Dynamoskifte og Stell!

Her kan du diskutere alt mulig, men la det være interessant for andre VW-interesserte.

Moderator: Global moderator

User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

Sv: Dynamoskifte og Stell!

Post by erika »

Image

Normalt funker dette:
Trykk ikonet i editoren som heter "sett in bilde" og du får opp 2 IMG paranteser, mellom disse to limer du inn URL-en som bildet ditt har fra en annen nettside....
...men  ikke her
Ingen fornuft - ren entusiasme!
User avatar
Jan-Henrik
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 350
Joined: Thu Jun 17, 2010 4:45 pm
Location: Rådal - Sentrum

Sv: Dynamoskifte og Stell!

Post by Jan-Henrik »

Testing Testing

[attachment=2]
Attachments
IMG_2779.JPG
IMG_2779.JPG (57.57 KiB) Viewed 833 times
IMG_2779.JPG
IMG_2779.JPG (57.57 KiB) Viewed 847 times
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
User avatar
Jan-Henrik
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 350
Joined: Thu Jun 17, 2010 4:45 pm
Location: Rådal - Sentrum

Sv: Dynamoskifte og Stell!

Post by Jan-Henrik »

Endelig.

Ikke noe voldsomt vanskelig for den drevne, men var skikkelig skummelt å skru av så mye. Jeg må jo ærlig innrømme at til tider visste jeg ikke hva jeg drev med. Men fikk det til tilslutt. (Men god hjelp fra forumet)

Nå er alt ute, så nå skal alt inn igjen. Kan jo bli interessant! :-\

[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]
[attachment=4]
[attachment=5]
[attachment=6]
[attachment=7]
[attachment=8]
[attachment=9]
Attachments
IMG_2781.JPG
IMG_2781.JPG (70.32 KiB) Viewed 839 times
IMG_2783.JPG
IMG_2783.JPG (73.12 KiB) Viewed 845 times
IMG_2784.JPG
IMG_2784.JPG (45.85 KiB) Viewed 843 times
IMG_2786.JPG
IMG_2786.JPG (61.04 KiB) Viewed 836 times
IMG_2794.JPG
IMG_2794.JPG (88.38 KiB) Viewed 850 times
IMG_2795.JPG
IMG_2795.JPG (29.09 KiB) Viewed 835 times
IMG_2798.JPG
IMG_2798.JPG (83.35 KiB) Viewed 852 times
IMG_2788.JPG
IMG_2788.JPG (44.93 KiB) Viewed 831 times
IMG_2800.JPG
IMG_2800.JPG (63.05 KiB) Viewed 844 times
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
User avatar
RZR Sune
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1858
Joined: Thu Dec 06, 2007 3:38 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Dynamoskifte og Stell!

Post by RZR Sune »

Blir topp dette!! Kult at du gidder å poste så bra med bilder i tråden også!!

Sune
www.samboen.com

1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4

Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
User avatar
Jan-Henrik
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 350
Joined: Thu Jun 17, 2010 4:45 pm
Location: Rådal - Sentrum

Sv: Dynamoskifte og Stell!

Post by Jan-Henrik »

Før jeg skrur sammen igjen, så blir det en grundig vask med Ferobet og S-1 Kraftvask. En uslåelig kombinasjon. (Ta på maske og kjør rent stoff)
Nye plugger, oljeservice, nye pakninger o.l. Bensinfilteret inne i pumpen, er det bare å skru ut og rengjøre? Fare for søl, vell?

Blir på stedet vil fram til neste helg, pga jobb, men skal få lagt ut bilder etter hvert.
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
User avatar
RZR Sune
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1858
Joined: Thu Dec 06, 2007 3:38 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Dynamoskifte og Stell!

Post by RZR Sune »

Blå Ferrobet Rustvask?

Sune
www.samboen.com

1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4

Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Dynamoskifte og Stell!

Post by Tistlo »

Du trengte jo ikkje ta ut viftehuset eller motorluko då :P
Men du fiksar detta fin ser du.

