Ka' e' riktig oktan på våre luftavkjølte motorer

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderator: Global moderator

Post Reply
Steamboat Willie
Juniormedlem
Juniormedlem

Ka' e' riktig oktan på våre luftavkjølte motorer

Post by Steamboat Willie »

Her kommer et spørsmål folkens ang. min VW 1200 - 34 hk originalmotor fra 1964.

Hadde service på motoren ( Skiftet fordelerlokk, rotor, stift, kondensator, plugger, plugg-ledninger, coil og coil-ledning. Tok av forgasser og blåste ut drit me' luftverktøy, samt at den lå i "rensebad" i 2 timer )

Pompet bensinen over i et kar og gjorde bensintanken rein. I karet så vi kunn svarte partikkler ( skitt ). Ingen tegn på rust i bensinen.

Satte tanken på plass og fyllte den helt opp me' 98 oktan, kondensfjærner og selvsagt den obligatoriske blyerstattningen. Men motoren gikk ikkje riktig.
Etter råd fra bilmekanikkere me' lang fartsid - di har passert 50 - anbefalte di meg og tømme ut bensinen og gå ner te' lavere oktan. Dette ble gjort og motoren går no som en klokke.

Forklaring var at høy oktan gjir høyere temperatur inne i sylinderen. Di fortalte at oktanen var lavere før i tiden ? Og at 50 år gamle motorer ikkje trives så godt om di no i moderne tid får for høy oktan ?

Andre mekanikkere, og me' lang fartstid - og som og har passert 50 - har tidligere anbefalt 98 oktan og sa at gamle motorer måtte ha "skjikkelige saker".   

Det ryktes og fra seriøst hold at di no vurdere å slutte me' 98 oktan i Strorbritannia. Og at veteranbil miljøet der borte ikkje e' happy på det !

Ka' mener expertisen i VWACB miljøet ? Eg venter spent på te'bake mld's.

Mvh
Steamboat Willie
VW 1200 - 1963
Last edited by Steamboat Willie on Wed Oct 09, 2013 9:20 pm, edited 1 time in total.
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Sv: Ka' e' riktig oktan på våre luftavkjølte motorer

Post by Tistlo »

98oktan er eit must på motorar med høg kompresjon. feks wasserboxer motorane. der er da merkbar forskjell ,spesielt med tungt lass. eg har kjøyrd mangen bobler på 98 oktan og nektar å tru at da er feil på din motor, med mindre du har sletne stempelringar og dårlig kompresjon i motoren. då kan den kanskje få problemar med å tenna rett på 98.
men den går veldig fint på 95. og den går og på endå mindre.
TLF: 97419035
Solan
Styret
Styret

Post by Solan »

På 70-tallsbobler pleide det å stå følgende inni tanklokket på høyre (ut)side foran:

[attachment=1]

Så jeg trur det holder i bøtter og spann med 95 oktan.  ;)
Attachments
oktan-sticker.jpg
oktan-sticker.jpg (15.69 KiB) Viewed 2328 times
Last edited by Solan on Wed Oct 09, 2013 11:50 pm, edited 1 time in total.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Moshe
Global moderator
Global moderator

Post by Moshe »

I veteranbilkretser diskuteres også dette, men med et litt annet utgangspunkt enn oktantallet. 95 er tilsatt bioetanol, det er ikke bra for gamle biler sies det. Bladet Norsk Motorveteran har også skrevet side opp og side ned om temaet... Her er imidlertid et langt stykke om dette, sakset fra LMK.no:

Hva slags bensin?
Opprettet mandag 10. juni 2013 16:41
Deler av veteranmiljøet diskuterer ivrig om hvilken type bensin som må benyttes på kjøretøyet for ikke å skade motor- og bensinpumpedrivstoffsystem. I Norge kan vi i dag  blant annet velge 95 oktan bensin med inntil 5% bioetanol, og 98 oktan bensin uten bioetanol. Hva mener Norsk Petroleumsintitutt som bransjeforeningen for de markedsledende oljeselskapene?

