Startproblemer etter kort tids kjøring

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderator: Global moderator

wasmuth
Nybegynner
Nybegynner

Startproblemer etter kort tids kjøring

Post by wasmuth »

Hei! :) Har nylig kjøpt meg en boble 1300 1968 modell prosjekt, har byttet ut tennplugger, tennplugg ledninger dynamoreim osv.
Satt i dag på den siste tennplugg ledningen og bilen startet på første forsøk, prøvekjørte en litt og alt virket helt fint. Hørtes ikke ut som det var noe feiltenning i det hele tatt, men etter at bilen hadde kjørt og stått på tomgang i ca 3 minutter slo jeg av motoren og lot den stå i ca 5 minutter. Når jeg prøvde å starte igjen da var det ikke tale om at den ville starte, ikke en gang tegn til tenning.

Håper noen her inne kan hjelpe meg! :) Er veldig ny når det gjelder å skru på motorer og dette er min første veteranbil, utrolig deprimerende når jeg ikke får ordentlig liv i godbilen  :(
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Sv: Startproblemer etter kort tids kjøring

Post by Tistlo »

Grattulera me bobla! å velkommen te forumet(og klubben??)

Mål batterispenning til å begynna med

har batteriet stått lenge?

når du vrir om nøkkelen til tenning, høyrer du eit tikk i motorrommet, og når du vrir vidare høyrer du eit stort tikk frå startarområdet?(høgre bak?) eller høyrer du nada? isofall kan du prøva å banka batteriklemmene lenger nedpå for bedre kontakt. Startar når du skubber igang går eg ut ifrå?
TLF: 97419035
wasmuth
Nybegynner
Nybegynner

Post by wasmuth »

Batteriet er helt nytt og regner med at det er ok, mener at det kommer 2 tikk når jeg vrir og tenningen. har ikke prøvd å skubbe den i gang nei, men den starter jo helt fint første gang men ikke når den har stått i noen minutter..

Hørte at det kan være noe med at bensinen fordamper i rørene?

(medlem i klubben og) :)
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

Men ta nett å mål spenningen ;) om den kjinner so kan du måla når startaren slår inn og. kan vera den som setter seg i foringen feks. Eller dårleg kontakt på startaren.
Dersom det er bensin so skulle jo bilen ha kjinna rundt når du vrir om nykkelen

EDIT: Ser eg har misforstått og trudd att motoren ikkje kinna rundt i da heile tatt.. høyr på råda under:)
Last edited by Tistlo on Thu May 19, 2011 7:19 pm, edited 1 time in total.
wasmuth
Nybegynner
Nybegynner

Post by wasmuth »

ok får prøve det, takk! :)
Moshe
Global moderator
Global moderator

Post by Moshe »

Kan være stiftåpningen... enkelt og verdt å sjekke... ;)
75 VW1303 Boble *8/8-2022
84 VW Golf Cab. *8/7-2019
96 VW1600i Boble *11/10-2017
77 VW2000 Camper *25/1-2015
59 VW1200 Boble *8/10-2014
72 VW1600 Pick Up *20/9-2013
70 VW1200 Fridolin *5/12-2012
61 VW1200 Boble *27/5-2007

69 Boble *2020-2021
64 Notchback *2008-2017
74 Boble Cab *2006-2015
68 Notchback *2008-2009
67 Notchback *2004-2005
66 Boble *2003-2005
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Byttet du kondensator Image og stifter Image?
Hvis ikke du har gnist er det lurt å begynne i riktig ende og følge systemets komponenter i rekkefølge:

Grei tommelfingerregel: for at motor skal kunne gå må den ha komprimert luft og (fersk!) bensin og gnist.
Tar du av luftfilteret, ser ned i forgasseren og gir gass skal det komme en fin stråle med bensin.  Hvis ikke dette skjer kan du gi den en liten "shot" med bensin, og prøve igjen med å vri rundt.

Kommer det strøm inn til coil?
sjekk da følgende
- for lav spenning på batteriet?
- jordingsfeil?
- kabelbrudd? eller
- tenningslåsen? (Prøv å trekke ledning rett fra batteriet eller en annen "live"+ ledning i motorrommet som f.eks kjørelys til coil)

Om dette er på stell og det ikke kommer strøm ut fra coil
- er coil gåen

Om du deretter ikke får gnist fra noen av tennpluggene mot gods
kan det være defekt kondensator, brente stifter, brudd/sprekk i fordelerlokk, slitt rotor etc.)

