Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?
Moderator: Global moderator
Stjernelada
Medlem
Posts: 110 Joined: Sun Sep 16, 2012 6:39 pm
Post
by Stjernelada » Mon Oct 01, 2012 8:15 pm
Hei !
Reimhjulet på dynamoen stikker for langt ut i forhold til reimhjulet på motoren.
Dette resulterer i at reima vrir seg.
NOEN SOM HAR EN LØSNING PÅ DETTE
?
Hadde håpet på å kunne kjøre til Breistein på onsdag
orangenotch
Styret
Posts: 1330 Joined: Thu Sep 06, 2007 1:23 am
Location: Bergen
Post
by orangenotch » Mon Oct 01, 2012 11:22 pm
Har du byttet dynamoen eller reimhjulet siden de ikke passer lenger?
02 er bøs.....Bay er grei
Solan
Styret
Posts: 5238 Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...
Post
by Solan » Mon Oct 01, 2012 11:40 pm
Jeg har vært ute for at det er et shims eller en tjukk skive mellom dynamoen og reimhjulet på dynamoen. du kan prøve å ta av det (hvis du har det) og se åssen det går da. Pass på at viftereima ikke er for stram heller.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Stjernelada
Medlem
Posts: 110 Joined: Sun Sep 16, 2012 6:39 pm
Post
by Stjernelada » Tue Oct 02, 2012 6:50 am
Byttet ut fra uorginale til orginale reimhjul. Var litt kast i det på dynamoen og oljelekasje på motoren.
Er vel byttet dynamo på den ja. Er der forskjellige lengder på dynamoene ?
orangenotch
Styret
Posts: 1330 Joined: Thu Sep 06, 2007 1:23 am
Location: Bergen
Post
by orangenotch » Tue Oct 02, 2012 10:15 am
Er ikke sikker på om det er forskjellig lengde på 12Vdynamoene, men reimhjulene er forskjellig.Reimhjulet til noen 6V dynamoene stikker lenger ut enn de på 12V. Bakplaten på dynamoen kan også monteres/shimses på forskjellig hvis. Det finnes også shims til begge reimhjulene. Jeg tror jeg har et sett med disse shimsene på Kranken.
02 er bøs.....Bay er grei
Stjernelada
Medlem
Posts: 110 Joined: Sun Sep 16, 2012 6:39 pm
Post
by Stjernelada » Tue Oct 02, 2012 10:21 am
Bilen er jo bygget om fra 6 til 12 volt. Kan det vere forskjell på vekselstrøm og likestrømsdynamo ?
Er jo mulig at jeg har reimhjul fra 6 volt.
orangenotch
Styret
Posts: 1330 Joined: Thu Sep 06, 2007 1:23 am
Location: Bergen
Post
by orangenotch » Tue Oct 02, 2012 11:50 am
Tror det hadde hjulpet med et bilde fra motorrommet her. Tipper reimhjulet på dynamoen er feil.
02 er bøs.....Bay er grei
Stjernelada
Medlem
Posts: 110 Joined: Sun Sep 16, 2012 6:39 pm
Post
by Stjernelada » Tue Oct 02, 2012 2:57 pm
Da er reima endelig på rett kjøl
Men fortsatt oljelekasje, gode forslag mottas med takk !!!!!
T-1
Supermedlem
Posts: 1801 Joined: Tue Aug 05, 2008 1:59 pm
Location: Bergen
Post
by T-1 » Tue Oct 02, 2012 5:43 pm
Hvor lekker den?
The Wheeler dealer
Stjernelada
Medlem
Posts: 110 Joined: Sun Sep 16, 2012 6:39 pm
Post
by Stjernelada » Tue Oct 02, 2012 5:46 pm
Usikker på hvor det lekker, skulle vert på bukk. Hiver det rundt i motorrommet med reimhjulet.
Hadde håpet på der var folk på breistein i kveld.
T-1
Supermedlem
Posts: 1801 Joined: Tue Aug 05, 2008 1:59 pm
Location: Bergen
Post
by T-1 » Tue Oct 02, 2012 5:48 pm
Start med og avfette motoren og vask den skikkelig. da er det lettere og få overblikk over hvor og hvor mye den lekker.
The Wheeler dealer
Tistlo
Ultramedlem
Posts: 4986 Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland
Post
by Tistlo » Tue Oct 02, 2012 5:55 pm
-bunnplugg/pakning rundt bunnlokket
-støtstangrøyrpakningar
-simring+o-ring bak svinghjulet
-toppdekselpakningar
-oljepompelokket
-oljekjølar
-oljetrykksbrytar
-dynamofot/påfylling.
-kamplugg bak svinghjulet
-mellom blokkhalvdeler
sortert etter sannsynligheiten for lekkasje.
ps: du treng ikkje bukk for å legga deg under bilen med lommelykt
TLF: 97419035
Tistlo
Ultramedlem
Posts: 4986 Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland
Post
by Tistlo » Tue Oct 02, 2012 5:58 pm
ops! gjekk glipp av denne detaljen "Hiver det rundt i motorrommet med reimhjulet."
A: reimhjulet ditt er ødelagt
B: reimhjulet ditt er repro
C: kasteskjeva inni blokka står feil veg
D: blokka er utsleten+masse endeslark
TLF: 97419035
Stjernelada
Medlem
Posts: 110 Joined: Sun Sep 16, 2012 6:39 pm
Post
by Stjernelada » Tue Oct 02, 2012 6:06 pm
Takk for mange svar
Er det mulig at motoren får for lite lufting ? Står ett bitte lite filter på veivhusventilasjonen......
Stjernelada
Medlem
Posts: 110 Joined: Sun Sep 16, 2012 6:39 pm
Post
by Stjernelada » Tue Oct 02, 2012 9:31 pm
Da viser det seg at oljen kommer ut mellom motor og gearkasse.
Så da er det vel bare å få motoren ut av bilen i nærmeste fremtid.