Lakkering av boble.

Her kan du diskutere alt mulig, men la det være interessant for andre VW-interesserte.

Moderator: Global moderator

VW 181
Ultramedlem
Ultramedlem

Lakkering av boble.

Post by VW 181 »

Regner med at noen av dere er intressert i å få lakket bilen, og har undersøkt litt. :)

Har fått pris på lakkering av boble hos Sartor Biloppretting. De holder til på Straume på Sotra, og leverer veldig bra arbeid.  :thup
Prisen inkluderer siste vask av bilen, maskering, lakk og selve sprøytingen. Alt utenom kan de også gjøre, men da koster det ekstra. Det vil også ta lengre tid.

Alt grunnarbeid må være gjort, slik at dersom der er ujevnheter, tar de IKKE ansvar for det!
Skjermer må demonteres, og de tar bilen innimellom andre biler, slik at man må beregne noe tid fra levering til henting. 1-2 uker ble oppgitt.

Prisen er kr 7 000,- ink mva! Tror det er en god pris.

Red 12.03.2011 (Moshe):
Det viser seg i ettertid, som denne tråden etter hvert forteller, at prisen snarere er 7000 + mva.
Det er med andre ord lurt å regne 10.000 kroner som et utgangspunkt, og så ha en tett dialog med Sartor Biloppretting underveis både om prisen og om hvilket grunnarbeid en bør utføre og hvilke grunningsprodukter en bør benytte.

Sartor Biloppretting kan nås på tlf 56 32 16 17, oppgi at det er gjennom bobleklubben/VWACB!

Håper dette er nyttig for klubbens medlemmer.  :D
Last edited by Moshe on Sat Mar 12, 2011 1:31 am, edited 1 time in total.
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
Crusing sjæfen Mac dyregod
Supermedlem
Supermedlem

Sv: Lakkering av boble.

Post by Crusing sjæfen Mac dyregod »

Flott!!!
Dette er nok noe som kan være interessant for flere medlemmer..
Super duper John Harry  :thup
1973 T1 Automatic.
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

Kjøyrer du til Voss for å lakka, so kan du tredobla prisen....

TAKK John Harry!!! Detta var eit VELDIG godt tips!
TLF: 97419035
VW 181
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by VW 181 »

Kjekt at det er flere som kan bruke dette!  :D
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

Men e da nokon som har erfaring med dei? Nokon som har fått lakka bilen sin dar? Bra kvalitet på arbeidet?
TLF: 97419035
VW 181
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by VW 181 »

Tistlo wrote: Men e da nokon som har erfaring med dei? Nokon som har fått lakka bilen sin dar? Bra kvalitet på arbeidet?
Jepp, har fått utført flere lakkjobber på bilene mine. Jobben er alltid skikkelig utført, så kvaliteten på jobben deres kan jeg ikke klage over.  :thup
Problemet oppstår vel helst når vi skal levere inn biler vi har fikset og pusset selv.  ;) Som nevnt, de tar intet ansvar for dårlig grunnarbeid!
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by StarBugs Geir »

Dette er veldig gunstig hvis det er inkludert lakk. Reknar med det er tett farge, og ikkje metallic. Kva med grunning?

Kjempebra JH! ;D
Last edited by Anonymous on Thu Mar 18, 2010 9:37 pm, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
sveineka
Supermedlem
Supermedlem

Post by sveineka »

Er det noen som kan ta på seg grunnarbeid? ferdig demontert boble? Jeg skulle gjerne ha benytta meg av tilbudet, men treenger da riklig veiledning i pussearbeid? men det blir ikke før til etter sesongen! :thup
I MIN garasje.....

73- 1303 cab (Sabben)
72- 1302 Felleskjøpet
71- Swithun 50ccm(i deler)
73- Rico camper (Daffy)
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Hei Svein Erik! De tar sikkert grunnarbeid også - om du betaler for det? Grunnarbeid er et skittent og slitsomt arbeid, og kanskje så mye som 70-80% av en vellykket lakkering. Ellers er det generelt ALLTID en fordel å få den veiledningen du etterspør her direkte fra lakkereren som skal ta bilen din. Dette fordi det er ulike produkter som brukes av lakkerere rundt om, og det er synd om det "krasjer" fordi egenskapene i grunningen ikke matcher 100%. Nest beste alternativ er å høre med Lakkspesialisten/Mekonomen og får de til å ta deg gjennom dette. Lakkarbeid har jeg forstått som at er et fag med stadige små endringer der du fort kan få litt krøll om du angriper det i feil ende - derfor snakk med de som kan det og ikke hør på oss amatører og dilettanter;)
En gylden regel er også at du skal ha god temperatur og full kontroll på luftfuktigheten når du jobber med grunnarbeidet også - ikke bare under lakkeringen. Lett å glemme, dyr tabbe....
Last edited by Solan on Mon Jan 20, 2014 5:57 pm, edited 1 time in total.
VW 181
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by VW 181 »

GSR wrote: Dette er veldig gunstig hvis det er inkludert lakk. Reknar med det er tett farge, og ikkje metallic. Kva med grunning?

Kjempebra JH! ;D
Dette er inkl tett lakk, ikke metallic, ja. Grunne må man gjøre selv. De kan selvfølgelig gjøre det også, men da må man bortimot doble prisen pga all jobben med pussingen.
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
bob
Nybegynner
Nybegynner

Post by bob »

Guten abend!

