Fjerning av frontstykke 75 Bay ++

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderator: Global moderator

Post Reply
Bohemia
Nybegynner
Nybegynner

Fjerning av frontstykke 75 Bay ++

Post by Bohemia »

Hei, har startet på renovering av min kones 75 Bay og avdekker litt mer rust for hver dag som går ;-). Har fått deler fra Just Campers i UK til hjørner, stigtrinn, bunn i kupè etc, men må også ha hele frontstykket, noen tips til forhandler (rimelig og god passform/platetykkelse)? Har letet gjennom internett og bøker for å få tips til hvordan denne fronten skal kunne fjernes best mulig, men foreløpig uten resultat, tips mottas med TAKK!

Lurer også på om noen har erfaring med å kutte ned veggen mellom førerplass og varerom, slik at det blir tilnærmet en Walk-Thruu?

Og siste spørsmål i denne omgang, vet noen om en Early Bay tilsalgs for en rimelig penge? Må jo ha meg en buss jeg også  ;D
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Sv: Fjerning av frontstykke 75 Bay ++

Post by Tistlo »

frontpanelet er punktsveist rundt langs kanten. men har ogso ein bretta fals nede og  på sidene. og so må du borra opp punkter rundt luftinntaket, og sjølvsagt i ruteramma. eigentlig so finner du ut av det vist du går i sømmane på bilen:)
men når da gjeld kvalitet so trur eg at pr dags dato da kun er brasilianske fronter å få tak i, dei er jo like bortsett frå att det er ein uthevning ved vw merket. men den kan du jo berre kappa ut og sveisa igjen.

alternativet er å kjøpa ny bunndel av fronten, og ruterammedel. dei får du tak i i god kvalitet, dvs tilnerma god kvalitet.
ombygging til walk-through kan gjerast på 2 måtar; kapp og sveis til noko heimasmidd, eller kapp og sveis inn eit utkapp frå ein orginal walkthrough. litt vansklig å få tak i og bale å få heim, men kanskje vert anstrengelsen skal du gjera da skikkeleg
TLF: 97419035
Sander
Supermedlem
Supermedlem

Post by Sander »

Eg kjøpte eit heilt frontstykke (Veng?), men det var for tynt og vart kassert. endte opp med eit brasiliansk, og kutta puppen, sveiste igjen og tinna.
-78 T1 1303 Karman Cab
-75 T2 1600 Westfalia camping bay
-74 T1 1303 S    + 1997
-72 T1 1302 LS    + 2001
-69 T1 1300        + 1986
-54 T1 1200        + 1982
Bohemia
Nybegynner
Nybegynner

Post by Bohemia »

Hei, takk skal dere ha for innspill.

Var ute i ettermiddag og fant litt ut av dette, kappet ivei oppe ved a-stolpene, slipte bort sveisepunktene i døråpningen og slipte nedover langs denne kanten slik at platen løsnet langs sidene. Leitet etter sveisepunkt og fant nede og vertikalt ved luftinntakene (og nå vet jeg også om de horisontale ;-))
Må ha verktøy til å borre ut sveisepunktene, så dette blir nok bra!
(har tatt noen bilder, men får ikke lagt de ved her)

Sjekket frontplate, det rare er at både Mekonomen og Just Campers (UK) fører Klokkarholm frontpanel, MEN, de er forskjellige, det som selges hos Mekonomen har ikke fester for panelet som skal utenpå luftinntaket. Har kjøpt karrosserideler fra Just Campers, helt grei passform så langt, men de sender ikke frontpanel ut av landet. Ser at de har denne uthevingen som blir nevnt. Hvem kjøpte du hos Sander (glemte helt firmanavnet etter samtalen idag.....)

Når det gjelder veggen mellom cupè og varerom, så kan det kanskje finnes innerskjermer hos en eller annen forhandler son er til Walk-thruu.....
erika
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by erika »

En tråd fra 2011 - men kanskje har han fortsatt walk-thru delen som kan kappes ut http://www.vwnorge.no/index.php/topic,40250.0.html

Velkommen på forumet forresten!
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Bohemia
Nybegynner
Nybegynner

Post by Bohemia »

Hei og takk for hilsen og tips, har sendt melding og håper på at disse delene finnes ennå  :)
Bohemia
Nybegynner
Nybegynner

Post by Bohemia »

Da har det ordnet seg med deler til ombygging til WT + at det ble en early bay wt prosjekt på meg. Traff på en hyggelig kar ikke langt fra meg som hadde akkurat det jeg hadde behov for, kjempeflaks!
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

kom på ein anna ting; vist du trenger so har eg ein latebay front, som mangler bunnen, men ellers er den heil og fin. billig vist du trenger, og ikkje alt har bestilt

og gratulerar med buss!! :)
Bohemia
Nybegynner
Nybegynner

Post by Bohemia »

Hei, takk for det, det er et laaaangsiktig prosjekt  :), først ta 75 modellen  8).

Kanskje du kan sende meg noen bilder + pris på frontplaten på mob. 95850783? Har allerede begynt å skille platen fra resten av bilen, slik at den blir kassert.....
amubus
Supermedlem
Supermedlem

Post by amubus »

bilder er alltid kjekt... ;D
-01 mod t4 ex ambulanse
-86 mod t3 Caravelle
-70 mod t2 Rico camper
-64 mod t1 Ambulanse

Keep Norway beutifull, restore an old bus
Image
Ivar
Seniormedlem
Seniormedlem

Post by Ivar »

Fronten som Tistlo viser til, kommer frå den blå delebilen du pådrar deg i morgon ;D
VWerden er ikkje veldig stor her vestafor!
..........vern gjennom bruk!      |o * o|
Bohemia
Nybegynner
Nybegynner

Post by Bohemia »

Hehe, det ante meg det, når han sa at det manglet litt nederst på platen.......og at jeg så det stod igjen litt av en platebit på chassiet ute hos deg ;). Blir kjekt dette, en avveksling fra andre typer biler jeg har holdt på med. Snakkes i morgen ettermiddag  8)
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

sjå der ja!  men då har du jo alt den manglande beten då! :)
har du ein epost? eg får ikkje te å senda bilde på mobilen. prisen er 500kr eller noko sånt
Ivar
Seniormedlem
Seniormedlem

Post by Ivar »

Link med bilder av den blå:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,33543.0.html

fronten:
[attachment=1]
Attachments
IMG_4464.jpg