Varmepotteassistanse

Her kan du diskutere alt mulig, men la det være interessant for andre VW-interesserte.

Moderator: Global moderator

User avatar
RZR-Jånni
Moderatorer
Moderatorer
Posts: 634
Joined: Sun Sep 02, 2007 4:48 pm
Location: Lier (Litt Bergen)
Contact:

Sv: Varmepotteassistanse

Post by RZR-Jånni »

RZR Andy wrote:
RZR-Jånni wrote:
Solan wrote: Anbefales IKKE! Dette gir redusert kjøling til eksos og kan gi overoppheting av den. Ta heller av forbindelsesrøret mellom varmepotte og røret inn i karosseriet under bilen.
Eksosen trenger ikke kjøling. Hva skjer om sommeren når du stenger luftspjeldene pga du ikke trenger varme? ;)
Men hadde de rørene blitt fjernet, ville jeg heller blendet av rørene ut fra viftehuset for å få luften ned mot motoren.
"Nyere forskning" (i UK) viser at temperaturen i toppene øker merkbart når du stopper gjennomstrømmingen av kjøleluft over rillene på varmepottene, som blir betydelig varmere om du stenger luftstrømmen. På en ny og frisk eller overhalt motor spiller det ikke noen stor rolle. Men en motor som er kjørt f.eks. 150000-200000 og er full av støv og skit, oljedamp, rusk og rask i viftehus, kjøleribber osv. så spiller det faktisk inn. Derfor anbefales det at du heller løser ut varmen fra forsiden av varmepotten enn å stoppe strømmen helt. Om du heller vil ha noen grader høyere temperatur bør du i hvertfall gjøre det samme på begge sider, så den ikke får ulik temperaturfordeling.
Mye å kverulere på her, men dette var ikke problemet til Ida heller, så jeg lar det være. :)
Regenstadt Zombie Racewerks
67 Sika
74 1303S Big
77 Doka
84 Transporter
User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: Varmepotteassistanse

Post by StarBugs Geir »

"Har jeg forstått det rett at det er slik at det ikke kommer eksos inn om varmeanlegget er helt av?"

I teorien er det vel eigentleg riktig, men i praksis funkar det ikkje slik fordi ein ikkje klarer å stenge spjelda 100% (gammalt/tregt, slitasje, dårleg justert osv.).

Eg ville gjort det samme som eg skal på Guffen. Bytt ut varmespjelda med j-tubes (enkle røyr, ikkje varmepotter), så bruker du dei mens du får nokon til å reparere/vurdere dei originale varmepottene. Det er jo (forhåpentligvis.....) ikkje så viktig med varmeapparat i sommar :).

mvh
Geir
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5238
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Varmepotteassistanse

Post by Solan »

RZR-Jånni wrote:
Solan wrote:
Tistlo wrote: Kan jo evt nappa av frisluftslangen på rett side i motorrommet, midlertidig
Anbefales IKKE! Dette gir redusert kjøling til eksos og kan gi overoppheting av den. Ta heller av forbindelsesrøret mellom varmepotte og røret inn i karosseriet under bilen.
Eksosen trenger ikke kjøling. Hva skjer om sommeren når du stenger luftspjeldene pga du ikke trenger varme? ;)
Men hadde de rørene blitt fjernet, ville jeg heller blendet av rørene ut fra viftehuset for å få luften ned mot motoren.
Helt uenig, luften som går gjennom varmepottene går der selv om du stenger varmepottene med spaken foran. Forskjellen på åpen eller stengt varmewire er at ved stengt så går luften gjennom varmepotten og ut helt framme i varmepotten og under bilen, altså varmluften "går til spille" mht oppvarming av kupeen, men luften kjøler fremdeles eksosen/toppen. Se også innlegget fra André.
Last edited by Solan on Tue May 04, 2010 12:07 am, edited 1 time in total.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: Varmepotteassistanse

Post by StarBugs Geir »

Korleis blir dette med j-tubes? Bør disse dekkes med tape/bandasje, eller bør det lages noko alu-deksel som leiar varmen vekk? Der vil jo all varmen stige rett opp. Eller blir dei så "luftig" at det ikkje er noko problem? Vart litt usikker eg no ???
Last edited by Anonymous on Tue May 04, 2010 9:23 am, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Varmepotteassistanse

Post by RZR Andy »

Ja der var det noe å tenke på? Mange ting som er fint avstemt originalt, ikke alltid at moderne fiksfaks er så mye bedre... Bandasje er nok en grei løsning, gir høyere temperatur inne i røret også, ergo bedre termisk "flow".
Post Reply