Sveising og karosseriarbeid - hva trengs?

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderator: Global moderator

RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Sv: Sveising og karosseriarbeid - hva trengs?

Post by RZR Andy »

erika wrote: Her er det verktøyet jeg brukte for å bore ut punktsveiser i kveld. Husk bore-olje, og moderat fart på boren - så varer det mye lenger. Jeg kjøpte punktbor fra Wurth, som koster dobbelt så mye som på Biltema. (VW4YOU gir 0-40% kontantrabatt). Om den var dobbelt så god som BT boret vet jeg ikke, men den skar svært godt.

Den spisse "doren" er til å lage en start for boret. Det var kun nødvendig når jeg måtte holde drillen skjevt.
Her var et fiffig redskap til neste gang, Erik!
Image
http://www.harborfreight.com/cpi/ctaf/d ... mber=96314
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Tar med disse to i samme slengen
Trekke ut bulker
Image
http://www.harborfreight.com/cpi/ctaf/D ... mber=94739

og punktsveiser i 230V
Image
http://www.harborfreight.com/cpi/ctaf/D ... mber=45690
erika
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by erika »

Ikke noe å si på prisene på dette (før frakt og moms), mon tro om en kan få ulike størrelser på tengene som passer den ponktsveiseren?
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

Takk for linkar andy!!! Har vert på jakt etter ein sånn bor heilt til eg fant ut att dei kosta 4500,- Men no e da håp! :thup 100kr i frakt, og litt moms so endar den på 875,-
TLF: 97419035
AnderS
Medlem
Medlem

Post by AnderS »

Puster liv i denne tråden for å holde sveisetipsene samlet. ;)

Hvor kjøper folket metallplater i Bergen?
T1, 1969 "Møyfrid"
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Hartveit i Møllendalsveien var sist jeg kjøpte.
Solan
Styret
Styret

Post by Solan »

Jeg bumper denne tråden for nye lesere/medlemmer.

Bra lesning, og utrolig mange tips å hente!  :thup
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
djupevik
Styret
Styret

Post by djupevik »

Skulle ikke denne tråden vært sticky? Bra tråd å lese på for oss som vurderer å lære seg litt sveising :thup

Jeg har så smått sett litt på sveiseapparat, og har til nå komt frem til at eg vil invistere litt i eit godt apparat som eg kan ha glede av lenge.
Vurderer dette apparatet frå Esab, er det noen som har har anbefalinger eller innspill?
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=26899634
(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
https://www.instagram.com/thulevik/
ts
Supermedlem
Supermedlem

Post by ts »

Akkurat samme eg har sett på. Vær obs på at med alt du trenger som flaske, maske osv blir totalpris ca 15000,- med ditta apparatet..
57 - 117 Oval Ragtop - No longer Supercharged by Judson
65 - 343 Karmann Ghia
djupevik
Styret
Styret

Post by djupevik »

Hvor har du hentet pris? Jeg fikk nettopp pristilbud tilsendt fra Tess på kokstad og da kom jeg i 14000 før moms, med 10liter flaske, manometer, sveisemaske, noen ruller med tråd og sveisehansker. Da ser det ut som det er billigere å kjøpe apparatet på tools.
(o\ ! /o)  (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o) (o\ ! /o)
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

mitt tips er: dei små berbare apparata er sikkert kjempegreier når du skal ut i skogen på rustsveising eller andre plassar der du trenger å ta med deg apparatet i neven. da som er minuset er servicevennligheit og dyrare deler. 200ampere er dessutan vesentlig meir enn du trenger på tynnplater!. vert som å samanlikna ei 1949bobla med ei 2013modell bobla;) ein er mekanisk den andre er higtech. kven som lever lengst kan ein jo tenka seg til:)

eg trur mitt apparat kom på rundt 10tusen totalt med gass og heile shaiten. esab origomag c171 heiter da, og eg er veldig godt fornøygd. men kunne fint klart meg med vetlebroren origomag 150 , og den kostar ikkje so mykje no lenger.
djupevik
Styret
Styret

Post by djupevik »

Takker for innspel! :)
Styrken er vel mer for å vite at det kan brukes til det meste, uansett hva jeg skulle komme bortpå med årene. Bedre å legge ein tusenlapp eller to ekstra på no, enn å måtte kjøpe heilt nytt apparat til full pris seinare. Og så vist jeg skulle hatt tilsvarende bare i 150 så hadde ikke det blitt billigere hos tess i alle fall grunnet en kampanje på dette 200A apparatet.
Eg tenker egentlig at sidan eg ikkje har egen garasje så er det kjekt å ha noke som ikkje tar så stor plass i tilfelle det skulle bli nødvendig å lagre det i ei bod ein gang. Noke sveising i skog og mark har eg ikkje noke tru på at det blir nei... ;D
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

ja altso vist du har råd til da so er da vel berre å handla:) med 200ampere so kan du sveisa rundt 10mm tenker eg , og endå meir om du lagar fuger. men skal du sveisa med 200amp bør du opp i 1.2mm tråd/røyrtråd og til bil er 0.8 massivtråd tingen men detta kan du jo byta mellom kjapt og enkelt.

da apparatet eg tenkte på, på rundt 150amp får du vel til ca 4500tenker eg(og da tar ikkje store plassen). da som eg har til rundt 8tusen. kjem jo an på kor gode rabattar du har..

men da e jo samma f. ka du kjøpe berre du får deg eit apprat som funka og du e fornøygd;) e jo ikkje akkuratt for mange sveisapparat i omløp i klubben virka da som :)
djupevik
Styret
Styret

Post by djupevik »

Skal tygge litt på det, hva jeg egentlig har bruk for :)  Blir vel fort litt sånn at man prøver å kompansere med utstyret når man ikke har kunnskapen/erfaringen ;D
Tar ellers i mot gode tips på kor ein bør handle.
Henrik
Styret
Styret

Post by Henrik »

djupevik wrote: Tar ellers i mot gode tips på kor ein bør handle.
På Finn.no hender det at det dukker opp gode tilbud. Kjøper du kvalitetsapparat er det ikke vanskelig å få tak i nye deler om det skulle behøves.
-69 Fastback
-60 T1
Post Reply