Får du gnist på noen men ikke alle pluggene, sjekk/bytt pluggledninger (men disse var vel byttet i ditt tilfelle)?

Det er greit å bytte alle "slitedelskomponentene" i tenningssystemet samtidig - du får greie pakkeløsninger på dette fra f.eks. Unneberg. Siden det finnes litt forskjeller etter årsmodell er det greit å ta kontakt med dem for å få det du skal ha riktig.
amubus
Supermedlem
Supermedlem

Post by amubus »

Vw motoren har jo hatt en tendens til å være litt tungstartet når den har vært litt halv lunken. Tror nok problemet ditt ligger i område automat choke.....
-01 mod t4 ex ambulanse
-86 mod t3 Caravelle
-70 mod t2 Rico camper
-64 mod t1 Ambulanse

Keep Norway beutifull, restore an old bus
Image
sveineka
Supermedlem
Supermedlem

Post by sveineka »

Kjenner godt til dette startproblemet ja, Den Gule, led med de samme symptomene, men jeg blåste gjennom gasseren etter at jeg hadde skrudd ut begge justeringsskruene, pusset spissene med fint smergelpapir og justerte den inn i etterkant, da var problemet løst for min del! sikkert urenheter!  :thup
I MIN garasje.....

73- 1303 cab (Sabben)
72- 1302 Felleskjøpet
71- Swithun 50ccm(i deler)
73- Rico camper (Daffy)
wasmuth
Nybegynner
Nybegynner

Post by wasmuth »

Takk for alle svar!

Har seg sånn nå at jeg ikke kan ha boblen hvor jeg har den for øyeblikket så veldig mye lengre, vurderer å få en mekaniker til å skikk på motoren og sette på skjermer ol og få den på veien :)

Noen som vet om noen som kan evt. ta en reparasjon på motoren for meg?
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

Vist du kan forvilla bilen opp te Voss so skal eg alltids vera behjelpeleg med å få gang på bilen igjen. høyres uansett ut som ein liten bagatell:)
meen anbefalar deg likavel å få nokon i byn til å sjå øve den(sidan eg eigentlig ikkje har tid)
wasmuth
Nybegynner
Nybegynner

Post by wasmuth »

ja, er el enklest å få noen i byn til å se på den. Men vi snakker om bagateller her som ikke koster meg en formue å fikse?
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

Ja da vil eg påstå. er jo kun snakk om ein kjapp overgang og service på motoren so er den nok oppegåande igjen. kanskje nokon på breistein kan hjelpa deg? 113 hjellestad? ;)
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Det er vel høytid nå for alle som skal ha ting gjort - lenge siden man kunne ofre 100% på bilhobby, så det passer dessverre ikke inn i mitt tidsskjema heller. Om det er vrient å få til på BBH eller Krankenhaus så er det jo ikke verre en å rett og slett sette seg inn i dette på samme måte som tusenvis av bobleeiere har måttet gjøre før. Høres kanskje litt strengt ut, men kast deg ut i det: skaff tilveie det nødvendigste og dokumenter det her, så får du kommentarer og hjelp underveis. 
jayster
Supermedlem
Supermedlem

Post by jayster »

RZR Andy wrote: Det er vel høytid nå for alle som skal ha ting gjort - lenge siden man kunne ofre 100% på bilhobby, så det passer dessverre ikke inn i mitt tidsskjema heller. Om det er vrient å få til på BBH eller Krankenhaus så er det jo ikke verre en å rett og slett sette seg inn i dette på samme måte som tusenvis av bobleeiere har måttet gjøre før. Høres kanskje litt strengt ut, men kast deg ut i det: skaff tilveie det nødvendigste og dokumenter det her, så får du kommentarer og hjelp underveis. 
Ja du ha helt rett i det Andre!! plus når du få det til så føler at du er en ekte Mekaniker! (Nesten!!!) ;D :thup
1973 1300s  T-1 (Buzz) en eiers bil !solgt.
1969 mr biggins. latelooker solgt.
1956 cal looker. Green Godess
1960 resto cal. OTT
Post Reply