Jomfru i nød!!

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderator: Global moderator

Post Reply
mso023
Nybegynner
Nybegynner

Jomfru i nød!!

Post by mso023 »

Min kjære 1302s -70 har et problem.... Jeg har desverre lite erfaring med bilmekanikk, og det lille jeg har lert om min kjære lyseblå venn strekker ikke til for øyeblikket. Startet med at jeg ikke fikk start på bilen og tidligere har det bare vært polene på bateriet som var løse, men ikke denne gangen. Lurte på om den var tom for drivstoff så trillet den ned på flaten og fylte på bare et par liter før vi prøvde på nytt. Forsatt ingen respons. Så plutselig begynner det og renne ut bensin ut under bilen bak på høyre side og eksos annlegget........ Har fått et par tips om at det kan være en flotør i forgasseren som er problemet, men som sagt er dette utenfor min ekspertise.

Gode råd blir satt stor pris på!!!

Mvh fortvilet bobleeier  :-\
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Sv: Jomfru i nød!!

Post by Tistlo »

skal til byn imorgo og hjelpa eitpar andre boblefolk so eg kan sikkert svinga innom å sjå litt. men att bensinen renn ut på høgre side høyrest mistenksomt ut, for den går jo i slange og røyr på venstre sida. vist du vil ha hjelp får du ringa meg 97419035
TLF: 97419035
mso023
Nybegynner
Nybegynner

Post by mso023 »

Skal du til kun igjen en annen gang i nærmeste fremtid...
Dette problemet mitt ser ikke ut til å løse seg 
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

ikkje nokon andre som kan hjelpa til her då? eg hadde ikkje sjangs til å få tid til å hjelpa sist eg var nede..
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by StarBugs Geir »

Å ha en veteranbil (uansett merke) stiller store krav til eierens lommebok, kunnskaper og fritid. Har man mye av de to siste punktene, kan man selvsagt spare endel på det første. Har man vellfyllt lommebok kan man kjøre bilen på verksted.....det koster like mye eller mer enn ved "ny" bil....Verkstedet finner jo ikke ut hvor de skal plugge i pcen :). Jo mer bilen skal brukes, jo mer tid og penger kreves det (selvsagt).

Vi har tidligere (i vår) gjennomført grunnkurs motor hos oss på StarBugs. Disse kommer igjen, men det finnes også ufattelige mengder info på nettet. Man kan starte på dette forumet og på vwnorge.no. Kjøp også rep. bøker, eller lån på Bergen Bug House. Og selvsagt, bli medlem i VWACB om du ikke er det.

VW-miljøet er fantastisk bra, og man hjelper hverandre med deler og råd ("hjelp til selv-hjelp"). Det vil si man må lære seg tingene, og ikke minst gjøre jobben selv. Søk info, les og prøv deg frem. Finn for eksempel ut hvorfor noen mener det kan være flottør/forgasser, og hvordan den virker. Sjekk også bensinslanger/klemmer. Om man mangler kunnskaper og dermed ikke kan løse/oppdage problemer med feks bensinlekkasjer er det svært farlig. Både for deg og andre. Brann i bil er ikke akkurat trivelig, så sørg for å ha et lite brannslukningsapparat med deg i bilen om du ikke har det allerede.

Hvis man ikke vil investere mye tid og ikke minst penger på litteratur og eget verktøy, så ender man opp med at man må bruke verksted/leie andre for å jobbe på vogna som med hvilken som helst annet kjøretøy.

Om du vil prøve å ta tak i ting selv, så har du noen linker her:

http://www.vwnorge.no/index.php?PHPSESS ... board=28.0

http://www.vw-resource.com/table.html

Bruk søkefunksjonen på forumene, skriv "bensinlekkasje" og se om du finner tråder med lignende problemstillinger. Lykke til! :)

mvh
Geir
Last edited by Anonymous on Fri Aug 03, 2012 10:12 pm, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

ska til byn imorgo att. kan prøva å svinga innom ila kvelden ein gong.
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

beklagar nok ein gong att eg ikkje dukka opp :-[ :-[ denne gongen var da tilfeldigheiten si feil, då mobilen min fant ut att han skulle slå av skjermen. eg har derfor ikkje fått besvart alle dei ørten meldingane eg har fått, eller hatt sjangs til å kontakta deg(hugsar jo ikkje nummeret ditt)

beklaga på da sterkaste, neste gong e da håp. men veit ikkje korti eg skal til byn att
mso023
Nybegynner
Nybegynner

Post by mso023 »

Det går helt fint :-) ingen grunn til å beklage. Forventer ikke på noen måte at noen skal hjelpe meg,
Så setter veldig stor pris på de som tilbyr seg;-) Nå skal eg gjøre er forsøk på å skaffe meg litt mer
Info selv, satser på at det løser seg;-)
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

litt info;

gå under bilen og lokaliser bensinlekkasje, enten under tank framme, eller attmed girkassa bak på venstre side. eller evt då i motorrommet. FIKS LEKKASJEN  byt slangar og da som måtte vera nødvendig. ikkje kjøp slangar på biltema
dårlig kontakt på batteripolane? puss dei reine med smergelpapir og ha på noko vaselin, skru godt til. gjer reint jordingspunktet til jord kabelen. ditto for jordkabelen mellom girkassa og ramma(under bilen fremst på kassa)
under bilen igjen, bruk lykt og lys opp på startmotoren. ein tjukk kabel og ein liten med kabelsko ende. ta av begge og gjer reint kontakten med stålbørste og olja. pass på att den minste sitt godt fast, det er den som startar igang motoren når du vrir om nøkkelen

og: har du lada opp batteriet ditt??
mso023
Nybegynner
Nybegynner

Post by mso023 »

Tusen Takk for tipset, gleder meg til boken kommer! Bare vent en dag skal du se eg e boble ekspert ;-)
Solan
Styret
Styret

Post by Solan »

Hei!

Hva skjedde her, fikk du orden på bensinlekkasjen?
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Post Reply