Patina
Moderator: Global moderator
Patina
Tenkte jeg skulle kjøre en debatt om Patinerte biler her. Det er sikkert mange prosjekter rundt om i garasjene som jeg ikke vet om. Er det noen flere Patina lookere på vei i Bergen?
Responsen på The Patina var jo som forventet delt i fjor, men mange nevnte at dette vil jeg også prøve. Derfor er jeg jo spent på hva folk har på gang...
Det er jo mange som ikke får bilen på vegen for den må lakkes og bones først. Jeg liker både Patinerte bobler og dem som skinner, men det er nå engang sånn at bilene bør komme seg på veien fremfor å støve ned år etter år....med Patina eller uten.
Poster et før og etter bildet av min bil som kanskje kan være en liten indikasjon på hvordan en litt rufsen forlatt bil kan ende opp med en gjeng ivrige hjelpere, gode RZR burgere og en hel del snaks fra cip1 etc etc...
........heng dere på med bilder av deres favoritter innen denne sjangeren:
Sune:)
www.regenstadt.com
Responsen på The Patina var jo som forventet delt i fjor, men mange nevnte at dette vil jeg også prøve. Derfor er jeg jo spent på hva folk har på gang...
Det er jo mange som ikke får bilen på vegen for den må lakkes og bones først. Jeg liker både Patinerte bobler og dem som skinner, men det er nå engang sånn at bilene bør komme seg på veien fremfor å støve ned år etter år....med Patina eller uten.
Poster et før og etter bildet av min bil som kanskje kan være en liten indikasjon på hvordan en litt rufsen forlatt bil kan ende opp med en gjeng ivrige hjelpere, gode RZR burgere og en hel del snaks fra cip1 etc etc...
........heng dere på med bilder av deres favoritter innen denne sjangeren:
Sune:)
www.regenstadt.com
- Attachments
-
- DSC_0254 (Medium).JPG (61.42 KiB) Viewed 1433 times
Last edited by Anonymous on Sun Jan 13, 2008 10:59 am, edited 1 time in total.
www.samboen.com
1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4
Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4
Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
Sv: Patina
...slenger ved et bilde av The Bitch som er nærmest i familie med The Patina. En inspirasjon til å holde på looken og samtidig ha det tekniske i 100% orden.
Mange av dere har sikkert lest den legendarisk tråden fra Andyham på denne bilen.
Fortsatt god helg folkens! .....nå skal jeg ha meg en tur i garasjen på Solswerks.... Vi hadde en lang og knall dugnad i går med besøk fra Dale ..alias Transplanteur.
Det var utrolig artig som vanlig. Masse folk, høy stemning, oneliners, og ikke minst resultater. Takk for god insats folkens.
Sune:)
Mange av dere har sikkert lest den legendarisk tråden fra Andyham på denne bilen.
Fortsatt god helg folkens! .....nå skal jeg ha meg en tur i garasjen på Solswerks.... Vi hadde en lang og knall dugnad i går med besøk fra Dale ..alias Transplanteur.
Det var utrolig artig som vanlig. Masse folk, høy stemning, oneliners, og ikke minst resultater. Takk for god insats folkens.
Sune:)
- Attachments
-
- 59226 (Medium).jpg (72.88 KiB) Viewed 1420 times
-
- 98065278 (Medium) (Medium) (Small).jpg (72.33 KiB) Viewed 1363 times
Last edited by Anonymous on Sun Jan 13, 2008 11:02 am, edited 1 time in total.
www.samboen.com
1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4
Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4
Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
Sv: Patina
mer godis....
- Attachments
-
- 20061107002536_img_0255-01 (Medium).jpg (95.91 KiB) Viewed 1350 times
-
- 50_and60_at_the_ACO (Medium).jpg (82.25 KiB) Viewed 1362 times
Last edited by Anonymous on Sun Jan 13, 2008 11:04 am, edited 1 time in total.
www.samboen.com
1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4
Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4
Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
Sv: Patina
Patinert er helt greit det, så lenge det er tidens tann som har patinert den, og ikke en skjærebrenner. Slik duden fra Danmark gjorde med en ca -58 mod cabbe....
Sv: Patina
..må si meg enig med deg med at den cabbem ble feil. Lignet egentlig ikke patinert lakk i det hele tatt.
Men smaken er som baken heter det....
S
Men smaken er som baken heter det....
