Patina

Her kan du diskutere alt mulig, men la det være interessant for andre VW-interesserte.

Moderator: Global moderator

RZR Sune
Supermedlem
Supermedlem

Patina

Post by RZR Sune »

Tenkte jeg skulle kjøre en debatt om Patinerte biler her. Det er sikkert mange prosjekter rundt om i garasjene som jeg ikke vet om. Er det noen flere Patina lookere på vei i Bergen?
Responsen på The Patina var jo som forventet delt i fjor, men mange nevnte at dette vil jeg også prøve. Derfor er jeg jo spent på hva folk har på gang...
Det er jo mange som ikke får bilen på vegen for den må lakkes og bones først. Jeg liker både Patinerte bobler og dem som skinner, men det er nå engang sånn at bilene bør komme seg på veien fremfor å støve ned år etter år....med Patina eller uten.

Poster et før og etter bildet av min bil som kanskje kan være en liten indikasjon på hvordan en litt rufsen forlatt bil kan ende opp med en gjeng ivrige hjelpere, gode RZR burgere  og en hel del snaks fra cip1 etc etc...
........heng dere på med bilder av deres favoritter innen denne sjangeren:

Sune:)
www.regenstadt.com
Attachments
DSC_0254 (Medium).JPG
DSC_0254 (Medium).JPG (61.42 KiB) Viewed 1440 times
Last edited by Anonymous on Sun Jan 13, 2008 10:59 am, edited 1 time in total.
www.samboen.com

1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4

Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
RZR Sune
Supermedlem
Supermedlem

Sv: Patina

Post by RZR Sune »

...slenger ved et bilde av The Bitch som er nærmest i familie med The Patina. En inspirasjon til å holde på looken og samtidig ha det tekniske i 100% orden.
Mange av dere har sikkert lest den legendarisk tråden fra Andyham på denne bilen.

Fortsatt god helg folkens! .....nå skal jeg ha meg en tur i garasjen på Solswerks.... Vi hadde en lang og knall dugnad i går med besøk fra Dale ..alias Transplanteur.
Det var utrolig artig som vanlig. Masse folk, høy stemning, oneliners, og ikke minst resultater. Takk for god insats folkens.

Sune:)
Attachments
59226 (Medium).jpg
59226 (Medium).jpg (72.88 KiB) Viewed 1427 times
98065278 (Medium) (Medium) (Small).jpg
98065278 (Medium) (Medium) (Small).jpg (72.33 KiB) Viewed 1370 times
Last edited by Anonymous on Sun Jan 13, 2008 11:02 am, edited 1 time in total.
www.samboen.com

1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4

RZR Sune
Supermedlem
Supermedlem

Post by RZR Sune »

mer godis....
Attachments
20061107002536_img_0255-01 (Medium).jpg
20061107002536_img_0255-01 (Medium).jpg (95.91 KiB) Viewed 1357 times
50_and60_at_the_ACO (Medium).jpg
50_and60_at_the_ACO (Medium).jpg (82.25 KiB) Viewed 1369 times
Last edited by Anonymous on Sun Jan 13, 2008 11:04 am, edited 1 time in total.
www.samboen.com

1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4

amubus
Supermedlem
Supermedlem

Post by amubus »

Patinert er helt greit det, så lenge det er tidens tann som har patinert den, og ikke en skjærebrenner. Slik duden fra Danmark gjorde med en ca -58 mod cabbe....
-01 mod t4 ex ambulanse
-86 mod t3 Caravelle
-70 mod t2 Rico camper
-64 mod t1 Ambulanse

Keep Norway beutifull, restore an old bus
Image
RZR Sune
Supermedlem
Supermedlem

Post by RZR Sune »

..må si meg enig med deg med at den cabbem ble feil. Lignet egentlig ikke patinert lakk i det hele tatt.
Men smaken er som baken heter det....

