Sv: Bolt-on trimming

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderator: Global moderator

User avatar
VW 181
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3013
Joined: Fri Sep 07, 2007 3:54 pm
Location: Bergen

Bolt-on trimming

Post by VW 181 »

Har et par doble 40 mm Dellorto-gassere som skal monteres på motoren i Smurfen.
Lurer evt på å bytte til enten 1641 eller 1680 sylinder-sett. Regner også med å bytte eksos  til noe med friere flyt..
Håper å få en grei gatemotor ut av dette, ingen racer. Vet at det er en del annet som kan gjøres, men begynner med dette.

Noen som har en idè om hvor stor effektøkning dette kan gi?? Sånn cirka...



John Harry
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

Sv: Bolt-on trimming

Post by erika »

Vi skulle hatt noen med Engine Analyzer her (EA). Tror det programmet gir riktige svar dersom en har alle input parameterne. Antar at en kan forutsette at orginaltoppene har en kjent flow som kan Googles.
Henrik, dette må være noe for deg? :-)
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Dalland
Styret
Styret
Posts: 1325
Joined: Tue Jun 08, 2010 11:41 pm
Location: Åsane, Bergen

Sv: Bolt-on trimming

Post by Dalland »

eksos og gassere så kan du krysse fingrene for 65 hk.
Thats it. :)
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5238
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Bolt-on trimming

Post by Solan »

Splitt motoren og bytt kamaksel, da kan du oppnå litt hk som monner.

Hilsen motoreksperten :P
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
User avatar
VW 181
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3013
Joined: Fri Sep 07, 2007 3:54 pm
Location: Bergen

Sv: Bolt-on trimming

Post by VW 181 »

Dalland wrote: eksos og gassere så kan du krysse fingrene for 65 hk.
Thats it. :)
Er det da 1641 eller 1680 du har regnet med?
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
User avatar
VW 181
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3013
Joined: Fri Sep 07, 2007 3:54 pm
Location: Bergen

Sv: Bolt-on trimming

Post by VW 181 »

Solan wrote: Splitt motoren og bytt kamaksel, da kan du oppnå litt hk som monner.

Hilsen motoreksperten :P
Da blir det vel ikke bolt-ON lengre?  ;D  Fra spøk til alvor, håper å oppnå noe effekt uten å splitte blokken. Som du vet, er den ganske frisk som den er.
Tenker å begynne i det små, og se hvordan det går... 
Hvis antydningen til Dalland slår til, er jeg egentlig ganske happy.  :)  (Stiller jo ikke så store krav...)

Hilsen motoramatøren.  ;)
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: Bolt-on trimming

Post by StarBugs Geir »

Etter kurs 3, i april, har du full kontroll på alt dette! :) Etter kurs 2 kan du splitte og sette sammen en motor. Da rekker du å bygge en motor med 80-85 hk før TTR! :thup

Etter det jeg har lest bør man unngå større enn 1641 uten å maskinere blokken....
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5238
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: Bolt-on trimming

Post by Solan »

Vi går for 1680 på Grynet. Det er den største "slip-in-satsen", altså største sylindervolum du får uten å måtte maskinere blokka (og bruker standard, dvs 69 mm, slaglengde). Delte meninger om 1680, noen sier det blir for tynne sylindervegger, andre har gode erfaringer, og har kjørt i lange tider med 1680 ccm.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
User avatar
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3150
Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
Location: Nordhordland

Sv: Bolt-on trimming

Post by StarBugs Geir »

Hvor mye er det egentlig å hente på disse "små" forskjellene? (Hvis man har en 1600, en 1640 og en 1680, helt likt satt opp.) ???

