En ting som jeg glemte å si er at stikkordet er i det hele tatt grunningsarbeidet i denne prosessen. På lakkverkstedet forbeholder de seg retten til å avvise lakkeringsjobben, dersom det det - i deres øyne- er gjort mangelfullt grunnarbeid. Og det forstår jeg veldig godt. Ethvert lakkverksted som tar på seg veteran- og hobbyprosjekter er avhengig av et godt rykte i markedet - selv om det de lever av er oppretting og reperasjon av forsikringsskader i det daglige. Dersom lakken etter kort tid begynner å flasse eller at det bobler opp rust innenfra og ut, er risikoen og tendensen at lakkverkstedet "får skylda" og ikke amatøren som med vekslende hell har gjort grunnarbeidet selv. 1 komponentgrunning med sprayboks kan man altså raskt glemme...
I dialogen med lakkverkstedet i forkant ble jeg fortalt historier fra prosjekter de tidligere ikke ønsket å ta, grunnet for dårlig grunnarbeid. Det ble understreket at i prinsippet ønsker de ikke å ta på seg lakkjobber dersom de ikke selv har hatt full kontroll med grunningsarbeidet. Når de likevel gjør dette er det å anse som en velvilje for bilklubber og hobbyprosjekter som ønsker proff-lakkering innenfor et rimelig budsjett. Skal du lakke Mazeratien eller Goldwingen din, eller en særdeles spesiell klassiker er min klare anbefaling å sette bort alt arbeid til fagfolk.
Da jeg leverte fra meg boblen var jeg slett ikke sikker på om de vurderte grunnarbeidet som godt nok, og jeg var innstilt på å bla opp noen lapper ekstra dersom de ønsket å gå over alt en ekstra gang til for grunning og pussing. Jeg tror det er en fornuftig holdning å innta, dersom man ikke har god erfaring med dette fra før av. Som Geir sier, fastprisen på 10 lapper er best å anse som veiledende. Ethvert prosjekt er forskjellig og dermed vil det nødvendigvis bli noe variasjon.
Det kom imidlertid ingen spesiell tilbakemelding på grunnarbeidet, dermed konkluderer vi med at det var godt nok

I oppbygningen av grunningen i mitt tilfelle ligger det følgende produkter: 2k Syregrunning fra Glasurit. Finsparkel fra Carsystem. 2k Sprøytesparkel/fyller D 839 fra PPG mikset først med hurtigherder (D863) ettersom temperaturen nok ikke var mer enn rundt 13-14 grader i lokalet. Valgte av samme grunn en hurtig evaporerende tynner (D808) for å kompensere for lav temperatur. (Da det ble litt varmere benyttet jeg medium herder D841 til neste strøk). Sprøytet med ny lakkpistol fra Biltema med vannutskiller påmontert fra kompressor. Avhengig av blandingsforholdet kan PPG produktene brukes både som grunning og slipefyller og den bygger ganske bra uten renn. Gikk gradene fra grovt til stadig finere slipepapir, prøvde i minst mulig grad å bruke slipemaskiner. Avsluttet så med 800 papir våtsliping før jeg leverte til lakkering.
Det bør heller ikke gå for lang tid etter grunning før lakkering ettersom produktene er hygroskopiske (absorberer vann fra lufta) og hele pointet med lakk (bortsett fra estetikken) jo er å forsegle overflaten for mekanisk slitasje, oksidering og korrosjon i stålet. For å sitere Tistlo (som har dyptgående erfaring med temaet): Rust never sleeps!
Hvis dette høres vanskelig ut, er svaret både ja og nei. Det er en jungel der ute av produkter for preparering, men det enkleste er som Andy sier: Konferer med lakkereren om hva du skal bruke. Det er gøy å styre med kjemi, men utluftning og åndedrettsvern er en selvfølge!
I motsetning til lakk, er det fine med å jobbe med grunningsarbeid at det er lov å prøve og feile litt i prosessen. Går det skeis, er det bare å banne, pusse, banne og begynne forfra. I mitt tilfelle ble det kortslutning i hjernen allerede i startblokka da syregrunningen fikk for mye tynner i blandingen


Under sprøytingen kreves det også som kjent en viss teknikk for å håndtere sprøytebevegelsene for å legge jevne overlappende lag, men til og med det er ikke nok: Man sleper jo med seg luftslangen som igjen har en iboende trang til å gnisse bort i deler før de har tørket etter sprøyting. Åja, det ble noen tabber der også - men jeg har aldri påstått at jeg vet hva jeg driver med heller

Enjåj d pictures!
(Mer info om selve prosjektet får bli til en snarlig framtidig prosjekttråd. Har bare ikke fått fingen ut enda. Tips: Følg også med i klubb-bladet til VWACB)