Startproblemer

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderator: Global moderator

User avatar
Jan-Henrik
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 350
Joined: Thu Jun 17, 2010 4:45 pm
Location: Rådal - Sentrum

Sv: Startproblemer

Post by Jan-Henrik »

Flott med bilde!! Tenkte jeg skulle gjøre det på denne måten!! Hvor går forresten den røde ledningen?? Stereo??
Skrur du av strømmen når du parkerer og/eller når du kjører? (tenker da om bilen lager sin egen strøm, og ikke får driftstrøm gjennom batteriet)
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
User avatar
Moshe
Global moderator
Global moderator
Posts: 3322
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:14 pm
Location: Ulset, Bergen
Contact:

Sv: Startproblemer

Post by Moshe »

Jan-Henrik wrote: Flott med bilde!! Tenkte jeg skulle gjøre det på denne måten!! Hvor går forresten den røde ledningen?? Stereo??
Skrur du av strømmen når du parkerer og/eller når du kjører? (tenker da om bilen lager sin egen strøm, og ikke får driftstrøm gjennom batteriet)
Den røde ledningen er den vanlige plussledningen som går til/fra batteriet. Den bare går som vanlig.

Hovedstrømbryteren setter du inn på minusledningen, er ofte greit å kjøpe to sorte ledninger i passelig lengde. Disse får du med kabesko ferdig montert i begge ender eller med kabelsko i ene enden og batteripol i den andre (koster ikke så mye på Biltema).

Når du har dette , så skrur du av jordingsledningen som er der fra før (er ofte en vevet type) - og så skrur du fast den ene til karosseriet, der den andre sto fra før, og strekker denne til ene skrutilkoplingen på bryteren. Fra den andre skrutilkoplingen på bryteren monterer du den andre, som du da strekker til batteriets minuspol.

Bryteren har jeg montert under baksetet, i fremkant, slik at jeg når den med hånden mellom forseteryggene når jeg sitter. Du kan bruke en metallplate som du borrer hull i , slik at du får skrudd bryteren fast til den. Jeg har vinklet dette jernet i topp og bunn slik at jeg har skrudd det fast i gulvet og i listen som holder baksetet på plass i nedre kant.

Og til slutt: Hovedstrømbryteren er slått på når du kjører, da trenger du strøm, og av når bilen står.

Lykke til!!! :thup
Last edited by Moshe on Wed Jul 07, 2010 6:54 pm, edited 1 time in total.
75 VW1303 Boble *8/8-2022
84 VW Golf Cab. *8/7-2019
96 VW1600i Boble *11/10-2017
77 VW2000 Camper *25/1-2015
59 VW1200 Boble *8/10-2014
72 VW1600 Pick Up *20/9-2013
70 VW1200 Fridolin *5/12-2012
61 VW1200 Boble *27/5-2007

69 Boble *2020-2021
64 Notchback *2008-2017
74 Boble Cab *2006-2015
68 Notchback *2008-2009
67 Notchback *2004-2005
66 Boble *2003-2005
User avatar
Jan-Henrik
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 350
Joined: Thu Jun 17, 2010 4:45 pm
Location: Rådal - Sentrum

Sv: Startproblemer

Post by Jan-Henrik »

Moshe wrote:
Jan-Henrik wrote: Flott med bilde!! Tenkte jeg skulle gjøre det på denne måten!! Hvor går forresten den røde ledningen?? Stereo??
Skrur du av strømmen når du parkerer og/eller når du kjører? (tenker da om bilen lager sin egen strøm, og ikke får driftstrøm gjennom batteriet)
Den røde ledningen er den vanlige plussledningen som går til/fra batteriet. Den bare går som vanlig.

Hovedstrømbryteren setter du inn på minusledningen, er ofte greit å kjøpe to sorte ledninger i passelig lengde. Disse får du med kabesko ferdig montert i begge ender eller med kabelsko i ene enden og batteripol i den andre (koster ikke så mye på Biltema).

Når du har dette , så skrur du av jordingsledningen som er der fra før (er ofte en vevet type) - og så skrur du fast den ene til karosseriet, der den andre sto fra før, og strekker denne til ene skrutilkoplingen på bryteren. Fra den andre skrutilkoplingen på bryteren monterer du den andre, som du da strekker til batteriets minuspol.

