Vekt type 4 vs type 1
Moderator: Global moderator
Vekt type 4 vs type 1
I forbindelse med søknaden til BT om godkjenning av t4 motor i 1303 trenger jeg vekt på t4 motor komplett vs t1 motor komplett? noen som har de tallene? eller må jeg ut og veie?
Sv: Vekt type 4 vs type 1
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Sv: Vekt type 4 vs type 1
Fant ikke noe spesifikt, annet enn "only 20-25 pounds heavier with dtm cooling than a stock type one" er det jeg som overser noe? Har googlet endel også men finner ingenting.
Sv: Vekt type 4 vs type 1
Dra deg ut i garasjen,det står på siden av motorene hvor tung de er 

Verdens nest eldste yrke.
Sv: Vekt type 4 vs type 1
Det er såpass enkelt ja
vet du hvor det står også?

Sv: Vekt type 4 vs type 1
Nei dessverre, kjører t1 motor som hører til disse bilene så da slipper jeg slike problemer 

Verdens nest eldste yrke.
- StarBugs Geir
- Ultramedlem
- Posts: 3150
- Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
- Location: Nordhordland
Sv: Vekt type 4 vs type 1
Kjølingen på type4 er jo mye tyngre. Dersom det er riktig at den med dtm-kjøling veier ca 10kg mer enn en org. type1 blir det omtrent det samme om den er bygd om med type1 kjøling. Tror ikke vekten er mye lavere med dtm-huset.
Da veier en komplett type4, ombygget til boble, rundt 85kg siden en org. 1600 ligger rundt 75kg.
Da veier en komplett type4, ombygget til boble, rundt 85kg siden en org. 1600 ligger rundt 75kg.
Last edited by Anonymous on Wed Feb 08, 2012 10:57 pm, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Sv: Vekt type 4 vs type 1
20-25 pounds = 9-11 kg. Altså med samme type kjøling, er en typ4 motor 9-11 kg tyngre enn en typ1 motor. Som det står i den siden jeg linket til. 

Last edited by Solan on Wed Feb 08, 2012 11:00 pm, edited 1 time in total.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Sv: Vekt type 4 vs type 1
Det er noe sånt jeg ser for meg også, en type4 med porsche kjøling kan umulig være noe særlig tyngre enn en komplett t1. Varmeboksene på t1 veier jo endel de også. Det med vekt ser jeg for meg er noe som er greit og få med i søknaden. Ringte BT i dag, han jeg snakket med kjente til bilen og lurte på om det var denne som hadde porschemotor :) De er tydeligvis klar over at porschemotorer passer rett inn, og at det er en vanlig ombygging :thup
- StarBugs Geir
- Ultramedlem
- Posts: 3150
- Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
- Location: Nordhordland
Sv: Vekt type 4 vs type 1
Regnestykket er jo greit, men høres det ikke mye ut at en type4 longblock skal veie 10-11 kg mer enn en 1600 longblock? Jeg trodde faktisk det meste av vektøkningen hadde med kjølingen å gjøre....
Alternatoren og viften er vel noe tyngre om det er org. Porsche? Uansett, med j-tubes bør vekten bli ganske lik.
Porsche-motor (6er) går jo ikke rett inn, og er nå ikke helt vanlig. Porsche firere er vel stort sett det samme som vw....iallefall konstruksjons og vektmessig. (bortsett fra helt sære/sjeldne utgaver med overl. kam. feks)
Alternatoren og viften er vel noe tyngre om det er org. Porsche? Uansett, med j-tubes bør vekten bli ganske lik.
Porsche-motor (6er) går jo ikke rett inn, og er nå ikke helt vanlig. Porsche firere er vel stort sett det samme som vw....iallefall konstruksjons og vektmessig. (bortsett fra helt sære/sjeldne utgaver med overl. kam. feks)
Last edited by Anonymous on Wed Feb 08, 2012 11:14 pm, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Sv: Vekt type 4 vs type 1
Blokken og toppene er jo litt større så det ligger nok litt vekt i disse, men porscheviften er jo i alu så den tror jeg er lettere enn dynamoen på T1. Og viftehuset er jo i glassfiber så det veier jo ingenting. Men skulle gjerne hatt noen konkrete tall, ser ikke for meg at BT liker antagelser.
- StarBugs Geir
- Ultramedlem
- Posts: 3150
- Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
- Location: Nordhordland
Sv: Vekt type 4 vs type 1
Det er så mange ting som påvirker vekten, at jeg tror du nesten må veie type4 motoren komplett (slik du skal ha den), og veie en org. motor (med alt) for å få en nøyaktig differanse.
Last edited by Anonymous on Wed Feb 08, 2012 11:28 pm, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Sv: Vekt type 4 vs type 1
ein t4 komplett er ivertfall vesentlig tyngre å lyfta på, så noko forskjell må da no vera:) berre eksosanlegget veger ein god del meir enn til bobla.
du får spørra han BT karen om ikkje han kan godkjenna boblo di med porsjemotor(6ar) då er vognkortet ditt plutslig verdt si vekt i gull og mykje meir:)
du får spørra han BT karen om ikkje han kan godkjenna boblo di med porsjemotor(6ar) då er vognkortet ditt plutslig verdt si vekt i gull og mykje meir:)
TLF: 97419035
Sv: Vekt type 4 vs type 1
Det er forskjell i støpelegering, blant annet - Type 4 regnes som "aluminiumsblokk" mens Type 1 går får å være "magnesium". Bare der er det nok et par kilo. Dette er vel Rongved-motoren? Denne er uansett så forskjellig fra noe Porsche laget (de lagde jo aldri Type-4 motorer) at jeg tipper det er smart av deg å veie denne som et spesifikt eksemplar, må bli lettere enn i full mundur som brukt i 411/412 og Type 2. Tallene vil nok gå i din favør, og det kan komme vel med.
Det skal være en kar som bor ute ved NHH som jobber der, etter hva jeg forstår er han en meget oppegående og hyggelig mann.
Det skal være en kar som bor ute ved NHH som jobber der, etter hva jeg forstår er han en meget oppegående og hyggelig mann.
- StarBugs Geir
- Ultramedlem
- Posts: 3150
- Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
- Location: Nordhordland
Sv: Vekt type 4 vs type 1
http://forums.aussieveedubbers.com/view ... ?tid=17695
Leste et annet sted, son Andy sier, at type1 med magnesium blokk er vesentlig lettere, men det var ikke oppgitt noen tall.
Her står det også at kjøling+dynamo/alternator til type4 er LETTERE enn på type1.....stikk motsatt av det jeg trodde
.

Her står det også at kjøling+dynamo/alternator til type4 er LETTERE enn på type1.....stikk motsatt av det jeg trodde


Last edited by Anonymous on Thu Feb 09, 2012 7:34 am, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
2018 Husqvarna Vitpilen 701