Klarer ikke vente til 3. kurs med å spørre.... ;D
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Dalland
Styret
Styret
Posts: 1325
Joined: Tue Jun 08, 2010 11:41 pm
Location: Åsane, Bergen

Sv: Bolt-on trimming

Post by Dalland »

Om det er en 1584 eller 1680 har ikke på langt nær så mye å si som valg av kam.
Men som alltid i våres gammeldagse motorer så er valg av kam kort sakt valg av ideelt arbeids turtall, jo høyere jo mer hk.

Men med en villere kam så oppnår man ikke full utnyttelse av volumet ved lavere turtall som da gir lavere moment på lavt turtall.
Å velge en typisk gate kam ala W110, C35, Fk7, fk43 når man først oppgraderer til doble gassere gir veldig bra utslag.
Et typisk eksempel er den svarte "espen, tommy, jan henrik" bobla, den hadde vel en 1680, med 36 weber og c35 og trimil eksos, den var frisk som fy!.
User avatar
VW 181
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3013
Joined: Fri Sep 07, 2007 3:54 pm
Location: Bergen

Sv: Bolt-on trimming

Post by VW 181 »

Skal ikke være lett når det gjelder dette her.  ;) 
Håper å få en holdbar motor ut av dette, en som gir litt ekstra i forhold til originalen.
Jeg ser jo at det er mer effekt å hente ved å åpne opp og evt bytte kam.
Er det mye annet som evt må/bør byttes? Mye som må/bør gjøres?

Fantastisk flott at dere svarer når vi glade amatører stiller spørsmål!
Takker så mye for svar så langt!!  :thup
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
Dalland
Styret
Styret
Posts: 1325
Joined: Tue Jun 08, 2010 11:41 pm
Location: Åsane, Bergen

Sv: Bolt-on trimming

Post by Dalland »

Vel kort fortalt er det to løsninger når du åpner motoren.
1: Gå fult ut, linjeboring, nye lagre, balansering, oljemodder, porta topper, nye styringer, kam, løftere, fresing av topper for høyere komp. osv...
2: Gi F og bare bytt kam, løfter og kam lager. Har motoren funka greit før du demonterte vil den mest trolig funke bra etterpå også. :D
User avatar
VW 181
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3013
Joined: Fri Sep 07, 2007 3:54 pm
Location: Bergen

Sv: Bolt-on trimming

Post by VW 181 »

Dalland wrote: Vel kort fortalt er det to løsninger når du åpner motoren.
1: Gå fult ut, linjeboring, nye lagre, balansering, oljemodder, porta topper, nye styringer, kam, løftere, fresing av topper for høyere komp. osv...
2: Gi F og bare bytt kam, løfter og kam lager. Har motoren funka greit før du demonterte vil den mest trolig funke bra etterpå også. :D
Og her gir du noen gode grunner på hvorfor jeg tenker ren bolt-on-trimming...  ;D
Vi får se hva resultatet blir.  ;)
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
Dalland
Styret
Styret
Posts: 1325
Joined: Tue Jun 08, 2010 11:41 pm
Location: Åsane, Bergen

Sv: Bolt-on trimming

Post by Dalland »

Er det en ting som er sikkert så er det at alt baller på seg og mye vil ha mer.
Bare smekk på gasserne og gjerne en eksos, blir det ikke nok så sparer du opp penger også kontakter du meg på høsten. ;)
Last edited by Solan on Mon Jan 30, 2012 5:17 pm, edited 1 time in total.
User avatar
VW 181
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3013
Joined: Fri Sep 07, 2007 3:54 pm
Location: Bergen

Sv: Bolt-on trimming

Post by VW 181 »

Dalland wrote: Er det en ting som er sikkert så er det at alt baller på seg og mye vil ha mer.
Bare smekk på gasserne og gjerne en eksos, blir det ikke nok så sparer du opp penger også kontakter du meg på høsten. ;)
Høres ut som en herlig plan!!  ;D
Da slår jeg kron/mynt om det blir 1641 eller 1680.
Last edited by Solan on Mon Jan 30, 2012 5:17 pm, edited 1 time in total.
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
Post Reply