Noen som tar på seg og lage puma i bergen?
Moderator: Global moderator
Noen som tar på seg og lage puma i bergen?
skulle ha lagd en puma. har innsatser, men lite peil på sveising
og gjerne kjapt! 
The Wheeler dealer
Sv: Noen som tar på seg og lage puma i bergen?
det tar litt tid Tommy... først må jeg finne en sånn...
[attachment=1]
så må hun finne en sånn.....
[attachment=2]
så må det bli freddan
og så må du vente enda litt til....
og så Tommy da blir det en kort liten Puma på deg kanskje....
[attachment=1]
så må hun finne en sånn.....
[attachment=2]
så må det bli freddan
og så må du vente enda litt til....
og så Tommy da blir det en kort liten Puma på deg kanskje....
- Attachments
-
- 1.jpg (63.4 KiB) Viewed 1142 times
-
- 22.jpg (24.47 KiB) Viewed 1128 times
www.samboen.com
1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4
Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4
Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
Sv: Noen som tar på seg og lage puma i bergen?
1. få peiling på sveising
2. http://kustomcoachwerks.com/forums/viewtopic.php?t=1974
3. god tur
enklare vert da ikkje
2. http://kustomcoachwerks.com/forums/viewtopic.php?t=1974
3. god tur
enklare vert da ikkje
TLF: 97419035
Sv: Noen som tar på seg og lage puma i bergen?
få noen MED peiling til å sveise... holder ikke med kattaskit der.....
Sv: Noen som tar på seg og lage puma i bergen?
Det enkleste er nok å lage alt klart, å ta det med til et skikkelig sveiseverksted her i byen og få de til å rette det 100% og sveise sammen. Hvis man dropper 4' innkorting og tar kun 2' inn bør det kunne passe uten å modifisere tårnene .. det går ihvertfall an å måle opp FØR man begynner 
57 - 117 Oval Ragtop - No longer Supercharged by Judson
65 - 343 Karmann Ghia
65 - 343 Karmann Ghia
Sv: Noen som tar på seg og lage puma i bergen?
Sune du får jobben! venter spent på resultat 
Joda jeg veit hvordan den skal lages. men jeg har ikke nok styring på sveising til at jeg drister meg ut på noe så vitalt på en bil.!! men har du sett på den forstillingen mister tistlo?
Joda jeg veit hvordan den skal lages. men jeg har ikke nok styring på sveising til at jeg drister meg ut på noe så vitalt på en bil.!! men har du sett på den forstillingen mister tistlo?
The Wheeler dealer
Sv: Noen som tar på seg og lage puma i bergen?
Eg har sett på den ja. ser rusten å fel ut, hadde hatt godt av ein sandblåsing..men eg kom på at da hadde vert ein stor fordel om bilen hadde hatt forstilling dersom eg finn på å kjøyra den på langtidsparkering i skogen for å laga meir plass.ulurt å kappa den opp når eg ikkje veit kva eg treng til prosjektbilen.. men du har jo ei orginalforstilling på bilen? rekna med du ikkje begynnar på dan pga at du må ha bilen i drift. isofall kunne du jo ha tatt den eg har, fått orden på den, bytta på bilen din og so får eg igjen org forstillingen på den du har vist du e med på tanken.
TLF: 97419035
- StarBugs Geir
- Ultramedlem

- Posts: 3150
- Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
- Location: Nordhordland
Sv: Noen som tar på seg og lage puma i bergen?
Greit å gjøre dette på "rett" måte. Senker dere for mye UTEN å bytte til drop-spindler vil ball-jointene få hele "trøkket", noe som ikke er gunstig (FARLIG!
). Det vil si ball-jointene vil fungere som stoppere, og vil ryke. Skal man skikkelig lavt MÅ man altså bytte spindler.