Den motorhistoriske bevegelsen ved Amcar og LMK var i et møte i mai med Norsk Petroleum Institutt (NP) der vi begge utrykte vår bekymring i saken. Møtet kom etter et initiativ fra et engasjert klubbmedlem - Erling Storstrøm.

NP redegjorde i møtet for de store linjene og de krav som norske myndigheter har i forhold til internasjonale forpliktelser og EU forpliktelser. Kort forklart dreier dette seg om en enighet om en avtale om en 6 % klimabesparelse som følge av redusert karbondioksidutslipp via fossilt drivstoff. Dette førte til at EU-landene ble enige om at man i 2009 skulle begynne å blande inn inntil 5 % bio-etanol i drivstoffet (E5) og så skulle man innen 2013 ha inntil 10 % innblanding av bioetanol i drivstoff (E10). NP er i denne sammenheng den som får ansvaret for å utføre vedtakene i praksis.

De forskjellige land har kommet noe ujevnt ut med innfasingen av bioetanol. For Norges vedkommende betyr det at vi først i 2010 hadde en innblanding i kvaliteten 95 oktan på 2,5 – 3 % enkelte steder i landet. NP pekte også på at direktivene sier det skal være en sikkerhetskvalitet "alle" kan benytte frem til 2014. I Norge er dette definert til 98 oktan. En gruppe i EU, med blant annet representanter for bil- og motorfabrikantene, har definert E5 som "sikker". Men i Norge er vi altså ikke kommet så langt som til E5.

I møtet fikk organisasjonene opplyst at man ikke i overskuelig fremtid kommer til å få bioetanol innblanding i kvaliteten 98 oktan. NP var kjent med at det i enkelte markeder hersket tvil om konsekvensene av i hvert fall E10 og pekte på at direktiver hadde blitt revidert og nye direktiver ville komme.

Når det gjelder merking av pumpene sier kvalitetsdirektivet at pumpene skal merkes når innholdet av bioetanol overstiger 10 %. Altså E10. Til nå har derfor ikke merking av pumpene vært noe tema all den tid det ikke finnes stasjoner som selger bensin med mer enn 3 % innblanding. Det er foreløpig ikke bestemt om og når produkter E10 skal lanseres i Norge.

For alle oss som kjører veterankjøretøy betyr dette: Dersom vi holder oss til 98 oktan bensin så er denne bioetanolfri i Norge. I overskuelig fremtid vil det fortsette å være slik. Det som kan skje er at etterspørsel for 98 oktan synker, og at noen bensinstasjoner derfor velger å erstatte disse 98-tankene med 95 oktan eller diesel som de da tjener mere på siden omsetningen av disse to typer drivstoff er langt større. Et tips er derfor å tanke med 98 oktan på alle veterankjøretøyene vi har for å holde volumet oppe på et lønnsomt nivå for bensinstasjonene.

Dersom du skal på tur til utlandet med ditt veterankjøretøy må du selv passe på hva du fyller på tanken. Det er altså ikke krav til å merke pumpene spesielt før innholdet av bioetanol overstiger 10 %. All erfaring tilsier at enkelte motorkonstruksjoner får problemer allerede ved 5 % bioetanol. Da er det altså bedre å spørre betjeningen på bensinstasjonen om bioetanolprosenten før du fyller tanken.
75 VW1303 Boble *8/8-2022
84 VW Golf Cab. *8/7-2019
96 VW1600i Boble *11/10-2017
77 VW2000 Camper *25/1-2015
59 VW1200 Boble *8/10-2014
72 VW1600 Pick Up *20/9-2013
70 VW1200 Fridolin *5/12-2012
61 VW1200 Boble *27/5-2007

69 Boble *2020-2021
64 Notchback *2008-2017
74 Boble Cab *2006-2015
68 Notchback *2008-2009
67 Notchback *2004-2005
66 Boble *2003-2005
kjellt
Seniormedlem
Seniormedlem