S
www.samboen.com
1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4
Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4
Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
Sv: Patina
Denne kommer nok til å være synslig på mange av treffene i sommer.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,5141.0.html
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,5141.0.html
www.samboen.com
1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4
Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4
Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
Sv: Patina
inspirasjon til patinaen med tanke på felger?
Sv: Patina
Et bilde av Patinaen fra vårmønstringen.
- Attachments
-
- thepatina2.jpg (36.83 KiB) Viewed 1430 times
T1, 1969 "Møyfrid"
Sv: Patina
Fett bilde 

'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Sv: Patina
Blinkskuddene hagler jo her! Har du "shoppet" dette bittelitt, Anders?
Men hva er filosofien bak "patinerte" biler? Er det en "trend"?
Eller er det bare rein og skjær latskap? Fattigmenns raggebiler?
Normale mennesker forstår ikke helt at en bil som er både rusten og matt i lakken skal være sånn, så om du er av den oppfatningen er det sannsynligvis ikke deg det er noe galt med
Siden folk flest har problemer med å verdsette biler som ikke skinner i blank lakk og krom, så må det vel forklares litt. Motstykket til patinerte biler er restaurerte. Hva innebærer det da? Normalt vil det være å sette en bil tilbake i den stand den hadde da den forlot fabrikken. Eventuelt ENDA mer strøken enn da den rullet ut fra forhandleren den gang da.
Selv en garvet VW-entusiast som Keith Seume har kommentert 100% restaureringer med at de "tar historien ut av bilen". Dvs. man fjerner den historiske bruksverdien i en veteranbil.
Alle som har vært borti endel veteranbiler vet at med mindre bilen er restaurert av enten fagfolk som legger sjelen og æren i jobben - eller pedantiske amatører - så er sannsynligheten stor for at det mangler en skive her og der, bolter er ikke "riktige", det er slark og unøyaktigheter osv. For ikke å snakke om hvilke snarveier som skjuler seg under lakken. Derfor er "uskrudde" eller "minimalt bearbeidede" originalbiler nå er mer etterspurt enn biler som er totalrestaurert.
Når alt kommer til alt er det hva eieren selv foretrekker som betyr noe. Men en bør tenke seg VELDIG godt om før en setter i gang et storprosjekt med en flott originalbil. Blir bilen mer verdt når alle bruksmerker er fjernet? Ikke i mine øyne i hvert fall!
En bulk her og en skrape der viser at bilen har vært "yrkesaktiv", samtidig som du sover bedre om natten! Gamle folkevogner er laget for å brukes, ikke støve ned!
Men hva er filosofien bak "patinerte" biler? Er det en "trend"?
Eller er det bare rein og skjær latskap? Fattigmenns raggebiler?
Normale mennesker forstår ikke helt at en bil som er både rusten og matt i lakken skal være sånn, så om du er av den oppfatningen er det sannsynligvis ikke deg det er noe galt med

Siden folk flest har problemer med å verdsette biler som ikke skinner i blank lakk og krom, så må det vel forklares litt. Motstykket til patinerte biler er restaurerte. Hva innebærer det da? Normalt vil det være å sette en bil tilbake i den stand den hadde da den forlot fabrikken. Eventuelt ENDA mer strøken enn da den rullet ut fra forhandleren den gang da.
Selv en garvet VW-entusiast som Keith Seume har kommentert 100% restaureringer med at de "tar historien ut av bilen". Dvs. man fjerner den historiske bruksverdien i en veteranbil.
Alle som har vært borti endel veteranbiler vet at med mindre bilen er restaurert av enten fagfolk som legger sjelen og æren i jobben - eller pedantiske amatører - så er sannsynligheten stor for at det mangler en skive her og der, bolter er ikke "riktige", det er slark og unøyaktigheter osv. For ikke å snakke om hvilke snarveier som skjuler seg under lakken. Derfor er "uskrudde" eller "minimalt bearbeidede" originalbiler nå er mer etterspurt enn biler som er totalrestaurert.
Når alt kommer til alt er det hva eieren selv foretrekker som betyr noe. Men en bør tenke seg VELDIG godt om før en setter i gang et storprosjekt med en flott originalbil. Blir bilen mer verdt når alle bruksmerker er fjernet? Ikke i mine øyne i hvert fall!
En bulk her og en skrape der viser at bilen har vært "yrkesaktiv", samtidig som du sover bedre om natten! Gamle folkevogner er laget for å brukes, ikke støve ned!
Sv: Patina
Kom igjen - dette var en brannfakkel - nekter å tro at flertallet mener dette?