Dere kan senke (moderat) uten å sveise inn puma. Låsingen av fjæpakkene i senter av forstillingen må slåes løs, slik at innpressingene som holder de gir etter. Lett å se når man studerer forstillingen. Noen av disse innpressingene kan bores ut, men man kommer ikke til alle. Begge låseskruene må også ut selvsagt. Man fører inn ett rør fra siden, og slår sidelengs slik at innpressingene til slutt blir bresset ut igjen. Det kan gå kjapt, men kan også være tidkrevende. (Bytt side innimellom)
Så snart disse løper fritt, kan man bore nye hull for låsemutteren slik at man får to posisjoner, høy (original) og lav. Kombinert med drop-spindler vil dette gi lav og VELDIG lav. På boble er dette litt skummelt, fordi det blir lite gods mellom de to hullene, og belastningen på dette godset KAN bli stor. Da må det gamle hullet sveises igjen, og man mister muligheten for to innstillinger. På buss er det ikke så alvorlig fordi justeringen sitter på baksiden av forstillingen, og belastningsproblemet vil kun oppstå når bilen er i originalhøyde.
Det går fint an å lage en låsing som går fra den nye hullet til det gamle, slik at belastningen blir fordelt, men da blir det med en gang litt mer jobb........
Det som er beskrevet over er en kjapp, sikker og gratis løsning, men ferdig puma er selvsagt å anbefale
.
Uansett løsning: IKKE SENK FOR MYE UTEN DROP-SPINDLER!
Her har dere litt lesestoff:
http://www.thesamba.com/vw/forum/archiv ... 211--.html
Dere kan senke (moderat) uten å sveise inn puma. Låsingen av fjæpakkene i senter av forstillingen må slåes løs, slik at innpressingene som holder de gir etter. Lett å se når man studerer forstillingen. Noen av disse innpressingene kan bores ut, men man kommer ikke til alle. Begge låseskruene må også ut selvsagt. Man fører inn ett rør fra siden, og slår sidelengs slik at innpressingene til slutt blir bresset ut igjen. Det kan gå kjapt, men kan også være tidkrevende. (Bytt side innimellom)
Så snart disse løper fritt, kan man bore nye hull for låsemutteren slik at man får to posisjoner, høy (original) og lav. Kombinert med drop-spindler vil dette gi lav og VELDIG lav. På boble er dette litt skummelt, fordi det blir lite gods mellom de to hullene, og belastningen på dette godset KAN bli stor. Da må det gamle hullet sveises igjen, og man mister muligheten for to innstillinger. På buss er det ikke så alvorlig fordi justeringen sitter på baksiden av forstillingen, og belastningsproblemet vil kun oppstå når bilen er i originalhøyde.
Det går fint an å lage en låsing som går fra den nye hullet til det gamle, slik at belastningen blir fordelt, men da blir det med en gang litt mer jobb........
Det som er beskrevet over er en kjapp, sikker og gratis løsning, men ferdig puma er selvsagt å anbefale
Uansett løsning: IKKE SENK FOR MYE UTEN DROP-SPINDLER!
Her har dere litt lesestoff:
http://www.thesamba.com/vw/forum/archiv ... 211--.html
Last edited by Anonymous on Sat Jul 02, 2011 11:00 am, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Sv: Noen som tar på seg og lage puma i bergen?
Tror jeg bare skal begynne å kalle deg "The Expert", Geir...RZR Geir wrote: Greit å gjøre dette på "rett" måte. Senker dere for mye UTEN å bytte til drop-spindler vil ball-jointene få hele "trøkket", noe som ikke er gunstig (FARLIG!). Det vil si ball-jointene vil fungere som stoppere, og vil ryke. Skal man skikkelig lavt MÅ man altså bytte spindler.
Dere kan senke (moderat) uten å sveise inn puma. Låsingen av fjæpakkene i senter av forstillingen må slåes løs, slik at innpressingene som holder de gir etter. Lett å se når man studerer forstillingen. Noen av disse innpressingene kan bores ut, men man kommer ikke til alle. Begge låseskruene må også ut selvsagt. Man fører inn ett rør fra siden, og slår sidelengs slik at innpressingene til slutt blir bresset ut igjen. Det kan gå kjapt, men kan også være tidkrevende. (Bytt side innimellom)
Så snart disse løper fritt, kan man bore nye hull for låsemutteren slik at man får to posisjoner, høy (original) og lav. Kombinert med drop-spindler vil dette gi lav og VELDIG lav. På boble er dette litt skummelt, fordi det blir lite gods mellom de to hullene, og belastningen på dette godset KAN bli stor. Da må det gamle hullet sveises igjen, og man mister muligheten for to innstillinger. På buss er det ikke så alvorlig fordi justeringen sitter på baksiden av forstillingen, og belastningsproblemet vil kun oppstå når bilen er i originalhøyde.
