

Moderator: Global moderator
Tror jeg bare skal begynne å kalle deg "The Expert", Geir...RZR Geir wrote: Greit å gjøre dette på "rett" måte. Senker dere for mye UTEN å bytte til drop-spindler vil ball-jointene få hele "trøkket", noe som ikke er gunstig (FARLIG!). Det vil si ball-jointene vil fungere som stoppere, og vil ryke. Skal man skikkelig lavt MÅ man altså bytte spindler.
Dere kan senke (moderat) uten å sveise inn puma. Låsingen av fjæpakkene i senter av forstillingen må slåes løs, slik at innpressingene som holder de gir etter. Lett å se når man studerer forstillingen. Noen av disse innpressingene kan bores ut, men man kommer ikke til alle. Begge låseskruene må også ut selvsagt. Man fører inn ett rør fra siden, og slår sidelengs slik at innpressingene til slutt blir bresset ut igjen. Det kan gå kjapt, men kan også være tidkrevende. (Bytt side innimellom)
Så snart disse løper fritt, kan man bore nye hull for låsemutteren slik at man får to posisjoner, høy (original) og lav. Kombinert med drop-spindler vil dette gi lav og VELDIG lav. På boble er dette litt skummelt, fordi det blir lite gods mellom de to hullene, og belastningen på dette godset KAN bli stor. Da må det gamle hullet sveises igjen, og man mister muligheten for to innstillinger. På buss er det ikke så alvorlig fordi justeringen sitter på baksiden av forstillingen, og belastningsproblemet vil kun oppstå når bilen er i originalhøyde.
Det går fint an å lage en låsing som går fra den nye hullet til det gamle, slik at belastningen blir fordelt, men da blir det med en gang litt mer jobb........
Det som er beskrevet over er en kjapp, sikker og gratis løsning, men ferdig puma er selvsagt å anbefale.
Uansett løsning: IKKE SENK FOR MYE UTEN DROP-SPINDLER!
Her har dere litt lesestoff:
http://www.thesamba.com/vw/forum/archiv ... 211--.html
BlåkongenMagnus wrote:Tror jeg bare skal begynne å kalle deg "The Expert", Geir...RZR Geir wrote: Greit å gjøre dette på "rett" måte. Senker dere for mye UTEN å bytte til drop-spindler vil ball-jointene få hele "trøkket", noe som ikke er gunstig (FARLIG!). Det vil si ball-jointene vil fungere som stoppere, og vil ryke. Skal man skikkelig lavt MÅ man altså bytte spindler.
Dere kan senke (moderat) uten å sveise inn puma. Låsingen av fjæpakkene i senter av forstillingen må slåes løs, slik at innpressingene som holder de gir etter. Lett å se når man studerer forstillingen. Noen av disse innpressingene kan bores ut, men man kommer ikke til alle. Begge låseskruene må også ut selvsagt. Man fører inn ett rør fra siden, og slår sidelengs slik at innpressingene til slutt blir bresset ut igjen. Det kan gå kjapt, men kan også være tidkrevende. (Bytt side innimellom)
Så snart disse løper fritt, kan man bore nye hull for låsemutteren slik at man får to posisjoner, høy (original) og lav. Kombinert med drop-spindler vil dette gi lav og VELDIG lav. På boble er dette litt skummelt, fordi det blir lite gods mellom de to hullene, og belastningen på dette godset KAN bli stor. Da må det gamle hullet sveises igjen, og man mister muligheten for to innstillinger. På buss er det ikke så alvorlig fordi justeringen sitter på baksiden av forstillingen, og belastningsproblemet vil kun oppstå når bilen er i originalhøyde.
Det går fint an å lage en låsing som går fra den nye hullet til det gamle, slik at belastningen blir fordelt, men da blir det med en gang litt mer jobb........
Det som er beskrevet over er en kjapp, sikker og gratis løsning, men ferdig puma er selvsagt å anbefale.
Uansett løsning: IKKE SENK FOR MYE UTEN DROP-SPINDLER!
Her har dere litt lesestoff:
http://www.thesamba.com/vw/forum/archiv ... 211--.html![]()