Bare så det er nevnt - jeg har forøvrig den største respekt for de som klarer å gjennomføre en totalrestaurering, uten å kutte hjørner... Og det er like artig hver gang å se strøkne folkevogner med bling-bling og blank lakk.
Men er det samme bilen når "alt" er byttet, selv det som ikke egentlig trengs?
Bare så det er nevnt - jeg har forøvrig den største respekt for de som klarer å gjennomføre en totalrestaurering, uten å kutte hjørner... Og det er like artig hver gang å se strøkne folkevogner med bling-bling og blank lakk.
Men er det samme bilen når "alt" er byttet, selv det som ikke egentlig trengs?
Sv: Patina
Her ble det debatt Andy!;) Et positivt tegn er at det betyr at folk er ute i finværet og ikke foran PCèn.
Det som er kult med nettop bobler er at det meste går. Men det er jo litt ekstra fett om prosjektet er litt gjennomtenkt.
Syns jeg ser flere og flere biler i Bergen som virkelig er på gang. Never i fleng:
Elias Hjellestad Racer (kidden til Andy) 1200 62. Kommer på sensommeren...
Henning Alias Mr Judson 12 61. Stunner!
Alexander på Hjellestad 64 Red Low... fangere og felger og vipps!
RZR The Patina 1200 58. Kom tilbake fra de døde i 2007
RZR Stivikk- the one and only
Mr Gelin . Type 3 Nice
ErikA Oval racer.. Grom bil!
Jon T sin tar form... .
Bjørn Solswerks har jo i bøtter og spann med Fete biler og Fuchs;)
Alex med en Samba som kommer til å gi mange en king i nakken om ikke så lenge...
Sune Panelen 1966 splitbuss...mye å gå på før stuket er der, men den har en plan:)
Arne med en T3 som ble fyrt opp i går kveld etter 2 år i Arnes garasje. Bra stuk!
Lille Adolf til Knut 1200 62.. puma og spindler må snart monteres!!
Grünet til Svein og Magnus... litt tynn luft i cockpitten grunnet høyden, men jeg hører rykter ...
Greenbuggen. Prisvinner og RZR`s "Rub on Rub off"
Gullbiggen med Scares and History! . .
Joker Nord Arve - The Ghia is soon to hit the road. Pass på gassen Arve! Snuten er overalt!
Rolf Eriks 58 Ghia... Burde vært langt oppe pålisten om dette var en rangering:)
etc etc .. . ..og mange utrolig flotte orginalbiler som vi fikk sett på Bugout. Føler boblemiljøet i Bergen er i støtet!
Beklager om jeg misset noen soleklare stuk som burde vært listet opp.... add them on !
Keep them coming.
S:)
Det som er kult med nettop bobler er at det meste går. Men det er jo litt ekstra fett om prosjektet er litt gjennomtenkt.
Syns jeg ser flere og flere biler i Bergen som virkelig er på gang. Never i fleng:
Elias Hjellestad Racer (kidden til Andy) 1200 62. Kommer på sensommeren...
Henning Alias Mr Judson 12 61. Stunner!
Alexander på Hjellestad 64 Red Low... fangere og felger og vipps!
RZR The Patina 1200 58. Kom tilbake fra de døde i 2007
RZR Stivikk- the one and only
Mr Gelin . Type 3 Nice
ErikA Oval racer.. Grom bil!
Jon T sin tar form... .
Bjørn Solswerks har jo i bøtter og spann med Fete biler og Fuchs;)
Alex med en Samba som kommer til å gi mange en king i nakken om ikke så lenge...
Sune Panelen 1966 splitbuss...mye å gå på før stuket er der, men den har en plan:)
Arne med en T3 som ble fyrt opp i går kveld etter 2 år i Arnes garasje. Bra stuk!
Lille Adolf til Knut 1200 62.. puma og spindler må snart monteres!!
Grünet til Svein og Magnus... litt tynn luft i cockpitten grunnet høyden, men jeg hører rykter ...
Greenbuggen. Prisvinner og RZR`s "Rub on Rub off"
Gullbiggen med Scares and History! . .
Joker Nord Arve - The Ghia is soon to hit the road. Pass på gassen Arve! Snuten er overalt!
Rolf Eriks 58 Ghia... Burde vært langt oppe pålisten om dette var en rangering:)
etc etc .. . ..og mange utrolig flotte orginalbiler som vi fikk sett på Bugout. Føler boblemiljøet i Bergen er i støtet!
Beklager om jeg misset noen soleklare stuk som burde vært listet opp.... add them on !