Det går fint an å lage en låsing som går fra den nye hullet til det gamle, slik at belastningen blir fordelt, men da blir det med en gang litt mer jobb........
Det som er beskrevet over er en kjapp, sikker og gratis løsning, men ferdig puma er selvsagt å anbefale.
Uansett løsning: IKKE SENK FOR MYE UTEN DROP-SPINDLER!
Her har dere litt lesestoff:
http://www.thesamba.com/vw/forum/archiv ... 211--.html
-
GreenBug
Sv: Noen som tar på seg og lage puma i bergen?
BlåkongenMagnus wrote:Tror jeg bare skal begynne å kalle deg "The Expert", Geir...RZR Geir wrote: Greit å gjøre dette på "rett" måte. Senker dere for mye UTEN å bytte til drop-spindler vil ball-jointene få hele "trøkket", noe som ikke er gunstig (FARLIG!). Det vil si ball-jointene vil fungere som stoppere, og vil ryke. Skal man skikkelig lavt MÅ man altså bytte spindler.
Dere kan senke (moderat) uten å sveise inn puma. Låsingen av fjæpakkene i senter av forstillingen må slåes løs, slik at innpressingene som holder de gir etter. Lett å se når man studerer forstillingen. Noen av disse innpressingene kan bores ut, men man kommer ikke til alle. Begge låseskruene må også ut selvsagt. Man fører inn ett rør fra siden, og slår sidelengs slik at innpressingene til slutt blir bresset ut igjen. Det kan gå kjapt, men kan også være tidkrevende. (Bytt side innimellom)
Så snart disse løper fritt, kan man bore nye hull for låsemutteren slik at man får to posisjoner, høy (original) og lav. Kombinert med drop-spindler vil dette gi lav og VELDIG lav. På boble er dette litt skummelt, fordi det blir lite gods mellom de to hullene, og belastningen på dette godset KAN bli stor. Da må det gamle hullet sveises igjen, og man mister muligheten for to innstillinger. På buss er det ikke så alvorlig fordi justeringen sitter på baksiden av forstillingen, og belastningsproblemet vil kun oppstå når bilen er i originalhøyde.
Det går fint an å lage en låsing som går fra den nye hullet til det gamle, slik at belastningen blir fordelt, men da blir det med en gang litt mer jobb........
Det som er beskrevet over er en kjapp, sikker og gratis løsning, men ferdig puma er selvsagt å anbefale.
Uansett løsning: IKKE SENK FOR MYE UTEN DROP-SPINDLER!
Her har dere litt lesestoff:
http://www.thesamba.com/vw/forum/archiv ... 211--.html![]()
Sv: Noen som tar på seg og lage puma i bergen?
Geir, finst da ikkje balljoint å få til bay som har lengre vandring(for senka bilar( sånn som dei sel til boble??
TLF: 97419035
- StarBugs Geir
- Ultramedlem

- Posts: 3150
- Joined: Sat Aug 30, 2008 9:21 am
- Location: Nordhordland
Sv: Noen som tar på seg og lage puma i bergen?
Det er mulig, men når eg jobba på Guffen og fjerna stopparane stoppa det urovekkande fort på balljointane
. Vinkelen på armane blir og veldig ugunstig, så eg ville heller brukt pengane på drop-spindlar. Eg skal iallefall det på coilover-opplegget mitt.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Sv: Noen som tar på seg og lage puma i bergen?
Pumaenes konge
Blåpuma kongen 
57 - 117 Oval Ragtop - No longer Supercharged by Judson
65 - 343 Karmann Ghia
65 - 343 Karmann Ghia