For å sparke liv i en gammel tråd:

En boble med ny lakk virker ofte mer lovende som et bilprosjekt med håp om crusing bortetter landeveien eller autobahn, sammenliknet med et bilprosjekt med rust, mangler, smuss og klabb og babb. Derfor gikk prosjektet mitt til lakkering i februar 2011.

Regner med det kan være interessant at jeg deler erfaringen, ettersom lakkeringen ble satt bort til fagfolk.

Som førstemann ut benyttet jeg dette klubbtilbudet fra A/S Sartor Biloppretting på Straume.

Som beskrevet av trådstarter John Harry består tilbudet i vask/avfetting/silikonfjerning, maskering, lakk og 2 oversprøytinger og baking i lakkboks. Ang. farge var det i utgangspunktet fritt fram, altså ingen prisøkning hvis man valgte metallic (da også ink. klarlakk). De foretrekker i tillegg å få levert alle løse deler løst (dører, skjermer, panser etc.). Jeg valgte likevel å få alt lakkert ferdig montert. Levert en onsdag, fikk telefon to dager seinere om at den var henteklar. Imponerende!

Imidlertid ble det prispåslag av to grunner.

1) Den ene var at jeg valgte også innvendig sprøyting av dashbord, dører og innvendig a- og b-stolper. Tilbudet i sin opprinnelige form gjelder derfor kun utvendig lakkering.

2) Den andre var at mva. ikke var i beregnet i opprinnelige pristilbud - fikk jeg beskjed om av karene på Straume - og jeg kranglet ikke på det selv om jeg som privatperson verken leverer momsoppgaver eller kan skrive av på skatten  :) Totalpris ble i allefall 10 500kr.

Resultatet ble som forventet: Fargevalg RAL 5017 som er en mellomblå tett farge. Stort sett greit, og de stedene finishen ikke er 100% beror på egne mangler med grunnarbeidet - som jeg altså har gjort selv - og kan fint leve med.

Konklusjon:  Glade amatører og semi-proffer kan levere sine luftkjølte for ny eller oppfriskning av fargen på Straume for en ikke alt for avskrekkende pris.  :thup
Jeg ble fornøyd med kommunikasjon, servicen og sluttresultatet.

N.B. Som alltid er resultatet proporsjonalt med innsats x tid x kvalitet på utgangspunktet og hvor gode grunningsproduktene under lakken er, temperatur, fuktighet, støv, og ikke minst håndlaget til restauratøren(e).  Tror jeg la ut ca 1500-2000kr i grunningsprodukter fra PPG. Som er et godt valg dersom man velger å sette bort lakkeringen til Sartor Biloppretting, da de selv bruker PPG.

N.B. 2. For morro skyld spurte jeg hva prisen ville bli dersom alt arbeid skulle bli utført av Sartor Biloppretting. Altså demontering, pussing, grunning, lakking og montering av alle deler. Antakelig et sted mellom 40 000kr og 50 000kr var svaret.

Hilsen Bjørn
vwacb medlem 258
-teller verken penger eller timer  ;)
Attachments
Ferdig grunnet BBH.jpg
Ferdig grunnet BBH.jpg (147.79 KiB) Viewed 3202 times
Ferdig lakket fra Sartor.jpg
Ferdig lakket fra Sartor.jpg (196.02 KiB) Viewed 3384 times
Last edited by bob on Fri Mar 11, 2011 11:09 am, edited 1 time in total.
hans
Supermedlem
Supermedlem

Post by hans »

Ser pent ut det der :)  :thup
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
Bjørn Hjellestad
Supermedlem
Supermedlem

Post by Bjørn Hjellestad »

Flottesen!
Boblen er fin!

Leit at de ikke er enig med seg selv om prisen er inkludert MVA eller eksklusiv MVA :sleepy:
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by StarBugs Geir »

Takk for veldig nyttig og informativ tilbakemelding på jobb og service! :thup Når det gjelder lakkering, og også andre tilbud fra leverandører som gir oss "klubb-pris" på arbeid, er det viktig at vi ser på "fastprisen" som retningsgivende. Alle bør uansett avtale en forhåndspris, slik at det ikke dukker opp overraskelser.

Med lakk. innv/utv er prisen veldig gunstig, og man hadde spart relativt lite på å gjøre jobben selv med den risikoen det innebærer. Synd det med mva ikke var avklart, så vi bør vel heller tenke at sprøytejobb hos Sartor Biloppretting vil ligge på +/- 10 000 for en boble. Det er uansett gunstig.

Når det gjelder finish, kan man gjøre mye selv i ettertid, forutsett at det er lagt på greit med lakk. Har sett mange prosjekter (spesielt innen rod-miljøet) der bilene lakkeres i verksted/garasje (uten boks), og vannslipes for å oppnå show-finish/speilblank overflate. På rene ustillingsbiler er det et "must" uansett, fordi man aldri klarer å få en 100% jevn overflate over hele bilen.

Ser det står spesifisert fra JH at det er 7000 INK. mva, så det bør kanskje kontrolleres og eventuelt rettes? :).
Last edited by Anonymous on Fri Mar 11, 2011 9:33 am, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
RZR Sune
Supermedlem
Supermedlem

Post by RZR Sune »

flott farge!
www.samboen.com

1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4

Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
Post Reply