Lakkering av boble.

Her kan du diskutere alt mulig, men la det være interessant for andre VW-interesserte.

Moderator: Global moderator

bob
Nybegynner
Nybegynner

Sv: Lakkering av boble.

Post by bob »

Takker for tilbakemeldinger. Bildene av fargen lyver litt. Den er nok litt mørkere. Legger ved noen bilder fra grunningen og etter lakkeringen innendørs (uten blits) også.

En ting som jeg glemte å si er at stikkordet er i det hele tatt grunningsarbeidet i denne prosessen. På lakkverkstedet forbeholder de seg retten til å avvise lakkeringsjobben, dersom det det - i deres øyne- er gjort mangelfullt grunnarbeid. Og det forstår jeg veldig godt. Ethvert lakkverksted som tar på seg veteran- og hobbyprosjekter er avhengig av et godt rykte i markedet - selv om det de lever av er oppretting og reperasjon av forsikringsskader i det daglige. Dersom lakken etter kort tid begynner å flasse eller at det bobler opp rust innenfra og ut, er risikoen og tendensen at lakkverkstedet "får skylda" og ikke amatøren som med vekslende hell har gjort grunnarbeidet selv. 1 komponentgrunning med sprayboks kan man altså raskt glemme...

I dialogen med lakkverkstedet i forkant ble jeg fortalt historier fra prosjekter de tidligere ikke ønsket å ta, grunnet for dårlig grunnarbeid. Det ble understreket at i prinsippet ønsker de ikke å ta på seg lakkjobber dersom de ikke selv har hatt full kontroll med grunningsarbeidet. Når de likevel gjør dette er det å anse som en velvilje for bilklubber og hobbyprosjekter som ønsker proff-lakkering innenfor et rimelig budsjett. Skal du lakke Mazeratien eller Goldwingen din, eller en særdeles spesiell klassiker er min klare anbefaling å sette bort alt arbeid til fagfolk.

Da jeg leverte fra meg boblen var jeg slett ikke sikker på om de vurderte grunnarbeidet som godt nok, og jeg var innstilt på å bla opp noen lapper ekstra dersom de ønsket å gå over alt en ekstra gang til for grunning og pussing. Jeg tror det er en fornuftig holdning å innta, dersom man ikke har god erfaring med dette fra før av. Som Geir sier, fastprisen på 10 lapper er best å anse som veiledende. Ethvert prosjekt er forskjellig og dermed vil det nødvendigvis bli noe variasjon.

Det kom imidlertid ingen spesiell tilbakemelding på grunnarbeidet, dermed konkluderer vi med at det var godt nok  :thup
I oppbygningen av grunningen i mitt tilfelle ligger det følgende produkter: 2k Syregrunning fra Glasurit. Finsparkel fra Carsystem. 2k Sprøytesparkel/fyller D 839 fra PPG mikset først med hurtigherder (D863) ettersom temperaturen nok ikke var mer enn rundt 13-14 grader i lokalet. Valgte av samme grunn en hurtig evaporerende tynner (D808) for å kompensere for lav temperatur. (Da det ble litt varmere benyttet jeg medium herder D841 til neste strøk). Sprøytet med ny lakkpistol fra Biltema med vannutskiller påmontert fra kompressor. Avhengig av blandingsforholdet kan PPG produktene brukes både som grunning og slipefyller og den bygger ganske bra uten renn. Gikk gradene fra grovt til stadig finere slipepapir, prøvde i minst mulig grad å bruke slipemaskiner. Avsluttet så med 800 papir våtsliping før jeg leverte til lakkering.

Det bør heller ikke gå for lang tid etter grunning før lakkering ettersom produktene er hygroskopiske (absorberer vann fra lufta) og hele pointet med lakk (bortsett fra estetikken) jo er å forsegle overflaten for mekanisk slitasje, oksidering og korrosjon i stålet. For å sitere Tistlo (som har dyptgående erfaring med temaet): Rust never sleeps!

Hvis dette høres vanskelig ut, er svaret både ja og nei. Det er en jungel der ute av produkter for preparering, men det enkleste er som Andy sier: Konferer med lakkereren om hva du skal bruke. Det er gøy å styre med kjemi, men utluftning og åndedrettsvern er en selvfølge!

I motsetning til lakk, er det fine med å jobbe med grunningsarbeid at det er lov å prøve og feile litt i prosessen. Går det skeis, er det bare å banne, pusse, banne og begynne forfra. I mitt tilfelle ble det kortslutning i hjernen allerede i startblokka da syregrunningen fikk for mye tynner i blandingen  >:(. Kjedelig tabbe, men det lot seg rette opp etter noen timer. Bonuseffekten var en fornyet interesse for brøkregning.  8) Det viktigste er å sette av tid. Glem heller ikke å bruke lakksil før miksen helles over i sprøytekoppen. Bruk også tid til rengjøring av sprøyten til slutt ellers blir det rett og slett ubrukelig neste gang utstyret skal brukes.