Er det eit støtfangarfeste du har avbilda der og eller? ;D synst å hoksa at det var lite rust på bilen eg
TLF: 97419035
User avatar
Jan-Henrik
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 350
Joined: Thu Jun 17, 2010 4:45 pm
Location: Rådal - Sentrum

Sv: Dynamoskifte og Stell!

Post by Jan-Henrik »

RZR Sune wrote: Blå Ferrobet Rustvask?

Sune
Er en brunlig væske. Vi bruker den på jobben. Tar alt. Grease, Olje, Fett, Rust.
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
User avatar
Jan-Henrik
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 350
Joined: Thu Jun 17, 2010 4:45 pm
Location: Rådal - Sentrum

Sv: Dynamoskifte og Stell!

Post by Jan-Henrik »

Hehe, jah, tok litt av. Nei, stemmer det, jeg så du hadde skrevet det. Men da var allerede "skaden" skjedd. Og nysgjerrigheten hadde tatt over, ville se hvordan det så ut inne i viftehuset.  ;D

Den delen med rust og to hull, fant jeg bak isoleringen. Den lå bare på "hyllen" på venstre siden. Prøvde og finne samme type del, men uten hell. Ser den kjent ut?
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
orangenotch
Styret
Styret
Posts: 1330
Joined: Thu Sep 06, 2007 1:23 am
Location: Bergen

Sv: Dynamoskifte og Stell!

Post by orangenotch »

Ser ut som en del av et støtfangerfeste?
02 er bøs.....Bay er grei
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Dynamoskifte og Stell!

Post by Tistlo »

Er nok restane av eit orginalt støtfangarfeste ja, så litt sveising har da nok vore på festene bak:)
TLF: 97419035
User avatar
Jan-Henrik
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 350
Joined: Thu Jun 17, 2010 4:45 pm
Location: Rådal - Sentrum

Sv: Dynamoskifte og Stell!

Post by Jan-Henrik »

Da har jeg fått satt sammen motoren igjen, to skruer og ett deksel sitter jeg igjen med. Fornøyd med det :thup
Men den "nye" dynamoen som jeg skulle sette inn, passet ikke. Jeg prøvde alle mulige vinkler og framgangsmåter, men den var for stor. Så jeg puttet inn det gamle og skiftet laderele. Vips, der våknet ladingen til liv og ligger på 6,8 på tomgang og 7.6 på litt turtall.
Så egentlig var hele operasjonen unødvendig, men lærte litt om motoren.

Forhørte meg om plassproblemer på en PSC og der kom man fram til at dynamoen som jeg har på nå og som fulgte med bilen, var en liten rakker som ikke skal være der. Den er veldig liten og lett. Mye mindre dimm enn reimhjulet. Viftehuset og dynamofoten er også mindre og passet ikke med den "nye" dynamoen.
Dynamoen som fulgte med bilen er av typen med ladrele på toppen av dynamoen.
Den "nye" dynamoen er av typen med en slags "kontakt" på toppen og laderele montert ett annet sted. Er fra Nortveit sin rat.

Hva er status her? Motornr begynner med F.

Har vurdert litt å skifte motor i vinter. Får man orginale 1600 motorer med 6volt, som passer med min `66 1300 kasse?
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Dynamoskifte og Stell!

Post by Tistlo »

Ein må ofta laga ting vanskeleg før ein finn ut kor lett da kunne gjerast :)
Da høyres ut som du har ein vanlig 1200 6v i bilen. dei har mindre dim enn reimhjulet. den du fekk kan vera til 6v 67modell. der er dimmen større og passar dermed ikkje. eller fekk du ein 12v dynamo? :)
F motor = standard 1300

ingen problem å ha 1600 med 6v. er berre snakk om å bruka dynamo og fot ifrå motoren du har no. + deler av tenningsystemet og chokeelement. etc
TLF: 97419035
Post Reply