Bensinlekasje

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderator: Global moderator

Post Reply
hdy
Nybegynner
Nybegynner

Bensinlekasje

Post by hdy »

Ser ut til at eg har fått ein bensinlekasje på bobla mi, 68 mod. Det dryp frå framme del av bunnpanna. Er er fersk med boble og lurer på om nokon har tips om kvar ein slik lekkasje kan stamme frå og tips til korleis enklast fikse dette.
norshuttle
Supermedlem
Supermedlem

Sv: Bensinlekasje

Post by norshuttle »

Er en overgang mellom slange og rør omtrent der ja. Ser den om du jekker opp bilen bak, av med venstre bakhjul så kommer du til  :)
54 VW 1200 Oval Beige (GERDA!!!)
64 VW 1200 Hvit (Herbie)
62 VW Karmann Ghia Rød/sort (Ghina)
61 VW 1200 DeLux Pastel Blauw (Charlie) Solgt des 2014
74 VW 1303S Rød (Lynet) Solgt mars 2013
73 VW 1300S Maya gull (Fiona) Solgt til Frode Ø mars 2012
73 VW 1303s Automatic Maya (solgt til Stavanger
hdy
Nybegynner
Nybegynner

Post by hdy »

Ok. Men her ser det ut til at det dryp frå bunnpanna rett under tanken. Fungerer det slik at eg kan løyse tanken og løfte den opp. Reknar med det går ein slange frå tanken og bakover til motoren. Noko spesielt å tenke på når eg evt. løfter ut tanken?
Per Henrik
Juniormedlem
Juniormedlem

Post by Per Henrik »

skru ut skruene, rydd vekk ledninger og ting som ligger over tanken, løs fra påfyllingsrøret
og så er det bare til å løfte opp tanken, løft øverst på tanken først.
npr du har fått tanken litt opp, så må du løse av slangen på tanken. da skal den være fri!
og mens du er der er det jo bare å vaske og rydde, pusse vekk evt. rust og slikt!
kjellt
Seniormedlem
Seniormedlem

Post by kjellt »

Jeg ville krøpet under og prøvd å sjekke ut hvor det lekker før jeg begynner med å ta ut tanken. Det behøver ikke være verre enn at slangen fra tanken til røret som går gjennom bilen er morken og lekker.
Og ikke kjøp bensinslange hos Biltema, de går i oppløsning allerede etter et års bruk! Hvis det er slangen som må skiftes så kjøp kvalitet og skift samtidig slangen bak også.
erika
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by erika »

Jeg har nå hatt lekkasje under tanken to ganger etter vinterlagring i overgangen mellom slange og rør som går inn i tunnellen. Sist jeg skiftet slange (2 år siden?) så var det en ny/gammel originalslange med "veving". i år var tanken tom igjen, og hadde lekkasje ved slangeklemmene. Jeg så på vwnorge at en skrev at dette skyldes at fabrikantene nå blander etanol i bensinen, og at (de gamle) slangene ikke tåler dette. Begynner å lure på om det kan være rett. Tess el. er nok det beste stedet å kjøpe gode kvalitetsslanger til bilen! KJøp også med noen gode slangeklemmer som passer til dimensjonen.

Løs tanken med 4 skruer, evt løse fra påfyllingsrøret, og løfte opp. Tar UNDER 5 minutter!
Ingen fornuft - ren entusiasme!
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Kjøp også bensinslangeklemmer - ikke vanlige slangeklemmer, som har en tendens til å "grave" seg inn i slangen.
hdy
Nybegynner
Nybegynner

Post by hdy »

Takk for gode tips. Det var nok slangen frå tanken som var ferdig med sin jobb. No er det berre til å kjøpe ny i morgon og satse på at det vert fleire turar i sommar. Takk igjen.
Post Reply