S
www.samboen.com

1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4

RZR Sune
Supermedlem
Supermedlem

Post by RZR Sune »

Denne kommer nok til å være synslig på mange av treffene i sommer.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,5141.0.html
www.samboen.com

1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4

Jon T
Supermedlem
Supermedlem

Post by Jon T »

inspirasjon til patinaen med tanke på felger?
AnderS
Medlem
Medlem

Post by AnderS »

Et bilde av Patinaen fra vårmønstringen.
Attachments
thepatina2.jpg
thepatina2.jpg (36.83 KiB) Viewed 1437 times
T1, 1969 "Møyfrid"
Solan
Styret
Styret

Post by Solan »

Fett bilde  :laugh:
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Blinkskuddene hagler jo her! Har du "shoppet" dette bittelitt, Anders?
Men hva er filosofien bak "patinerte" biler? Er det en "trend"?
Eller er det bare rein og skjær latskap? Fattigmenns raggebiler?
Normale mennesker forstår ikke helt at en bil som er både rusten og matt i lakken skal være sånn, så om du er av den oppfatningen er det sannsynligvis ikke deg det er noe galt med  :D
Siden folk flest har problemer med å verdsette biler som ikke skinner i blank lakk og krom, så må det vel forklares litt. Motstykket til patinerte biler er restaurerte. Hva innebærer det da? Normalt vil det være å sette en bil tilbake i den stand den hadde da den forlot fabrikken. Eventuelt ENDA mer strøken enn da den rullet ut fra forhandleren den gang da.
Selv en garvet VW-entusiast som Keith Seume har kommentert 100% restaureringer med at de "tar historien ut av bilen". Dvs. man fjerner den historiske bruksverdien i en veteranbil.
Alle som har vært borti endel veteranbiler vet at med mindre bilen er restaurert av enten fagfolk som legger sjelen og æren i jobben - eller pedantiske amatører - så er sannsynligheten stor for at det mangler en skive her og der, bolter er ikke "riktige", det er slark og unøyaktigheter osv. For ikke å snakke om hvilke snarveier som skjuler seg under lakken. Derfor er "uskrudde" eller "minimalt bearbeidede" originalbiler nå er mer etterspurt enn biler som er totalrestaurert.
Når alt kommer til alt er det hva eieren selv foretrekker som betyr noe. Men en bør tenke seg VELDIG godt om før en setter i gang et storprosjekt med en flott originalbil. Blir bilen mer verdt når alle bruksmerker er fjernet? Ikke i mine øyne i hvert fall!
En bulk her og en skrape der viser at bilen har vært "yrkesaktiv", samtidig som du sover bedre om natten! Gamle folkevogner er laget for å brukes, ikke støve ned!
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Kom igjen - dette var en brannfakkel - nekter å tro at flertallet mener dette?
Bare så det er nevnt - jeg har forøvrig den største respekt for de som klarer å gjennomføre en totalrestaurering, uten å kutte hjørner... Og det er like artig hver gang å se strøkne folkevogner med bling-bling og blank lakk.
Men er det samme bilen når "alt" er byttet, selv det som ikke egentlig trengs?
RZR Sune
Supermedlem
Supermedlem

Post by RZR Sune »

Her ble det debatt Andy!;) Et positivt tegn er at det betyr at folk er ute i finværet og ikke foran PCèn.
Det som er kult med nettop bobler er at det meste går. Men det er jo litt ekstra fett om prosjektet er litt gjennomtenkt.
Syns jeg ser flere og flere biler i Bergen som virkelig er på gang. Never i fleng:

Elias Hjellestad Racer (kidden til Andy)  1200 62. Kommer på sensommeren...
Henning Alias Mr Judson 12 61. Stunner!
Alexander på Hjellestad 64 Red Low... fangere og felger og vipps!
RZR The Patina 1200 58. Kom tilbake fra de døde i 2007
RZR Stivikk- the one and only
Mr Gelin  . Type 3 Nice
ErikA Oval racer.. Grom bil!
Jon T sin tar form... .
Bjørn Solswerks har jo i bøtter og spann med Fete biler og Fuchs;)
Alex med en Samba som kommer til å gi mange en king i nakken om ikke så lenge...
Sune Panelen 1966 splitbuss...mye å gå på før stuket er der, men den har en plan:)
Arne med en T3 som ble fyrt opp i går kveld etter 2 år i Arnes garasje.  Bra stuk!
Lille Adolf til Knut 1200 62.. puma og spindler må snart monteres!!
Grünet til Svein og Magnus... litt tynn luft i cockpitten grunnet høyden, men jeg hører rykter ... 
Greenbuggen. Prisvinner og RZR`s "Rub on Rub off"
Gullbiggen med Scares and History! . .
Joker Nord Arve - The Ghia is soon to hit the road. Pass på gassen Arve! Snuten er overalt!
Rolf Eriks 58 Ghia... Burde vært langt oppe pålisten om dette var en rangering:)

etc etc .. . ..og mange utrolig flotte orginalbiler som vi fikk sett på Bugout. Føler boblemiljøet i Bergen er i støtet!

