Har endelig fått kjøpt meg hus, men uten garasje. Egentlig ganske greit, da kan jeg lage garasjen akkurat slik jeg vil. Har endel tanker om hvordan jeg vil ha det, men lager denne tråden slik at folk kan komme med innspill om den opptimale garasjen.
Nar det gjelder garasje er det en ting som gjelder, den kan aldri bli stor nok! Jeg må dessverre holde meg innenfor 50 kvm da det er grensen for forenklet bygemelding. Har sett litt på en dobbelgarasje med bod og loft. (http://www.garasjer.no/villa.asp?aid=2892&gid=1776) Jeg har i utgangspunktet lyst på plass til løftebukk, men har behov for plassen som loftet gir. Har tenkt litt på grav, men er usikker hvor gunstig dette egentlig er. Avgasser, lufting, plass osv....)
oioioi... Politi i nabolaget. Kan føle oss trygge då!
Grav er ganske dyrt å lage til etter det eg har hørt. Viss du må sprenge tomta må du jo sprenge dobbelt så djupt. Deretter er det jo viktig å få det tett, at ikkje grunnvatnet kjem inn til deg. Avløp og vifte er og noko å tenke på kanskje? Eg veit om ein som skulle lage grav sjølv, fekk sprengt ut tomta, prøvde å støype, og endte opp med et hol på 1x1,5 meter, med ståhøgd. Er jo grav, men vanskelig å komme opp og ned...
Jammen det blir jo bra, da har vi en grunn til å dra til Askøy også da!
Grav i garasje er nok en god plan, min erfaring med det begrenser seg til den på brannstasjonen på lufthavnverkstedet. Der er det et eget kurs en må gjennom for å få lov å låne det.
Vet ikke hva som evt. må til for å få noe sånt godkjent i privat garasje, men det du i alle fall må ta med i betraktningen er at gass fra petroleumsprodukter er tyngre enn luft og dermed vil legge seg på bunnen av graven om det skulle vise seg å lekke et sted. En liten gnist, osv... Altså må en ha vifteuttrekk.
Men du verden så herlig å kunne jobbe under en bil stående oppreist!
Jeg tror jeg ville satset på en lavtbyggende løftebukk om jeg var deg... men da kommer vel alle i Bergen til å okkupere garasjen kontinuerlig Jeg ville gått for krypeloft! http://www.finn.no/finn/bap/object?finn ... T.svl=Link
Stenhøj er vel store på dette med løfteredskap http://www.stenhoj.dk/autolift/forside/menu/lift.htm
Står litt om garasjebygging her: http://www.byggebolig.no/http://VWACB Forum/phpBB3/viewforum.php?f=8.0
Smøregrav her: http://www.byggebolig.no/index.php?topic=3086.0
Last edited by Anonymous on Mon Aug 25, 2008 7:10 pm, edited 1 time in total.
Takk for tips! Har lest litt om grav og blir bare mer og mer skeptisk... Har vannvittig lyst på løftebukk, får se om jeg får lurt det til på noen måte. Evt får jeg i allefall lage god høyde i garasjen. Murmester: Tror vi må ta en prat... Du har sikkert gode erfaringer og tips. Takk for sist forresten, neste år får vi ha med oss luftkjølt til SCC vi også!
Bygget garasje på 7,2 x 7,2 m (var lov å ta forenklet byggemelding på 70 kvm i 2004)
Ville ha med loft og fikk litt problemer med kommunen pga dette men alt ordnet seg tilslutt
Har fin plass til 2 folkevogner pluss en på tvers bak. Langs venstre vegg er det vask, trapp til 2 etg samt min fremtidige arbeidsbenk
Loftet inneholder 2 små boder og en stor bod (offisielt) som skal bli mer et "gutterom" til det som jeg har samlet gjennom tidene.
Bygget av 20cm Leca med prefabrikerte takstoler. Satt alt opp på en sommer og det eneste jeg fikk hjelp med var plassering av takstolene + litt bæring av skifer.
