. Så forsøker du å starte med en gang den slutter, går du glipp av den siste glødingen på disse bilene. Løsning; Åpne døra på bilen, titt på taklampen, og følg med på når lampa i dashbordet slukker, deretter se på taklampa, og observer når den plutselig begynner å lyse langt sterkere. DA er glødingen ferdig. Forsøk å start. Alternativt, kan man også prøve å gløde 2-3 ganger før man forsøker å starte. Men tror ikke det akkurat gjør glødepluggene noe bedre i det lange løp, heller tvert imot. Men er verdt et forsøk som en nødløsning."
Last edited by Anonymous on Tue Oct 18, 2011 9:33 pm, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: ikke luftkjølt men vw. Caliper caravelle

Post by StarBugs Geir »

Så i ettertid at forrige svar gjaldt T3 diesel. Aner ikke om "glødelampe-problemet" også gjelder T4, men koster jo ikke noe å prøve å la den gløde litt lenger :).
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
User avatar
hans
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1605
Joined: Sun Jan 17, 2010 11:07 pm
Location: Bergen

Sv: ikke luftkjølt men vw. Caliper caravelle

Post by hans »

batteri er det mer enn nok av - - starteren drar rundt og man kan "kinne" til man blir blå. Er rett og slett det at den ikke tenner. Triller man den i gang kommer den med en gang.
Er den varm starter den og med en gang. Temperaturen utendørs trenger ikke være grøsse kald for at den ikke skal starte heller. Lurer på å stoppe innom Møller og høre om de har en diagnose ..

Med bremsen så får jeg smelle inn en bestilling hos Dalland og co- slange + caliper burde gjøre susen.
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: ikke luftkjølt men vw. Caliper caravelle

Post by StarBugs Geir »

Har du bruk for 4 vinterhjul til T4? To av dekkene mener jeg er gode (pigg).
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: ikke luftkjølt men vw. Caliper caravelle

Post by Tistlo »

har du målt motstand i glødepluggar?
TLF: 97419035
User avatar
RZR Arve
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 369
Joined: Fri Dec 21, 2007 7:55 pm
Location: Bergen

Sv: ikke luftkjølt men vw. Caliper caravelle

Post by RZR Arve »

hans wrote: batteri er det mer enn nok av - - starteren drar rundt og man kan "kinne" til man blir blå. Er rett og slett det at den ikke tenner. Triller man den i gang kommer den med en gang.
Er den varm starter den og med en gang. Temperaturen utendørs trenger ikke være grøsse kald for at den ikke skal starte heller. Lurer på å stoppe innom Møller og høre om de har en diagnose ..

Med bremsen så får jeg smelle inn en bestilling hos Dalland og co- slange + caliper burde gjøre susen.

Hadde akkurat samme problem med en T4 som jeg hadde for noen år siden, var bare tull med startingen. Viste seg å være selve glødelampa som var problemet. Den må ha rett motstand for at bilen skal fyre, mener å huske at det var noe med jordingen som var problemet. Jeg fikk hjelp til å fikse min på Åsane Start og Dynamo som ligger i Industrihuset på Nyborg. Veldig grei kar, hvis du har tid til å prate skit blir det ikke så dyrt heller!  :thup
1967 T2 Panel
1967 Karmann ghia
User avatar
Moshe
Global moderator
Global moderator
Posts: 3322
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:14 pm
Location: Ulset, Bergen
Contact:

Sv: ikke luftkjølt men vw. Caliper caravelle

Post by Moshe »

Bremsen: Hvis du får presset stempelet tilbake, og så får trakket til slik at den henger med bremsen på er det ofte tett slange som er problemet. Når du trakker til økes jo trykket ganske mye, mens når det skal løse ut er det nesten bare "tyngdekraften" som hjelper til... Om slangen da er nesten tett blir det for mye motstand, og stempelet blir stående inne. Har opplevd dette flere ganger, så det kan være et greit sted å begynne. :)
75 VW1303 Boble *8/8-2022
84 VW Golf Cab. *8/7-2019
96 VW1600i Boble *11/10-2017
77 VW2000 Camper *25/1-2015
59 VW1200 Boble *8/10-2014
72 VW1600 Pick Up *20/9-2013
70 VW1200 Fridolin *5/12-2012
61 VW1200 Boble *27/5-2007

69 Boble *2020-2021
64 Notchback *2008-2017
74 Boble Cab *2006-2015
68 Notchback *2008-2009
67 Notchback *2004-2005
66 Boble *2003-2005
User avatar
hans
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1605
Joined: Sun Jan 17, 2010 11:07 pm
Location: Bergen

Sv: ikke luftkjølt men vw. Caliper caravelle

Post by hans »

Takker for alle gode svar.  Tester slangen først- Godt tips Arve . Har vært en skikkelig hodepinge den glødegreien :)


Skal sjekke slangen først :)
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
User avatar
hans
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1605
Joined: Sun Jan 17, 2010 11:07 pm
Location: Bergen

Sv: ikke luftkjølt men vw. Caliper caravelle

Post by hans »

Da har caramellen fått nye bremseklosser og caliper (takk til Dalland for % :) ) Funker fint som snus nå så da blir det tur til Åsane Dynamo og kaffeprat i morgen :) 
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

Sv: ikke luftkjølt men vw. Caliper caravelle

Post by erika »

Les deg opp på kunst (maleri, trykk etc) så får du en interessant diskusjon.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
User avatar
hans
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1605
Joined: Sun Jan 17, 2010 11:07 pm
Location: Bergen

Sv: ikke luftkjølt men vw. Caliper caravelle

Post by hans »

;D :thup
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
Post Reply