BeetleBug wrote:
....... til slutt fjernet dem annenhvert blad i viften.
Det er jo forsåvidt innlysende at dette gir en viss effektøkning siden kjølingen "stjeler" noen hk. Men hvor mye reduserer dette kjølingen? Finnes det "ferdige" vifter som gir akseptabel kjøling med mindre motstand? Hvor mye er det å hente på dette?
Har også sett noen utrolige tester i Volksworld (tror jeg det var...) med gevinsten på bytte av eksosanlegg. CSP Python kom best ut, og tror det gav 6-7 hk (hvis jeg husker rett). Mener det var på en std. type 3.
Last edited by Anonymous on Wed Feb 01, 2012 12:12 pm, edited 1 time in total.
Jeg anbefaler at du leser deg opp på dette selv, det fins masse bøker og veldig mye på nettet om dette.
Selvgjort er velgjort Lykke til!
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Hei,
egentlig et ganske godt spørsmål det der. Gitt at sylindrene med stempler er gode (du kan ta en tur innom Kranken, så kan vi teste den med en lekkasjetester for å se om feks. stempelringene er tette.) - og du IKKE skal maskinere for større volum, så kan det godt være at pengene er bedre anvendt i topper som puster godt. Kun en volumøkning til 1641, uten å gjøre noe med topper, gir trolig ikke det helt store utslaget, sammenlignet med et sett med ship/shape 1600 sylindre.
Begynner du å endre på kam, og vippetøy etc - så får du effekten av gasserene dine, men da er du jo på galeien.... :).
Husker godt den artikkelen, mange gode tips der fra TomR
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
BeetleBug wrote:
....... til slutt fjernet dem annenhvert blad i viften.
Det er jo forsåvidt innlysende at dette gir en viss effektøkning siden kjølingen "stjeler" noen hk. Men hvor mye reduserer dette kjølingen? Finnes det "ferdige" vifter som gir akseptabel kjøling med mindre motstand? Hvor mye er det å hente på dette?
Dem jeg har pratet med som har gjort dette selv merket ingen forskjell i kjøleeffekten. I gamle dager var dette et vanlig knep. Hvor mye effekt det ga ble bevist i magasinet. 3-4 hk mener jeg å huske. 10-15 hk er vanlig å få ved å fjerne reimen helt.
erika wrote:
Er det noen som har sett noen gode tråder der en bygger turbo + Feks MS Fuel Injection, og forklarer alle komponentene en har brukt? Kanskje du Kalle?
Ikke med MS dessverre. Selv bygger jeg ny turbomotor i vinter basert på en AS21 blokk, 69mm veiv fra DPR, 87mm Mahle som gir meg 1641ccm. Toppene er rimelige 044 fra CB med 40 x 35 ventiler som har fått en portejobb i begge kanalene. I eksoskanalen har fjernet den delen av eksosstyringen som er synlig i kanalen pga varmeutviklingen i en turbomotor. Dessuten er eksosventilen så liten at det ikke vil bli et problem med kort styring. Totalt ca 20 timer på hele toppjobben. Rådene er noen Scat med ARP bolter som jeg hadde liggende og for aller første gang kommer jeg til å benytte en JPM Raptor kam. Støtstengene er alu fra JPM. Jeg skal benytte turboeksosen jeg brukte på 2.3 literen tilsammen med trykkrøret. Innsugene er VW original som er kappet og påsveist et 2" rør og injectorholdere. Har forsøke å åpne dem opp så mye som mulig men dem er trange og jeg er spent på hvor mye effekt de vil være istand å flowe. Med tanke på at F1 hadde restriktorer på 30mm og allikevel klarte å produsere opptil 1500hk så er de kanskje ikke helt håpløse allikevel. Vurderer å kjøpe noen Big Beef innsug, kappe dem ned, sveise på et trykkrør og injectorholdere. Gir delene en siste vask i helgen og satser på å ha motoren ferdig neste uke.
Artig mus-motor! Det virker som om svenskene har gitt oss inspirasjon til å "bruke det vi har" og at det går litt sport i ikke bare kjøpe "store" USA komponenter. Hvilken motorstyring har du da på på bensin og tenning? Valg av trottlebody og turbo? Porter du etter eget forgodbefinnende eller er det noen som gjør det for deg?
Sikkert litt i ytterkant av hva John Harry hadde planlagt dette, men interessant synes jeg!
Et lite bidrag til trådstarteren: Disse vippene John Harry - valgte Håkon i "studentmotoren" sin. De så faktisk veldig bra ut. I følge den gamle legenden Gene Berg, så tåler originalmotoren 1.4 utveksling på standard kam. Du må korte ned støtstengene litt for å få rett geometri etter å ha montert dem, men den vil sikkert puste veldig bra sammen med de nye gasserene! Bolt On! http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ ... ?id=923582
Last edited by Solan on Sat Feb 04, 2012 11:41 am, edited 1 time in total.