Dette er selvfølgelig pga at jeg har modifisert noen svinghjul for "kunder"

Kan sikkert være nyttig info for andre også.
Dette er bare mine erfaringer og mine meninger, så vennligst kommenter hvis jeg påstår noe riv ruskende galt!
Vil bare vise hvordan jeg gjorde disse tingene.
Noen velger å kjøpe nye svinghjul til motoren sin, andre velger å beholde det originale, mot at det modifiseres. Gjerne i sammenheng med trimming.
Det er vel ikke noe å si på kvaliteten til de originale T1 svinghjulene, så lenge de ikke er ødelagte, eller slitt for mye.
Det jeg vil vise her, og som er de typiske punkter for overhaling/modifisering av svinghjul er:
- 8 stift boring i flens mot veiv
Hvis en henter ut mer effekt ved trimming, så kan det være lurt å bore opp til 8 stifter i flens mot veiv, mot 4 som er originalt.
- Letting av svinghjul
For å få bedre respons i motor, kan svinghjulet lettes. Originalt svinghjul veier ca 7,3 kg og etter letting vil det typisk ligge på ca 5 kg. Her kan en velge hvor mye en vil lette (inn til en viss grense)
VW ingeniørene lagde svinhjulene med denne størrelsen av en grunn, så hvis en letter det, så avviker jo dette fra deres planer...
Grunnen til at svinghjulene hadde såpass mye vekt, var for å stabilisere veiven, og forlenge levetiden til motoren. Skifter en til motvektsveiv, så kan svinghjulet lettes uten at det går ut over levetiden til motoren.
(Ref. Gene Berg)
- Sliping av clutchflate
Etter mange års bruk, skjer det ting med svinghjulet. Clutchflaten blir jo stadig brukt når en kjører, og denne blir påvirket.
Overflaten der clutchlamellen ligger kan bli ujevnt slitt, og i tillegg herdes stålet i dette området. Herdingen skjer pga varmen ved sluring med clutch.
Hvis flaten her er veldig ujen, og ikke tilpasset clutchlamellen, så blir kontaktflaten mindre, og resultatet kan bli at clutch slurer.
Dette vil en nok ikke merke så mye til på en original motor, men hvis en henter ut hestekrefter opp mot det clutchen er beregnet for, så kan en nok merke det.
Nå finnes det rimelige nye svinghjul å få kjøpt, og de som koster litt mer, så om en vil bry seg med å overhale eller gå for et nytt, må være opp til hver enkelt. Tenk bare på riktig kvalitet i forhold til bruk på din motor.