Under sprøytingen kreves det også som kjent en viss teknikk for å håndtere sprøytebevegelsene for å legge jevne overlappende lag, men til og med det er ikke nok: Man sleper jo med seg luftslangen som igjen har en iboende trang til å gnisse bort i deler før de har tørket etter sprøyting. Åja, det ble noen tabber der også - men jeg har aldri påstått at jeg vet hva jeg driver med heller  :)

Enjåj d pictures!
(Mer info om selve prosjektet får bli til en snarlig framtidig prosjekttråd. Har bare ikke fått fingen ut enda. Tips: Følg også med i klubb-bladet til VWACB)
Attachments
DSCF2654.jpg
DSCF2654.jpg (107.22 KiB) Viewed 1294 times
DSCF3022.jpg
DSCF3022.jpg (127.81 KiB) Viewed 1312 times
DSCF3113.jpg
DSCF3113.jpg (79.88 KiB) Viewed 1258 times
DSCF3132.jpg
DSCF3132.jpg (107.29 KiB) Viewed 1260 times
DSCF3191.jpg
DSCF3191.jpg (145.32 KiB) Viewed 1342 times
DSCF3231.jpg
DSCF3231.jpg (77.27 KiB) Viewed 1274 times
DSCF3390.jpg
DSCF3390.jpg (124.21 KiB) Viewed 1272 times
DSCF3393.JPG
DSCF3393.JPG (93.3 KiB) Viewed 1285 times
DSCF3400.jpg
DSCF3400.jpg (123.98 KiB) Viewed 1263 times
DSCF3468.jpg
DSCF3468.jpg (137.96 KiB) Viewed 1237 times
Last edited by bob on Fri Mar 11, 2011 6:14 pm, edited 1 time in total.
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

Veldi bra! godt jobba Bjørn :thup
Last edited by Tistlo on Fri Mar 11, 2011 9:40 pm, edited 1 time in total.
TLF: 97419035
VW 181
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by VW 181 »

Da jeg fikk prisen i mars ifjor, ble den oppgitt til kr 7 000,- inkl mva.
Jeg spurte spesifikt om det, nettopp for å være sikker.
Men nå er det gått 1 år, så det kan vel hende at de må ha noen kroner ekstra? Alt blir jo bare dyrere...dessverre.  :(
Jeg føler likevel at det fremdeles er en rimelig pris, i hvert fall når man ser på det ferdige resultatet.
Utrolig flott!  :thup
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Kjempeflott resultat, bob!!  :thup
Det funket greit å gjøre grunningsjobben i vaskehallen på Breisten, altså? 
Solan
Styret
Styret

Post by Solan »

Jeg syns fargen var litt voldsom til å begynne med, men nå liker jeg den bedre og bedre, Bjørn!   :thup

Og grunnarbeidet er veldig viktig for resultatet. Men jeg syns du har riktig fokus; dette er en bruksbil!

Ikke verst å trekke bilhenger og boble med en liten Corolla...hrmmm ;)
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
bob
Nybegynner
Nybegynner

Post by bob »

Ja verkstedlokalet på Breistein er verdt sin vekt i gull, både når det gjelder tilgang på verktøy, plass og ikke minst dyktige medhjelpere. Ang. fargen Solan, så liker du den nok bedre og bedre på grunn av snikende fargeblindhet. Jeg har lest at folk i 20årene ser dobbelt så godt som 40 år pluss  :laugh: Og Corollaen er da slett ikke liten, men jeg skal innrømme at den begynner å dra på årene - for ikke å si legge inn årene snart...Men nå begynner vi å havne på viddene ang. temaet i tråden, skjerpings Solan :police:  :D
Last edited by bob on Fri Mar 11, 2011 11:21 pm, edited 1 time in total.
Solan
Styret
Styret

Post by Solan »

Dette er en skikkelig gammel tråd!

Men jeg har et par spørsmål, først og fremst til deg, Bjørn (bob):

1. Lakken på bilen ser veldig fin ut på disse bildene. I ettertid har det jo vist seg at den har (fått) mange nupper/skrukker, omtrent som om noe har reagert av grunningsprodukter med lakk, el. Kan du si noe om hva som skjedde der?

2. Hvordan taklet Sartor biloppretting dette (hvis du har kontaktet/konfrontert dem med dette)?

Mvh Svein
Last edited by Solan on Mon Jan 20, 2014 6:30 pm, edited 1 time in total.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Post Reply