Sv: Bolt-on trimming

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderator: Global moderator

User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: Bolt-on trimming

Post by StarBugs Geir »

BeetleBug wrote: ....... til slutt fjernet dem annenhvert blad i viften.
Det er jo forsåvidt innlysende at dette gir en viss effektøkning siden kjølingen "stjeler" noen hk. Men hvor mye reduserer dette kjølingen? Finnes det "ferdige" vifter som gir akseptabel kjøling med mindre motstand? Hvor mye er det å hente på dette?

Har også sett noen utrolige tester i Volksworld (tror jeg det var...) med gevinsten på bytte av eksosanlegg. CSP Python kom best ut, og tror det gav 6-7 hk (hvis jeg husker rett). Mener det var på en std. type 3.
Last edited by Anonymous on Wed Feb 01, 2012 12:12 pm, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

Sv: Bolt-on trimming

Post by erika »

Er det noen som har sett noen gode tråder der en bygger turbo + Feks MS Fuel Injection, og forklarer alle komponentene en har brukt? Kanskje du Kalle?
Ingen fornuft - ren entusiasme!
User avatar
VW 181
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3013
Joined: Fri Sep 07, 2007 3:54 pm
Location: Bergen

Sv: Bolt-on trimming

Post by VW 181 »

Ingen som vet/mener noe angående topper vs sylindersett?
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5238
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Bolt-on trimming

Post by Solan »

Sikkert mange som mener mye om dette, JH...

Jeg anbefaler at du leser deg opp på dette selv, det fins masse bøker og veldig mye på nettet om dette.

Selvgjort er velgjort ;) Lykke til!  :thup
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

Sv: Bolt-on trimming

Post by erika »

Hei,
egentlig et ganske godt spørsmål det der. Gitt at sylindrene med stempler er gode (du kan ta en tur innom Kranken, så kan vi teste den med en lekkasjetester for å se om feks. stempelringene er tette.) - og du IKKE skal maskinere for større volum, så kan det godt være at pengene er bedre anvendt i topper som puster godt. Kun en volumøkning til 1641, uten å gjøre noe med topper, gir trolig ikke det helt store utslaget, sammenlignet med et sett med ship/shape 1600 sylindre.
Begynner du å endre på kam, og vippetøy etc - så får du effekten av gasserene dine, men da er du jo på galeien....  :).

Hvilke topper tenkte du på da?
Ingen fornuft - ren entusiasme!
User avatar
VW 181
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3013
Joined: Fri Sep 07, 2007 3:54 pm
Location: Bergen

Sv: Bolt-on trimming

Post by VW 181 »

@ erik: Ble tipset om disse toppene:

http://www.vwparts.net/CB1668.html

Takker nok ja til en lekkasjetest på Krankenhaus! Får vente til litt nærmere våren, så dukker jeg plutselig opp...  ;)
Last edited by VW 181 on Wed Feb 01, 2012 8:03 pm, edited 1 time in total.
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
User avatar
hans
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1605
Joined: Sun Jan 17, 2010 11:07 pm
Location: Bergen

Sv: Bolt-on trimming

Post by hans »

snakket med Raymond eller ?. Sett på bandidos og panchitos? selv. Billige topper som sikkert duger til våre formål
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

Sv: Bolt-on trimming

Post by erika »

En gammel artikkel som nylig ble lenket til på Norge http://vw2you.com/blogg/motor/bolt-on-t ... 0-vw-motor
Ingen fornuft - ren entusiasme!
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5238
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Bolt-on trimming

Post by Solan »

erika wrote: En gammel artikkel som nylig ble lenket til på Norge http://vw2you.com/blogg/motor/bolt-on-t ... 0-vw-motor
Husker godt den artikkelen, mange gode tips der fra TomR  :thup
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
User avatar
VW 181
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3013
Joined: Fri Sep 07, 2007 3:54 pm
Location: Bergen

Sv: Bolt-on trimming

Post by VW 181 »

hans wrote: snakket med Raymond eller ?. Sett på bandidos og panchitos? selv. Billige topper som sikkert duger til våre formål
Jepp, det var han som kom med tipset.
Ser ut som om det blir han og jeg som skal gjøre jobben. Skal bli spennende å se hvordan det går..  :)
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
User avatar
hans
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1605
Joined: Sun Jan 17, 2010 11:07 pm
Location: Bergen

Sv: Bolt-on trimming

Post by hans »

