Sv: Bolt-on trimming
Moderator: Global moderator
Bolt-on trimming
Har et par doble 40 mm Dellorto-gassere som skal monteres på motoren i Smurfen.
Lurer evt på å bytte til enten 1641 eller 1680 sylinder-sett. Regner også med å bytte eksos til noe med friere flyt..
Håper å få en grei gatemotor ut av dette, ingen racer. Vet at det er en del annet som kan gjøres, men begynner med dette.
Noen som har en idè om hvor stor effektøkning dette kan gi?? Sånn cirka...
John Harry
Lurer evt på å bytte til enten 1641 eller 1680 sylinder-sett. Regner også med å bytte eksos til noe med friere flyt..
Håper å få en grei gatemotor ut av dette, ingen racer. Vet at det er en del annet som kan gjøres, men begynner med dette.
Noen som har en idè om hvor stor effektøkning dette kan gi?? Sånn cirka...
John Harry
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
1972 1302S "Smurfen"
Sv: Bolt-on trimming
Vi skulle hatt noen med Engine Analyzer her (EA). Tror det programmet gir riktige svar dersom en har alle input parameterne. Antar at en kan forutsette at orginaltoppene har en kjent flow som kan Googles.
Henrik, dette må være noe for deg? :-)
Henrik, dette må være noe for deg? :-)
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Sv: Bolt-on trimming
eksos og gassere så kan du krysse fingrene for 65 hk.
Thats it.
Thats it.

Sv: Bolt-on trimming
Splitt motoren og bytt kamaksel, da kan du oppnå litt hk som monner.
Hilsen motoreksperten
Hilsen motoreksperten

'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Sv: Bolt-on trimming
Er det da 1641 eller 1680 du har regnet med?Dalland wrote: eksos og gassere så kan du krysse fingrene for 65 hk.
Thats it.![]()
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
1972 1302S "Smurfen"
Sv: Bolt-on trimming
Da blir det vel ikke bolt-ON lengre?Solan wrote: Splitt motoren og bytt kamaksel, da kan du oppnå litt hk som monner.
Hilsen motoreksperten![]()

Tenker å begynne i det små, og se hvordan det går...
Hvis antydningen til Dalland slår til, er jeg egentlig ganske happy.

Hilsen motoramatøren.

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
1972 1302S "Smurfen"
- StarBugs Geir
- Ultramedlem
- Posts: 3150
- Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
- Location: Nordhordland
Sv: Bolt-on trimming
Etter kurs 3, i april, har du full kontroll på alt dette!
Etter kurs 2 kan du splitte og sette sammen en motor. Da rekker du å bygge en motor med 80-85 hk før TTR! 
Etter det jeg har lest bør man unngå større enn 1641 uten å maskinere blokken....


Etter det jeg har lest bør man unngå større enn 1641 uten å maskinere blokken....
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Sv: Bolt-on trimming
Vi går for 1680 på Grynet. Det er den største "slip-in-satsen", altså største sylindervolum du får uten å måtte maskinere blokka (og bruker standard, dvs 69 mm, slaglengde). Delte meninger om 1680, noen sier det blir for tynne sylindervegger, andre har gode erfaringer, og har kjørt i lange tider med 1680 ccm.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
- StarBugs Geir
- Ultramedlem
- Posts: 3150
- Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
- Location: Nordhordland
Sv: Bolt-on trimming
Hvor mye er det egentlig å hente på disse "små" forskjellene? (Hvis man har en 1600, en 1640 og en 1680, helt likt satt opp.) 
Klarer ikke vente til 3. kurs med å spørre....

Klarer ikke vente til 3. kurs med å spørre....