Post by kjellt »

Jeg hadde en diskusjon med mc-kammerater i Danmark i sommer om dette temaet. Syklene våre med luftkjølt boxer (og gamle VW) skulle fra gammelt av ha bensin med oktan på min. 86 - 87. Derfor har vel de fleste av oss kjørt med 95 okt. og dermed ment at vi var godt på den sikre siden. Oktan er jo bare et tall på selvtenningspunktet under kompresjon ("banking"), bensinen var jo den samme. MEN som Jonn Stian sier; nå har en fått en innblanding av etanol i bensinen på 95 okt., bensinen er ikke lenger som før.
Danskene sa at jeg absolutt skulle kjøre på 98 okt. for da gikk motoren penere og de mente også at en hadde en forbedring av kraften.
Det store problemet i Danmark er at det er blitt vanskelig å kjøpe 98 okt., de fleste bensinstasjoner der sørpå selger nå bare 92 og 95 oktan.
Dalland
Styret
Styret

Post by Dalland »

Da eg ikke orker å gå inn på det så tar eg kort versjonen. ;)
Det har ikke noe å si om dere kjører 95 eller 98 på disse motorne og det gjør ikke noe om dem blander opp til 10% etanol oppi bensinen deres.
Det er ikke 98 blyfri som har gjort at motoren gikk dårlig og uten å endre noe på oppsettet så er det så å si ingenting å hente på å kjøre 98 fremfor 95.
Steamboat Willie
Juniormedlem
Juniormedlem

Post by Steamboat Willie »

Mange takk folkens for at dokkar tok dokkar tid og kom me' svar og interresante innspill.

. . . no kjører eg ner å fyller diesel  ;D
FRODE 25000
Medlem
Medlem

Post by FRODE 25000 »

Bussen min T3 Luftkjølte 2.0 liter Bensin er i allefall mer glad i 98 oktan enn 95.

Den hadde stått en stund parkert.  Jeg fylte 95 oktan på tanken og bilen kom ikke opp i høyere fart enn 30-40 km/t. Det var lite kjekt å kjøre i demme farten midt i rusjtiden fra Bergen Vest. Svingte innom Stasjonen på Vestkanten og fyllte på 98 oktan, da ble det fart på sakene og bilen kom opp i marsjfart på 80

Tilfeldig?
Dalland
Styret
Styret

Post by Dalland »

Det hadde ingenting å si at du fylte 98 blyfri, heller at du i det heletatt fylte bensin.
Eg har hatt en boble som alltid gikk dårlig på under halv tank, samt du sier at den hadde stått en stund, bensin begynner å bli merkant dårligere etter ett halvt år.. ;)
FRODE 25000
Medlem
Medlem

Post by FRODE 25000 »

Så det er ikke slik med bensin altså at den blir bedre og bedre etter lengre den blir lagret ;D
Dalland
Styret
Styret

Post by Dalland »

Hehe, for å si det på en banal måte. Lukten av bensin er lukten av de gode stoffene i bensinen som fordamper over tid.
De samme stoffene/egenskapene som er viktig for å fordampe bensinen og skape en god forbrenning. ;)
Altså det man kaller for lavtkokende naftaner (deler i bensinen som er viktig for en god eksplosjon) fordamper over tid.
Ivar
Seniormedlem
Seniormedlem

Post by Ivar »

mek wrote: Så det er ikke slik med bensin altså at den blir bedre og bedre etter lengre den blir lagret ;D

Eg overtok ein 'vellagra' moped for eit par år sidan. Den hadde då stått sidan tidleg 80-tall, med bensin på tanken.
Det lukta kjemikalier, og trass iherdige forsøk, så var ikkje dette stoffet brennbart lenger.
Forsøkte å tømme det over veden i ovnen, men det slokna heilt.....

Satser på å oppgradere fuelen ja ;)
..........vern gjennom bruk!      |o * o|
Post Reply