Sv: Bolt-on trimming

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderator: Global moderator

User avatar
VW 181
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3013
Joined: Fri Sep 07, 2007 3:54 pm
Location: Bergen

Sv: Bolt-on trimming

Post by VW 181 »

Ser ut som om jeg havner på et 1641-sett, dette fordi jeg også tidligere har hørt dette angående de tynne sylinderveggene.
Jeg vil jo helst ha noe som holder..  ;)

Men, et annet spørsmål: Er det "over-kill" med 40 mm Dellortoer? Ser bl a at den svarte som Tommy hadde, var oppsatt med 36 mm Webere.
Har også sett andre som har montert mindre forgassere. Eller er det bare å kjøre på med 40 mm? Regner med at dysingen spiller en rolle her,
men vet jo ingenting om dette.  ???
Noen som har tanker og meninger rundt dette? Kjør på...  :)
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5238
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Bolt-on trimming

Post by Solan »

Ja, overkill. Gi 40mm Dells'a til meg, og kjøp to enkle Solex'er til deg. Helt klart.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Dalland
Styret
Styret
Posts: 1325
Joined: Tue Jun 08, 2010 11:41 pm
Location: Åsane, Bergen

Sv: Bolt-on trimming

Post by Dalland »

Går helt fint med 40mm men holder også rikelig med 36mm.
Dellorto har så bra system at overgangen fra lite til mye pedal pleier å være enkel å få til i forhold til weber.
User avatar
VW 181
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3013
Joined: Fri Sep 07, 2007 3:54 pm
Location: Bergen

Sv: Bolt-on trimming

Post by VW 181 »

Solan wrote: Ja, overkill. Gi 40mm Dells'a til meg, og kjøp to enkle Solex'er til deg. Helt klart.

Dagens tilbud? Hehe..
SKEPTISK!!  ;D
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
User avatar
VW 181
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3013
Joined: Fri Sep 07, 2007 3:54 pm
Location: Bergen

Sv: Bolt-on trimming

Post by VW 181 »

Dalland wrote: Går helt fint med 40mm men holder også rikelig med 36mm.
Dellorto har så bra system at overgangen fra lite til mye pedal pleier å være enkel å få til i forhold til weber.
Ok, da slår jeg ikke til på Sveins idè...  ;)
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5238
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Bolt-on trimming

Post by Solan »

Da håper vi å ikke bare se mormorkjøring fra deg, når du stiller med BOTOX (BoltOnTrimmetbOXer). Husk det.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Dalland
Styret
Styret
Posts: 1325
Joined: Tue Jun 08, 2010 11:41 pm
Location: Åsane, Bergen

Sv: Bolt-on trimming

Post by Dalland »

Å nei ikke min meg på den bestemorkjøringa til taxi sjåføren...
Ja i år håper eg virkelig han finner ut at gasspedalen skal i bånn og bli der! :thup
Last edited by Solan on Wed Feb 01, 2012 5:27 pm, edited 1 time in total.
User avatar
VW 181
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3013
Joined: Fri Sep 07, 2007 3:54 pm
Location: Bergen

Sv: Bolt-on trimming

Post by VW 181 »

HVA?? Disser dere kjøringen min??  ::)

Ser ut som turen til Bore blir uten kvinnelig følge, så uten passasjerer bør vel den gamle boblen gå litt fortere..  ;)
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5238
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Bolt-on trimming

Post by Solan »

Jeg tenkte nå mest på banen, der er det ingen fartsgrenser, og ingen sarte passasjerer i hverken fram- eller baksetet, John Harry ;)

Just put the pedal to the metal!  ;D

Gleder meg allerede!
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
User avatar
Jan-Henrik
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 350
Joined: Thu Jun 17, 2010 4:45 pm
Location: Rådal - Sentrum

Sv: Bolt-on trimming

Post by Jan-Henrik »

Når det diskuteres trimming er det sjelden girkassen blir nevnt, hvilken girkasse anbefales for gatebruk sammen med en f.eks 1641 motor?

F.eks girkassen i min blå 66 er veldig annerledes enn i den svarte 60en og en kompis sin 65.

I 66en ligger den lavt på turtall i 100km/t og jeg har ingen problemer med 120km/t på sjølinjen.
I en kompis sin 65 hyler det godt i 100km/t ;D
I den svarte 60en er girene veldig korte og skulle gjerne hatt et gir til pga den drager godt helt til jeg ikke tør mer....

Men kanskje dette også har litt med dekkvalg å gjøre?
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
Dalland
Styret
Styret
Posts: 1325
Joined: Tue Jun 08, 2010 11:41 pm
Location: Åsane, Bergen

Sv: Bolt-on trimming

Post by Dalland »

Svingaksel:
1300S eller 1500 kassene er greie.
Jon T
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1743
Joined: Sun Sep 02, 2007 5:03 pm
Location: Bergen

Sv: Bolt-on trimming

Post by Jon T »

Dalland wrote: Svingaksel:
1300S eller 1500 kassene er greie.
evt øk dekk størrelsen litt, jeg hadde hylekasse på min 67, men med 215/70-15 var det en drøm å kjøre i 100+
User avatar
BeetleBug
Nybegynner
Nybegynner
Posts: 25
Joined: Thu Nov 11, 2010 11:13 am
Location: Frysja

Sv: Bolt-on trimming

Post by BeetleBug »

Bolt på en turbo og vips har du 200 hk. Omtrent der vil de originale stemplene ryke.  :thup

1641, bolt on turbo, bytte av kam, datasprut for kontroll og du kan doble effekten over.  :thup  :thup  :police:

I 2009 var det en serie i et nedlagt VW magasin hvor dem testet bolt on trim på en original, nybygd 1600 motor. De startet med å teste en rekke eksos system og flere av dem hadde en merkbar og målbar effektgevinst, faktisk så høyt som 64.80hk. De fortsatte testen i neste nummer med 009 fordeler, 1.25 vipper, power pulley (ofte glemt) og til slutt fjernet dem annenhvert blad i viften. Motoren bremset til slutt, og ikke arrester meg hvis jeg husker feil, 88hk.

Her er første eksostesten: http://www.vwtrendsweb.com/tech/0109vwt ... index.html
User avatar
VW 181
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3013
Joined: Fri Sep 07, 2007 3:54 pm
Location: Bergen

Sv: Bolt-on trimming

Post by VW 181 »

Her skal det ikke være enkelt! Jeg er glad for at jeg er amatør i dette, for her skal man jaggu henge med i svingene... ;D

Fikk forresten et innspill fra sidelinjen idag...  ;)
Det gikk på at det var lurere å bytte topper enn sylindersett. Altså, ved å bytte til noen heftigere topper, ville jeg oppnå mer effekt,
med de originale sylindrene, enn ved å sette på større sylindre.

Meninger og innspill, anyone??
Last edited by VW 181 on Tue Jan 31, 2012 5:37 pm, edited 1 time in total.
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5238
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Bolt-on trimming

Post by Solan »

Fin den testen der, Kalle. Og veldig mange andre gode artikler også i VW Trends-arkivet. Anbefales.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Post Reply