Med Raymond så blir det bra skal du se. Bare han blir ferdig med verkstedet og holder seg på land en gang i blant :)
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
User avatar
VW 181
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3013
Joined: Fri Sep 07, 2007 3:54 pm
Location: Bergen

Sv: Bolt-on trimming

Post by VW 181 »

hans wrote: Med Raymond så blir det bra skal du se. Bare han blir ferdig med verkstedet og holder seg på land en gang i blant :)
Regner med at det blir bra, både verkstedet og motoren.  ;)
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
User avatar
BeetleBug
Nybegynner
Nybegynner
Posts: 25
Joined: Thu Nov 11, 2010 11:13 am
Location: Frysja

Sv: Bolt-on trimming

Post by BeetleBug »

StarBugs Geir wrote:
BeetleBug wrote: ....... til slutt fjernet dem annenhvert blad i viften.
Det er jo forsåvidt innlysende at dette gir en viss effektøkning siden kjølingen "stjeler" noen hk. Men hvor mye reduserer dette kjølingen? Finnes det "ferdige" vifter som gir akseptabel kjøling med mindre motstand? Hvor mye er det å hente på dette?
Dem jeg har pratet med som har gjort dette selv merket ingen forskjell i kjøleeffekten. I gamle dager var dette et vanlig knep. Hvor mye effekt det ga ble bevist i magasinet. 3-4 hk mener jeg å huske. 10-15 hk er vanlig å få ved å fjerne reimen helt.
User avatar
BeetleBug
Nybegynner
Nybegynner
Posts: 25
Joined: Thu Nov 11, 2010 11:13 am
Location: Frysja

Sv: Bolt-on trimming

Post by BeetleBug »

erika wrote: Er det noen som har sett noen gode tråder der en bygger turbo + Feks MS Fuel Injection, og forklarer alle komponentene en har brukt? Kanskje du Kalle?
Ikke med MS dessverre. Selv bygger jeg ny turbomotor i vinter basert på en AS21 blokk, 69mm veiv fra DPR, 87mm Mahle som gir meg 1641ccm. Toppene er rimelige 044 fra CB med 40 x 35 ventiler som har fått en portejobb i begge kanalene. I eksoskanalen har fjernet den delen av eksosstyringen som er synlig i kanalen pga varmeutviklingen i en turbomotor. Dessuten er eksosventilen så liten at det ikke vil bli et problem med kort styring. Totalt ca 20 timer på hele toppjobben. Rådene er noen Scat med ARP bolter som jeg hadde liggende og for aller første gang kommer jeg til å benytte en JPM Raptor kam. Støtstengene er alu fra JPM. Jeg skal benytte turboeksosen jeg brukte på 2.3 literen tilsammen med trykkrøret. Innsugene er VW original som er kappet og påsveist et 2" rør og injectorholdere. Har forsøke å åpne dem opp så mye som mulig men dem er trange og jeg er spent på hvor mye effekt de vil være istand å flowe. Med tanke på at F1 hadde restriktorer på 30mm og allikevel klarte å produsere opptil 1500hk så er de kanskje ikke helt håpløse allikevel. Vurderer å kjøpe noen Big Beef innsug, kappe dem ned, sveise på et trykkrør og injectorholdere. Gir delene en siste vask i helgen og satser på å ha motoren ferdig neste uke.

Ha en fin helg.

-K-
User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

Sv: Bolt-on trimming

Post by erika »

Artig mus-motor! Det virker som om svenskene har gitt oss inspirasjon til å "bruke det vi har" og at det går litt sport i ikke bare kjøpe "store" USA komponenter. Hvilken motorstyring har du da på på bensin og tenning? Valg av trottlebody og turbo? Porter du etter eget forgodbefinnende eller er det noen som gjør det for deg?

Sikkert litt i ytterkant av hva John Harry hadde planlagt dette, men interessant synes jeg!

Et lite bidrag til trådstarteren: Disse vippene John Harry  - valgte Håkon i "studentmotoren" sin. De så faktisk veldig bra ut. I følge den gamle legenden Gene Berg, så tåler originalmotoren 1.4 utveksling på standard kam. Du må korte ned støtstengene litt for å få rett geometri etter å ha montert dem, men den vil sikkert puste veldig bra sammen med de nye gasserene! Bolt On! http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ ... ?id=923582
Last edited by Solan on Sat Feb 04, 2012 11:41 am, edited 1 time in total.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Post Reply