Vekt type 4 vs type 1

Her kan du diskutere alt mulig, men la det være interessant for andre VW-interesserte.

Moderator: Global moderator

Padden
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 375
Joined: Tue Oct 28, 2008 10:16 pm

Vekt type 4 vs type 1

Post by Padden »

I forbindelse med søknaden til BT om godkjenning av t4 motor i 1303 trenger jeg vekt på t4 motor komplett vs t1 motor komplett? noen som har de tallene? eller må jeg ut og veie?
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5238
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Vekt type 4 vs type 1

Post by Solan »

http://www.tunacan.net/t4/faq.shtml

(søk på "weight")

1 pound = 0.45359237 kilograms  ;D
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Padden
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 375
Joined: Tue Oct 28, 2008 10:16 pm

Sv: Vekt type 4 vs type 1

Post by Padden »

Fant ikke noe spesifikt, annet enn "only 20-25 pounds heavier with dtm cooling than a stock type one" er det jeg som overser noe? Har googlet endel også men finner ingenting.
User avatar
murmester
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 305
Joined: Sat Sep 15, 2007 10:48 pm
Location: helgoland

Sv: Vekt type 4 vs type 1

Post by murmester »

Dra deg ut i garasjen,det står på siden av motorene hvor tung de er ;)
Verdens nest eldste yrke.
Padden
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 375
Joined: Tue Oct 28, 2008 10:16 pm

Sv: Vekt type 4 vs type 1

Post by Padden »

Det er såpass enkelt ja  :) vet du hvor det står også?
User avatar
murmester
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 305
Joined: Sat Sep 15, 2007 10:48 pm
Location: helgoland

Sv: Vekt type 4 vs type 1

Post by murmester »

Nei dessverre, kjører t1 motor som hører til disse bilene så da slipper jeg slike problemer ;D
Verdens nest eldste yrke.
User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: Vekt type 4 vs type 1

Post by StarBugs Geir »

Kjølingen på type4 er jo mye tyngre. Dersom det er riktig at den med dtm-kjøling veier ca 10kg mer enn en org. type1 blir det omtrent det samme om den er bygd om med type1 kjøling. Tror ikke vekten er mye lavere med dtm-huset.

Da veier en komplett type4, ombygget til boble, rundt 85kg siden en org. 1600 ligger rundt 75kg.
Last edited by Anonymous on Wed Feb 08, 2012 10:57 pm, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5238
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Vekt type 4 vs type 1

Post by Solan »

20-25 pounds = 9-11 kg. Altså med samme type kjøling, er en typ4 motor 9-11 kg tyngre enn en typ1 motor. Som det står i den siden jeg linket til.  ;)
Last edited by Solan on Wed Feb 08, 2012 11:00 pm, edited 1 time in total.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Padden
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 375
Joined: Tue Oct 28, 2008 10:16 pm

Sv: Vekt type 4 vs type 1

Post by Padden »

Det er noe sånt jeg ser for meg også, en type4 med porsche kjøling kan umulig være noe særlig tyngre enn en komplett t1. Varmeboksene på t1 veier jo endel de også. Det med vekt ser jeg for meg er noe som er greit og få med i søknaden. Ringte BT i dag, han jeg snakket med kjente til bilen og lurte på om det var denne som hadde porschemotor  :) De er tydeligvis klar over at porschemotorer passer rett inn, og at det er en vanlig ombygging  :thup
User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: Vekt type 4 vs type 1

Post by StarBugs Geir »

Regnestykket er jo greit, men høres det ikke mye ut at en type4 longblock skal veie 10-11 kg mer enn en 1600 longblock? Jeg trodde faktisk det meste av vektøkningen hadde med kjølingen å gjøre....

Alternatoren og viften er vel noe tyngre om det er org. Porsche? Uansett, med j-tubes bør vekten bli ganske lik.

Porsche-motor (6er) går jo ikke rett inn, og er nå ikke helt vanlig. Porsche firere er vel stort sett det samme som vw....iallefall konstruksjons og vektmessig. (bortsett fra helt sære/sjeldne utgaver med overl. kam. feks)
Last edited by Anonymous on Wed Feb 08, 2012 11:14 pm, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Padden
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 375
Joined: Tue Oct 28, 2008 10:16 pm

Sv: Vekt type 4 vs type 1

Post by Padden »

Blokken og toppene er jo litt større så det ligger nok litt vekt i disse, men porscheviften er jo i alu så den tror jeg er lettere enn dynamoen på T1. Og viftehuset er jo i glassfiber så det veier jo ingenting. Men skulle gjerne hatt noen konkrete tall, ser ikke for meg at BT liker antagelser.
User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: Vekt type 4 vs type 1

Post by StarBugs Geir »

Det er så mange ting som påvirker vekten, at jeg tror du nesten må veie type4 motoren komplett (slik du skal ha den), og veie en org. motor (med alt) for å få en nøyaktig differanse.
Last edited by Anonymous on Wed Feb 08, 2012 11:28 pm, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Vekt type 4 vs type 1

Post by Tistlo »

ein t4 komplett er ivertfall vesentlig tyngre å lyfta på, så noko forskjell må da no vera:) berre eksosanlegget veger ein god del meir enn til bobla.

du får spørra han BT karen om ikkje han kan godkjenna boblo di med porsjemotor(6ar) då er vognkortet ditt plutslig verdt si vekt i gull og mykje meir:)
TLF: 97419035
User avatar
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3618
Joined: Sun Sep 02, 2007 3:51 pm
Location: Bergen
Contact:

Sv: Vekt type 4 vs type 1

Post by RZR Andy »

Det er forskjell i støpelegering, blant annet - Type 4 regnes som "aluminiumsblokk" mens Type 1 går får å være "magnesium". Bare der er det nok et par kilo. Dette er vel Rongved-motoren? Denne er uansett så forskjellig fra noe Porsche laget (de lagde jo aldri Type-4 motorer) at jeg tipper det er smart av deg å veie denne som et spesifikt eksemplar, må bli lettere enn i full mundur som brukt i 411/412 og Type 2. Tallene vil nok gå i din favør, og det kan komme vel med.
Det skal være en kar som bor ute ved NHH som jobber der, etter hva jeg forstår er han en meget oppegående og hyggelig mann.
User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: Vekt type 4 vs type 1

Post by StarBugs Geir »

http://forums.aussieveedubbers.com/view ... ?tid=17695 :) Leste et annet sted, son Andy sier, at type1 med magnesium blokk er vesentlig lettere, men det var ikke oppgitt noen tall.

Her står det også at kjøling+dynamo/alternator til type4 er LETTERE enn på type1.....stikk motsatt av det jeg trodde :-\ :).
Last edited by Anonymous on Thu Feb 09, 2012 7:34 am, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Post Reply