Keep them coming.
S:)
www.samboen.com
1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4
Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4
Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
Sv: Patina
FOR en liste!
Det er jo mye godsaker her - så lenge de får slippe å støve ned mer enn nødvendig! Ut på tur! Særlig når det er sånt vær!
Prosjekter er det alltid en del av, og sånn må det være at noen er mer pedantisk enn andre og da tar det mer tid. Det må ofres både tid og pesos om en skal få ting perfectamento - men det viktigste er at de får lufte seg når anledningen byr seg!
Mange flere som kunne vært nevnt her, men hvem la vel ikke merke til at Frode Formann har et drømmeprosjekt i løypen, men det kommer kanskje plutselig for dagen??
Vi får vente i spenning! Med to sommerbiler i toppklasse - hva kan det bli mon tro?? Blir det en ratty lowlight ghia???
Det er jo mye godsaker her - så lenge de får slippe å støve ned mer enn nødvendig! Ut på tur! Særlig når det er sånt vær!
Prosjekter er det alltid en del av, og sånn må det være at noen er mer pedantisk enn andre og da tar det mer tid. Det må ofres både tid og pesos om en skal få ting perfectamento - men det viktigste er at de får lufte seg når anledningen byr seg!
Mange flere som kunne vært nevnt her, men hvem la vel ikke merke til at Frode Formann har et drømmeprosjekt i løypen, men det kommer kanskje plutselig for dagen??

Sv: Patina
Jeg tror nok at at Rat looken(patina) er mer en ting i tiden, noen ligger vel så mye penger og jobb i en rat som om det det hadde vært en nylakkert orginal bil. "cal look" hadde jo en svær opptur på 90 tallet mens nå ser du mer en annn type cal look som dukker opp(back to basic Cal- den orginale). Det som er det fineste er at alle holder på med sitt, german, resto, rat og ikke minst orginal er alle "klasser" jeg sitter pris på. Jeg håper og tror at late-looker blir det meste og spår at det kommer en til neste sesong 

Sv: Patina
Regner med at min er for høy til å komme på denne eksklusive listen, ha ha ha....RZR Sune wrote: Her ble det debatt Andy!;) Et positivt tegn er at det betyr at folk er ute i finværet og ikke foran PCèn.
Det som er kult med nettop bobler er at det meste går. Men det er jo litt ekstra fett om prosjektet er litt gjennomtenkt.
Syns jeg ser flere og flere biler i Bergen som virkelig er på gang. Never i fleng:
Elias Hjellestad Racer (kidden til Andy) 1200 62. Kommer på sensommeren...
Henning Alias Mr Judson 12 61. Stunner!
Alexander på Hjellestad 64 Red Low... fangere og felger og vipps!
RZR The Patina 1200 58. Kom tilbake fra de døde i 2007
RZR Stivikk- the one and only
Mr Gelin . Type 3 Nice
ErikA Oval racer.. Grom bil!
Jon T sin tar form... .
Bjørn Solswerks har jo i bøtter og spann med Fete biler og Fuchs;)
Alex med en Samba som kommer til å gi mange en king i nakken om ikke så lenge...
Sune Panelen 1966 splitbuss...mye å gå på før stuket er der, men den har en plan:)
Arne med en T3 som ble fyrt opp i går kveld etter 2 år i Arnes garasje. Bra stuk!
Lille Adolf til Knut 1200 62.. puma og spindler må snart monteres!!
Grünet til Svein og Magnus... litt tynn luft i cockpitten grunnet høyden, men jeg hører rykter ...
Greenbuggen. Prisvinner og RZR`s "Rub on Rub off"
Gullbiggen med Scares and History! . .
Joker Nord Arve - The Ghia is soon to hit the road. Pass på gassen Arve! Snuten er overalt!
Rolf Eriks 58 Ghia... Burde vært langt oppe pålisten om dette var en rangering:)
etc etc .. . ..og mange utrolig flotte orginalbiler som vi fikk sett på Bugout. Føler boblemiljøet i Bergen er i støtet!
Beklager om jeg misset noen soleklare stuk som burde vært listet opp.... add them on !
Keep them coming.
S:)


Ser jo at du har fått med mange fete biler, synes det er kjekt at såpass mange er med på å beholde våre luftkjølte på veien.
Det gjelder uansett utseende og tilstand, tross alt er det viktigste at de er ute på veien, og ikke i garasjen!!
jh
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
1972 1302S "Smurfen"