Har 5 cm isopor i gulvet med varmekabler. Vil anbefale deg isopor i gulvet uansett om du går for varme eller ikke (om du skal bruke det som verksted)
Kunne ikke bygge for mye i høyden så vanlig løftebukk var uaktuelt for min del. Syns også disse tar for mye plass og hører mer hjemme i et verksted/stor garasje
Valget falt på en liten billøfter som løfter ca 90 cm. Liten og grei og ligger bortgjemt under bilen når den ikke er i bruk. Er også vogn til den så du kan trille den bort om du ønsker. Kjøpte min brukt hos en lakkerer for 5k. Har ikke samme som den på bildet men du skjønner opplegget. Brukte denne i vinter og den fungerer utmerket. Har du mål etc kan du lage en kasse og støpe gulvet ditt rundt slik at den ligger gjevnt med ferdig gulv
Har vært med på å bygge grav i garasjen til min bror og det var veldig mye jobb. Han klarte å få en skikkelig grav i hele bilens lengde men det største problemet var som Heljo nevnte å få ut grunnvannet. Det er krav til avsug etc om du bygger nedover og skal det være belysning i den skal det være vifter som starter og går en stund før lyset slår seg på osv. Shell stasjonen på Straume fyllte igjen graven sin for noen år siden og monterte en løftebukk oppå istedenfor. Mye mer bruksvennlig var grunnen og tror nok jeg er enig med de.
Litt småplukk står igjen for min del og vinteren skal brukes til å gjøre loftet ferdig og lage arbeidsbenk. Neste vår skal alt ut for da skal gulvet tas; om det blir maling eller annet vet jeg ikke enda.
Absolutt verd all jobb når en er ferdig!
Attachments
loft.jpg (33.22 KiB) Viewed 6260 times
Last edited by Fralg on Mon Oct 06, 2008 10:20 am, edited 1 time in total.
www.algroy.no The Split Cruisers
1951 - 1958 - 1958 - 1959 - 1961 + 1999 Patina er mangel på vedlikehold og reparasjoner
Er i planleggingen av garasje her i tunet også og fikk vite av kommunen at forenklet byggemelding gjelder for frittstående garasje intil 70kvm.
Det er innvendige mål nede + eventuelt målbart loft.
Målbart loft er ikke hele arealet oppe.
Du måler deg opp 190 cm fra gulvet, så trekker du en linje ut til du treffer skråtaket, så trekker du en linje ned i gulvet igjen. da får du en firkant. Så måler du 60 cm til hver side som du legger til . da finner målbart loft.
tungvint å forklare med ord, men håper dere skjønner tegningen.
Skjønner tegningen. Har regnet meg frem til at grunnflaten på første etasje da blir ca 50 kvm. Kan jo evt lage loftet med lav takhøyde, men da faller noe av poenget bort. Tar gjerne imot flere tips.
Seilen wrote:
.....forenklet byggemelding gjelder for frittstående garasje intil 70kvm.
Er det bare noen kommuner som har satt grensen ned til 50kvm?
Har hørt flere si at dette er blitt endret pluss jeg så en brosjyre engang der tallet var tydeligvis rettet
La spesielt vekt på tegningene mine at loftet ikke ble høyere enn 1,9m men kommunen hengte seg opp i at jeg ville ha loft og mente dette var merkelige greier og unødvendig. Ordnet seg tilslutt etter en byggesak i kommunen
www.algroy.no The Split Cruisers
1951 - 1958 - 1958 - 1959 - 1961 + 1999 Patina er mangel på vedlikehold og reparasjoner
Jeg må si jeg var imponert over gutta på filmen, André, under 4 minutter på en garasje er slett ikke verst. Hvis du skal ha dobbelgarasje må du nok regne med innpå 8 minutter, Arve, men du kan jo koste på gutta litt timelønn når samla innsats blir rundt en halvtime...
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Svogeren min har skog og sag i Vikedal. ( Hadde tidlegare VW boble Cal Cab) Han har lastebil og kan leverera dar du vil - iallefall frå Egersund te Askøy - og skjer da te etter måll. Trur ikkje du får da billegare annan stad. Porten kjøpte eg i Blomsterdalen. Hugsar ikkje namnet på firmaet med da va rett forbi da salrygga huset i myra når du har passert butikken. Flott service dar. E da ikkje 49 kvm so e grenso? Da e iallefall mi garasje.
Jostein
Ride with Pride
Blue Knights Norway I
BMW K 1200LT 2004
VW boble 1200 1966
Polski Fiat 125P 1978
Citroen 2CV "Klumpen Pip Pip II" 1986
Ford Escort LX 1981
Chun Lai Starway
Toyota Yaris T-Sport Super IX 2002
Looking for an Electra Ultra Glide Screaming Eagle Stage 2000+
BMW K 1200LT 2004
VW boble 1200 1966
Polski Fiat 125P 1978
Citroen 2CV "Klumpen Pip Pip II" 1986
Ford Escort LX 1981
Chun Lai Starway
Toyota Yaris T-Sport Super IX 2002
Looking for an Electra Ultra Glide Screaming Eagle Stage 2000+