Bryteren har jeg montert under baksetet, i fremkant, slik at jeg når den med hånden mellom forseteryggene når jeg sitter. Du kan bruke en metallplate som du borrer hull i , slik at du får skrudd bryteren fast til den. Jeg har vinklet dette jernet i topp og bunn slik at jeg har skrudd det fast i gulvet og i listen som holder baksetet på plass i nedre kant.

Og til slutt: Hovedstrømbryteren er slått på når du kjører, da trenger du strøm, og av når bilen står.

Lykke til!!! :thup
Flott guide!! Takk for den!

Det jeg mente med "den røde", var at jeg ser du har to ledninger som går fra pluss siden, en går gjennom veggen (som det gjør hos meg) og en forsvinner ut til høyre i bildet. Jeg har bare en ledning fra pluss siden av batteriet, og den går, som din ut gjennom veggen!
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
User avatar
Moshe
Global moderator
Global moderator
Posts: 3322
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:14 pm
Location: Ulset, Bergen
Contact:

Sv: Startproblemer

Post by Moshe »

Ting er litt anderledes på forskjellige biler, slik som på denne Notchen - den går til ladereleet mener jeg.... ;)
75 VW1303 Boble *8/8-2022
84 VW Golf Cab. *8/7-2019
96 VW1600i Boble *11/10-2017
77 VW2000 Camper *25/1-2015
59 VW1200 Boble *8/10-2014
72 VW1600 Pick Up *20/9-2013
70 VW1200 Fridolin *5/12-2012
61 VW1200 Boble *27/5-2007

69 Boble *2020-2021
64 Notchback *2008-2017
74 Boble Cab *2006-2015
68 Notchback *2008-2009
67 Notchback *2004-2005
66 Boble *2003-2005
User avatar
Sander
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 1232
Joined: Sun Sep 02, 2007 8:52 pm

Sv: Startproblemer

Post by Sander »

Tistlo wrote: Hovedstraumsbrytar er av/på for all straum = er den av so vert det vanskeleg å få start :)
Du kan laga til eit startrele, sånn att spenninga som går frå batteri til startar, når du vrir om tenninga, Slepp å ta turen heilt fram til tenningslåsen, frå batteriet, og so tilbake igjen til startaren og forhåpentligvis klara å dra den rundt. Med start rele so sender du kun styrestraum frå tenningslåsen som trigger releet som då sender straum rett frå batteri til startar. mykkje mindre ledning= mindre spenningstap = meir spenning til å fyra opp startaren.

Ein an god ide er å skifta startarforingen, som fungerar som opplagring for startarakslingen i girkassa. er den dårlig so har akslingen vanskar for å gå rundt.

Men eit nytt bra batteri er ein god invistering ivertfall
Eg hadde same problem med 03`en, den starta som regel, men av og til ville den ikkje slå inn. Sette inn eit hjelperele ved startmotoren slik at straumen ikkje trengde gå heile vegen, og vips var startproblema vekke.
-78 T1 1303 Karman Cab
-75 T2 1600 Westfalia camping bay
-74 T1 1303 S    + 1997
-72 T1 1302 LS    + 2001
-69 T1 1300        + 1986
-54 T1 1200        + 1982
User avatar
Jan-Henrik
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 350
Joined: Thu Jun 17, 2010 4:45 pm
Location: Rådal - Sentrum

Sv: Startproblemer

Post by Jan-Henrik »

Jeg har nå funnet ut at dynamoen er defekt, den lader overhode ikke batteriet. Målte 6 volt på batteriet og i maskin og ingen hopp da jeg gasset på. Hva gjør jeg videre her, og hvilke deler trenger jeg? Nye børster, ny dynamo??
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Startproblemer

Post by Tistlo »

Sjekk tilstanden på børstane og anlegget dei ligg på(kopar farga inni dynamoen) Det skal vera eindel som stikk ut av festet på børstane og det skal helst vera blankt inni på ankeret, koparen på dynamoen.
Ladereleet ditt kan og ha tatt kveldn
TLF: 97419035
User avatar
Jan-Henrik
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 350
Joined: Thu Jun 17, 2010 4:45 pm
Location: Rådal - Sentrum

Sv: Startproblemer

Post by Jan-Henrik »

Takk for svar! Ladereleet er den lille boksen på toppen av dynamoen, ikke sant? Forrige eier mente denne kanskje var dårlig/defekt. Prøver å skifte den først.
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Startproblemer

Post by Tistlo »

Ja prøv da,
TLF: 97419035
User avatar
Jan-Henrik
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 350
Joined: Thu Jun 17, 2010 4:45 pm
Location: Rådal - Sentrum

Sv: Startproblemer

Post by Jan-Henrik »

Da hiver jeg meg rundt etter å ha fått tak i 6volt deler. Skal skifte dynamo og laderele. Jeg lurer på om det er mulig å skru ut dynamoen og la viften "ligge" igjen, til jeg skrur på igjen den overhalte dynamoen?
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
User avatar
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 4986
Joined: Mon Jun 23, 2008 3:21 pm
Location: Bulken, Voss, Hordaland

Sv: Startproblemer

Post by Tistlo »

Nei lettare å ta ut heile skiten for vifta henger ganske godt fast med ein par å tredve mm mutter som er inni baki viftehuset.