Beklager om jeg misset noen soleklare stuk som burde vært listet opp.... add them on !
Keep them coming.

S:)
www.samboen.com

1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4

RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

FOR en liste!
Det er jo mye godsaker her - så lenge de får slippe å støve ned mer enn nødvendig! Ut på tur! Særlig når det er sånt vær!
Prosjekter er det alltid en del av, og sånn må det være at noen er mer pedantisk enn andre og da tar det mer tid. Det må ofres både tid og pesos om en skal få ting perfectamento - men det viktigste er at de får lufte seg når anledningen byr seg!
Mange flere som kunne vært nevnt her, men hvem la vel ikke merke til at Frode Formann har et drømmeprosjekt i løypen, men det kommer kanskje plutselig for dagen?? :D Vi får vente i spenning! Med to sommerbiler i toppklasse - hva kan det bli mon tro?? Blir det en ratty lowlight ghia???
Jon T
Supermedlem
Supermedlem

Post by Jon T »

Jeg tror nok at at Rat looken(patina) er mer en ting i tiden, noen ligger vel så mye penger og jobb i en rat som om det det hadde vært en nylakkert orginal bil. "cal look" hadde jo en svær opptur på 90 tallet mens nå ser du mer en annn type cal look som dukker opp(back to basic Cal- den orginale). Det som er det fineste er at alle holder på med sitt, german, resto, rat og ikke minst orginal er alle "klasser" jeg sitter pris på. Jeg håper og tror at late-looker blir det meste og spår at det kommer en til neste sesong ;)
VW 181
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by VW 181 »

RZR Sune wrote: Her ble det debatt Andy!;) Et positivt tegn er at det betyr at folk er ute i finværet og ikke foran PCèn.
Det som er kult med nettop bobler er at det meste går. Men det er jo litt ekstra fett om prosjektet er litt gjennomtenkt.
Syns jeg ser flere og flere biler i Bergen som virkelig er på gang. Never i fleng:

Elias Hjellestad Racer (kidden til Andy)   1200 62. Kommer på sensommeren...
Henning Alias Mr Judson 12 61. Stunner!
Alexander på Hjellestad 64 Red Low... fangere og felger og vipps!
RZR The Patina 1200 58. Kom tilbake fra de døde i 2007
RZR Stivikk- the one and only
Mr Gelin  . Type 3 Nice
ErikA Oval racer.. Grom bil!
Jon T sin tar form... .
Bjørn Solswerks har jo i bøtter og spann med Fete biler og Fuchs;)
Alex med en Samba som kommer til å gi mange en king i nakken om ikke så lenge...
Sune Panelen 1966 splitbuss...mye å gå på før stuket er der, men den har en plan:)
Arne med en T3 som ble fyrt opp i går kveld etter 2 år i Arnes garasje.  Bra stuk!
Lille Adolf til Knut 1200 62.. puma og spindler må snart monteres!!
Grünet til Svein og Magnus... litt tynn luft i cockpitten grunnet høyden, men jeg hører rykter ... 
Greenbuggen. Prisvinner og RZR`s "Rub on Rub off"
Gullbiggen med Scares and History! . .
Joker Nord Arve - The Ghia is soon to hit the road. Pass på gassen Arve! Snuten er overalt!
Rolf Eriks 58 Ghia... Burde vært langt oppe pålisten om dette var en rangering:)

etc etc .. . ..og mange utrolig flotte orginalbiler som vi fikk sett på Bugout. Føler boblemiljøet i Bergen er i støtet!

Beklager om jeg misset noen soleklare stuk som burde vært listet opp.... add them on !
Keep them coming.

S:)

Regner med at min er for høy til å komme på denne eksklusive listen, ha ha ha.... ;D ;D
Ser jo at du har fått med mange fete biler, synes det er kjekt at såpass mange er med på å beholde våre luftkjølte på veien.
Det gjelder uansett utseende og tilstand, tross alt er det viktigste at de er ute på veien, og ikke i garasjen!!

jh
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
Post Reply