1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Sv: Bolt-on trimming
Om det er en 1584 eller 1680 har ikke på langt nær så mye å si som valg av kam.
Men som alltid i våres gammeldagse motorer så er valg av kam kort sakt valg av ideelt arbeids turtall, jo høyere jo mer hk.
Men med en villere kam så oppnår man ikke full utnyttelse av volumet ved lavere turtall som da gir lavere moment på lavt turtall.
Å velge en typisk gate kam ala W110, C35, Fk7, fk43 når man først oppgraderer til doble gassere gir veldig bra utslag.
Et typisk eksempel er den svarte "espen, tommy, jan henrik" bobla, den hadde vel en 1680, med 36 weber og c35 og trimil eksos, den var frisk som fy!.
Men som alltid i våres gammeldagse motorer så er valg av kam kort sakt valg av ideelt arbeids turtall, jo høyere jo mer hk.
Men med en villere kam så oppnår man ikke full utnyttelse av volumet ved lavere turtall som da gir lavere moment på lavt turtall.
Å velge en typisk gate kam ala W110, C35, Fk7, fk43 når man først oppgraderer til doble gassere gir veldig bra utslag.
Et typisk eksempel er den svarte "espen, tommy, jan henrik" bobla, den hadde vel en 1680, med 36 weber og c35 og trimil eksos, den var frisk som fy!.
Sv: Bolt-on trimming
Skal ikke være lett når det gjelder dette her.
Håper å få en holdbar motor ut av dette, en som gir litt ekstra i forhold til originalen.
Jeg ser jo at det er mer effekt å hente ved å åpne opp og evt bytte kam.
Er det mye annet som evt må/bør byttes? Mye som må/bør gjøres?
Fantastisk flott at dere svarer når vi glade amatører stiller spørsmål!
Takker så mye for svar så langt!!

Håper å få en holdbar motor ut av dette, en som gir litt ekstra i forhold til originalen.
Jeg ser jo at det er mer effekt å hente ved å åpne opp og evt bytte kam.
Er det mye annet som evt må/bør byttes? Mye som må/bør gjøres?
Fantastisk flott at dere svarer når vi glade amatører stiller spørsmål!
Takker så mye for svar så langt!!

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
1972 1302S "Smurfen"
Sv: Bolt-on trimming
Vel kort fortalt er det to løsninger når du åpner motoren.
1: Gå fult ut, linjeboring, nye lagre, balansering, oljemodder, porta topper, nye styringer, kam, løftere, fresing av topper for høyere komp. osv...
2: Gi F og bare bytt kam, løfter og kam lager. Har motoren funka greit før du demonterte vil den mest trolig funke bra etterpå også.
1: Gå fult ut, linjeboring, nye lagre, balansering, oljemodder, porta topper, nye styringer, kam, løftere, fresing av topper for høyere komp. osv...
2: Gi F og bare bytt kam, løfter og kam lager. Har motoren funka greit før du demonterte vil den mest trolig funke bra etterpå også.

Sv: Bolt-on trimming
Og her gir du noen gode grunner på hvorfor jeg tenker ren bolt-on-trimming...Dalland wrote: Vel kort fortalt er det to løsninger når du åpner motoren.
1: Gå fult ut, linjeboring, nye lagre, balansering, oljemodder, porta topper, nye styringer, kam, løftere, fresing av topper for høyere komp. osv...
2: Gi F og bare bytt kam, løfter og kam lager. Har motoren funka greit før du demonterte vil den mest trolig funke bra etterpå også.![]()

Vi får se hva resultatet blir.

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
1972 1302S "Smurfen"
Sv: Bolt-on trimming
Er det en ting som er sikkert så er det at alt baller på seg og mye vil ha mer.
Bare smekk på gasserne og gjerne en eksos, blir det ikke nok så sparer du opp penger også kontakter du meg på høsten.
Bare smekk på gasserne og gjerne en eksos, blir det ikke nok så sparer du opp penger også kontakter du meg på høsten.

Last edited by Solan on Mon Jan 30, 2012 5:17 pm, edited 1 time in total.
Sv: Bolt-on trimming
Høres ut som en herlig plan!!Dalland wrote: Er det en ting som er sikkert så er det at alt baller på seg og mye vil ha mer.
Bare smekk på gasserne og gjerne en eksos, blir det ikke nok så sparer du opp penger også kontakter du meg på høsten.![]()

Da slår jeg kron/mynt om det blir 1641 eller 1680.
Last edited by Solan on Mon Jan 30, 2012 5:17 pm, edited 1 time in total.
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
1972 1302S "Smurfen"