Men eg ville ha prøvd å byta kun børstane og releet. eg såg da var lite igjen av børstane.
TLF: 97419035
User avatar
Jan-Henrik
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 350
Joined: Thu Jun 17, 2010 4:45 pm
Location: Rådal - Sentrum

Sv: Startproblemer

Post by Jan-Henrik »

Fant fort ut av det! Måtte skru av det meste for å komme til. Fulgte heynes mekkebok, men jeg fikk ikke ut viftehuset helt. Etter hva jeg forstod i boken, så henger det fast ett eller annet i termostaten. Skal se på det igjen imorgen, må kanskje ha hjelp. Skremmende å skru av så mye, når jeg egentlig ikke vet hva jeg driver med, men skal nok få den igang igjen om jeg ikke allerede har ødelagt for millioner.  ;) Tenker jeg skal lære meg å overhale dynamoer, setter inn den jeg fikk av Nordtveit, så overhaler jeg den "gamle" med nye børster og anker? Stemmer det?

Måtte ha av forgasseren og der trenger jeg ny pakning ser jeg. Forrige eier har også smurt på en rød "pasta" type. Er dette kanskje tetningsmiddel. Isåfall, hva er bra å bruke?

Lager en ny tråd imorgen på dette temaet. Ta litt bilder, foevige første "skikkelige" mekking. :laugh:
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
User avatar
Nordtveit
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 594
Joined: Wed Jun 16, 2010 8:55 pm
Location: Ålesund

Sv: Startproblemer

Post by Nordtveit »

Termostaten er den jeg viste deg under på høyre siden. skru den helt av det staget den er skrudd fast på.Når nå løfter av huset, så se hvor staget er stukket ned mellom sylindrene.. jeg balte litt med å få den på rett plass når jeg skulle montere igjen.
I tilegg må du ta av både luke, og festene til denne. ellers blir det for trangt til å løfte av viftehuset.
Lykke til ;)
"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo.." ;)
User avatar
Jan-Henrik
Seniormedlem
Seniormedlem
Posts: 350
Joined: Thu Jun 17, 2010 4:45 pm
Location: Rådal - Sentrum

Sv: Startproblemer

Post by Jan-Henrik »

Jeg husket det, men jeg finner ikke ut av hvordan jeg skal skru, for å få det løst. Det er noen støv deklser rundt hele termostaten. Der er noe skruer helt rustet fast. Sookedt skruene i rustløser, så for se ikveld. Jeg har skrudd av fanger, motordeksel, motordeksel-fester og motordeksel-beslag,forgasser, motor-deksler i bunn. Trekt ut gass-vaier, demontert fodelerlokk og kabler. Så fri passasje er tilrettelagt.
Når det gjelder å få satt sammen maskinen igjen, er det to ting som bekymrer meg. Det er å sette fordeler-lokket tilbake på plass. Og det å sette dynamo-reimen tilbake på plass. Ønsker at noen er med meg på dette, så om noen har tid ikveld fra ca. 20.00, så er de hjertelig velkommen.

Er å finne i garasje i Svartediksveien på Kalfaret. (Helt inne med demningen) TLF: 92236263
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
User avatar
Nordtveit
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 594
Joined: Wed Jun 16, 2010 8:55 pm
Location: Ålesund

Sv: Startproblemer

Post by Nordtveit »

for å få av termostat, så er det lettest med dekselet av ja. hos meg manglet den bakerste skruen på dekselet, slik at jeg bare bøyde det litt ned uten å skru det vekk. så løsner du en bolt rett under termostat, ca 13 mm tror jeg.. når den er av, så er det bare å skru av termostaten slik du skrur av korken på cola`en :) tror jeg løsnet en bolt på den bøylen under termostat også får å få den av.. husker ikke helt..
"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo.." ;)
Post Reply