Guten abend!
For å sparke liv i en gammel tråd:
En boble med ny lakk virker ofte mer lovende som et bilprosjekt med håp om crusing bortetter landeveien eller autobahn, sammenliknet med et bilprosjekt med rust, mangler, smuss og klabb og babb. Derfor gikk prosjektet mitt til lakkering i februar 2011.
Regner med det kan være interessant at jeg deler erfaringen, ettersom lakkeringen ble satt bort til fagfolk.
Som førstemann ut benyttet jeg dette klubbtilbudet fra A/S Sartor Biloppretting på Straume.
Som beskrevet av trådstarter John Harry består tilbudet i vask/avfetting/silikonfjerning, maskering, lakk og 2 oversprøytinger og baking i lakkboks. Ang. farge var det i utgangspunktet fritt fram, altså ingen prisøkning hvis man valgte metallic (da også ink. klarlakk). De foretrekker i tillegg å få levert alle løse deler løst (dører, skjermer, panser etc.). Jeg valgte likevel å få alt lakkert ferdig montert. Levert en onsdag, fikk telefon to dager seinere om at den var henteklar. Imponerende!
Imidlertid ble det prispåslag av to grunner.
1) Den ene var at jeg valgte også
innvendig sprøyting av dashbord, dører og innvendig a- og b-stolper. Tilbudet i sin opprinnelige form gjelder derfor kun
utvendig lakkering.
2) Den andre var at mva. ikke var i beregnet i opprinnelige pristilbud - fikk jeg beskjed om av karene på Straume - og jeg kranglet ikke på det selv om jeg som privatperson verken leverer momsoppgaver eller kan skrive av på skatten

Totalpris ble i allefall 10 500kr.
Resultatet ble som forventet: Fargevalg RAL 5017 som er en mellomblå tett farge. Stort sett greit, og de stedene finishen ikke er 100% beror på egne mangler med grunnarbeidet - som jeg altså har gjort selv - og kan fint leve med.
Konklusjon: Glade amatører og semi-proffer kan levere sine luftkjølte for ny eller oppfriskning av fargen på Straume for en ikke alt for avskrekkende pris.

Jeg ble fornøyd med kommunikasjon, servicen og sluttresultatet.
N.B. Som alltid er resultatet proporsjonalt med innsats x tid x kvalitet på utgangspunktet og hvor gode grunningsproduktene under lakken er, temperatur, fuktighet, støv, og ikke minst håndlaget til restauratøren(e). Tror jeg la ut ca 1500-2000kr i grunningsprodukter fra PPG. Som er et godt valg dersom man velger å sette bort lakkeringen til Sartor Biloppretting, da de selv bruker PPG.
N.B. 2. For morro skyld spurte jeg hva prisen ville bli dersom alt arbeid skulle bli utført av Sartor Biloppretting. Altså demontering, pussing, grunning, lakking og montering av alle deler. Antakelig et sted mellom 40 000kr og 50 000kr var svaret.
Hilsen Bjørn
vwacb medlem 258
-teller verken penger eller timer