På vei til barnehagen i dag i fint driv på Kokstad kom det ulyder i motoren på 64'en. Det skjedde momentant og den gikk fra helt fint til noe som kan beskrives som kraftig ventilbank og at den kjennes ut som den kun går på 3 sylindre. Hadde ikke noe særlig pådrag når det skjedde, kjørte jevnt i 50 . Any ideas? Rådebank?
Vanskelig å si, men det kan være en knukket støtstang. Denne erfaringen hadde jeg i Danmark med Panelen.
Av med venildekselet, av med vippetøyet så kan du dra ut støtstengene og se på tilstanden.
Det var en veldig hard klakkelyd i motoren min, og den gikk dårligere og dårligere.
Ikke usannslynlig dette! Kan også være vippetøy eller en (sannsynligvis eksos-)ventil som har tatt kvelden.
Legg deg under bak og popp av ventildekslene, så ser du fort om det er noe der som er galt. Se spesielt nøye på syl nr. 3, venstre side/lengst fremme, siden denne ligger i skyggen av oljekjøleren.
En knekt ventil kan lett lage hull i et stempel, så den bør jo ikke kjøres... Motorer som har stått lenge (og har vært daukjørt fra før) har en tendens til å være klogget litt både her og der i kanaler og passasjer, noe som kan hindre oljeflowen i motoren.
detta er vel ikkje eit ukjent fenomen på enkelte 1200 toppar?
okkesom; ut med motor av med stash, skift topp og monter i motsatt rekkefølge. fort gjort