Mye å kverulere på her, men dette var ikke problemet til Ida heller, så jeg lar det være.RZR Andy wrote:"Nyere forskning" (i UK) viser at temperaturen i toppene øker merkbart når du stopper gjennomstrømmingen av kjøleluft over rillene på varmepottene, som blir betydelig varmere om du stenger luftstrømmen. På en ny og frisk eller overhalt motor spiller det ikke noen stor rolle. Men en motor som er kjørt f.eks. 150000-200000 og er full av støv og skit, oljedamp, rusk og rask i viftehus, kjøleribber osv. så spiller det faktisk inn. Derfor anbefales det at du heller løser ut varmen fra forsiden av varmepotten enn å stoppe strømmen helt. Om du heller vil ha noen grader høyere temperatur bør du i hvertfall gjøre det samme på begge sider, så den ikke får ulik temperaturfordeling.RZR-Jånni wrote:Eksosen trenger ikke kjøling. Hva skjer om sommeren når du stenger luftspjeldene pga du ikke trenger varme?Solan wrote: Anbefales IKKE! Dette gir redusert kjøling til eksos og kan gi overoppheting av den. Ta heller av forbindelsesrøret mellom varmepotte og røret inn i karosseriet under bilen.
Men hadde de rørene blitt fjernet, ville jeg heller blendet av rørene ut fra viftehuset for å få luften ned mot motoren.
Varmepotteassistanse
Moderator: Global moderator
- RZR-Jånni
- Moderatorer

- Posts: 634
- Joined: Sun Sep 02, 2007 4:48 pm
- Location: Lier (Litt Bergen)
- Contact:
Sv: Varmepotteassistanse
Regenstadt Zombie Racewerks
67 Sika
74 1303S Big
77 Doka
84 Transporter
67 Sika
74 1303S Big
77 Doka
84 Transporter
- StarBugs Geir
- Ultramedlem

- Posts: 3150
- Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
- Location: Nordhordland
Sv: Varmepotteassistanse
"Har jeg forstått det rett at det er slik at det ikke kommer eksos inn om varmeanlegget er helt av?"
I teorien er det vel eigentleg riktig, men i praksis funkar det ikkje slik fordi ein ikkje klarer å stenge spjelda 100% (gammalt/tregt, slitasje, dårleg justert osv.).
Eg ville gjort det samme som eg skal på Guffen. Bytt ut varmespjelda med j-tubes (enkle røyr, ikkje varmepotter), så bruker du dei mens du får nokon til å reparere/vurdere dei originale varmepottene. Det er jo (forhåpentligvis.....) ikkje så viktig med varmeapparat i sommar
.
mvh
Geir
I teorien er det vel eigentleg riktig, men i praksis funkar det ikkje slik fordi ein ikkje klarer å stenge spjelda 100% (gammalt/tregt, slitasje, dårleg justert osv.).
Eg ville gjort det samme som eg skal på Guffen. Bytt ut varmespjelda med j-tubes (enkle røyr, ikkje varmepotter), så bruker du dei mens du får nokon til å reparere/vurdere dei originale varmepottene. Det er jo (forhåpentligvis.....) ikkje så viktig med varmeapparat i sommar
mvh
Geir
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Sv: Varmepotteassistanse
Helt uenig, luften som går gjennom varmepottene går der selv om du stenger varmepottene med spaken foran. Forskjellen på åpen eller stengt varmewire er at ved stengt så går luften gjennom varmepotten og ut helt framme i varmepotten og under bilen, altså varmluften "går til spille" mht oppvarming av kupeen, men luften kjøler fremdeles eksosen/toppen. Se også innlegget fra André.RZR-Jånni wrote:Eksosen trenger ikke kjøling. Hva skjer om sommeren når du stenger luftspjeldene pga du ikke trenger varme?Solan wrote:Anbefales IKKE! Dette gir redusert kjøling til eksos og kan gi overoppheting av den. Ta heller av forbindelsesrøret mellom varmepotte og røret inn i karosseriet under bilen.Tistlo wrote: Kan jo evt nappa av frisluftslangen på rett side i motorrommet, midlertidig
Men hadde de rørene blitt fjernet, ville jeg heller blendet av rørene ut fra viftehuset for å få luften ned mot motoren.
Last edited by Solan on Tue May 04, 2010 12:07 am, edited 1 time in total.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
- StarBugs Geir
- Ultramedlem

- Posts: 3150
- Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
- Location: Nordhordland
Sv: Varmepotteassistanse
Korleis blir dette med j-tubes? Bør disse dekkes med tape/bandasje, eller bør det lages noko alu-deksel som leiar varmen vekk? Der vil jo all varmen stige rett opp. Eller blir dei så "luftig" at det ikkje er noko problem? Vart litt usikker eg no 
Last edited by Anonymous on Tue May 04, 2010 9:23 am, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Sv: Varmepotteassistanse
Ja der var det noe å tenke på? Mange ting som er fint avstemt originalt, ikke alltid at moderne fiksfaks er så mye bedre... Bandasje er nok en grei løsning, gir høyere temperatur inne i røret også, ergo bedre termisk "flow".