Takgrind 1966 modell.
Moderator: Global moderator
- Jan-Henrik
- Seniormedlem
- Posts: 350
- Joined: Thu Jun 17, 2010 4:45 pm
- Location: Rådal - Sentrum
Takgrind 1966 modell.
Kjøpte en takgrind til 1966 1300, men den ser ikke ut til å passe.
Er en slik type uten trespiler, lik som denne: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=27588902
Noen som vet hvorfor den ikke passer, kanskje denne er laget for 70 modeller? Hvilke type passer evt 66 modeller?
Er en slik type uten trespiler, lik som denne: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=27588902
Noen som vet hvorfor den ikke passer, kanskje denne er laget for 70 modeller? Hvilke type passer evt 66 modeller?
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
Sv: Takgrind 1966 modell.
Bobla har hatt samme takfasongen hele tida, så hvis den ikke passer til din boble, så passer den nok ikke til boble i det hele tatt. Men kanskje det er noen rør som er bøyd ved lagring eller transport som gjør at den ikke passer?
Linken din viser forresten bare til salg av en bensinvarmer. Har du et bilde av takgrinda di?
Linken din viser forresten bare til salg av en bensinvarmer. Har du et bilde av takgrinda di?
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"
"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Sv: Takgrind 1966 modell.
Lik fasong heile tida ja men eg trur det har variert på avstanden mellom takrennene. men eg hugsar ikkje korti skillene går
Da pleier jo alltid vera litt presspassning då, og da e jo forskjell på fram å bak, men skal ikkje vera so mykje forskjell? kor mykje manglar du
Da pleier jo alltid vera litt presspassning då, og da e jo forskjell på fram å bak, men skal ikkje vera so mykje forskjell? kor mykje manglar du
TLF: 97419035
- Jan-Henrik
- Seniormedlem
- Posts: 350
- Joined: Thu Jun 17, 2010 4:45 pm
- Location: Rådal - Sentrum
Sv: Takgrind 1966 modell.
Det ser ut som takgrinden på linken er fjernet, sikker solgt!
Den passer fint på den ene siden, både støttene og låsefoten. Men den ene støtten og låsefoten på den andre siden mangler noen centimeter. Kan kanskje stemme med at litt justering må til. Mangler også selve låsebeslaget på den ene låsefoten, noen som har ett slikt?
Skal fikse noen bilder.
Den passer fint på den ene siden, både støttene og låsefoten. Men den ene støtten og låsefoten på den andre siden mangler noen centimeter. Kan kanskje stemme med at litt justering må til. Mangler også selve låsebeslaget på den ene låsefoten, noen som har ett slikt?
Skal fikse noen bilder.
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
Sv: Takgrind 1966 modell.
Du har ikkje prøvd å berre benda ut foten då?? vista da kun e snakk om nokon få cm e da ikkje mykkje som skal til.
Men ingen av grindene eg har passa perfekt heller. måtte strammast nedtil renna. dette gjaldt og på ei orginal vw grind, som eg mistenker er lik den som var i annonsa. Så berre pass på å ha noko gommigreier rundt føttna og so snører du nedtil.
kan kanskje hjelpa deg å laga låsebeslag, sovidt eg veit er dei ikkje serleg avanserte?
Men ingen av grindene eg har passa perfekt heller. måtte strammast nedtil renna. dette gjaldt og på ei orginal vw grind, som eg mistenker er lik den som var i annonsa. Så berre pass på å ha noko gommigreier rundt føttna og so snører du nedtil.
kan kanskje hjelpa deg å laga låsebeslag, sovidt eg veit er dei ikkje serleg avanserte?
TLF: 97419035
Sv: Takgrind 1966 modell.
Låsebeslagene kan fort være i fjærstål. Mulig å plukke opp noen brukte fra gamle bøyler el. avhengig av type grind. Selges også i repro.
Noen typer:
Noen typer:
- Attachments
-
- IMG_1517.jpg (36.13 KiB) Viewed 1153 times
-
- IMG_1029.jpg (55.53 KiB) Viewed 1133 times
-
- IMG_1020.jpg (43.21 KiB) Viewed 1150 times
-
- IMG_1019.jpg (44.76 KiB) Viewed 1155 times
-
- IMG_1017.jpg (51.3 KiB) Viewed 1140 times
Ingen fornuft - ren entusiasme!
- Jan-Henrik
- Seniormedlem
- Posts: 350
- Joined: Thu Jun 17, 2010 4:45 pm
- Location: Rådal - Sentrum
Sv: Takgrind 1966 modell.
Grinden og beslaget er helt lik som bildet nr. 3. Skal prøve å bøye og presse litt.
1966 T-1 1300 - Ludwig. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
1974 T-1 1303 "Rongved Edition" (2800cc) - Bergsprekken. Ex.
1960 T-1 1200 (1680cc) - Lakkskoen. Ex.
1974 T-1 1303s Big (1915cc) - Blodstrupmoen. Ex.
Sv: Takgrind 1966 modell.
Ikkje fjerstål i den ivertfall, berre å benda til ein 3mm bete og bora eit hol. vist du finn ut att den vert for seig kan du alltids herda den
TLF: 97419035
Sv: Takgrind 1966 modell.
Treng fortsatt ikkje vera smed, treng berre tilgang på varme. forrinnsvis acetylen/oxygen med sveisebend men da går nok kanskje med propanbrennar på so tynt gods og. varma opp til noko å 700grader og so bråkjøla beten i vatn eller olja. og då er den herda enkelt å greitt
TLF: 97419035
Sv: Takgrind 1966 modell.
Også prøver du å få hele metallet under 30 grader på under et halvt sekund, for å ha størst sjangs for å oppnå martinsitt struktur, men hvis det viser seg at du ende opp med for mye austenitt så kan du jo alltid prøve ut kryogenisk behandling for å omdanne austenitten til martinsitt.Tistlo wrote: Treng fortsatt ikkje vera smed, treng berre tilgang på varme. forrinnsvis acetylen/oxygen med sveisebend men da går nok kanskje med propanbrennar på so tynt gods og. varma opp til noko å 700grader og so bråkjøla beten i vatn eller olja. og då er den herda enkelt å greitt
Vil også anbefale DLC (diamond like coating) for å virkelig oppnå en sterk overflate!

ehm...
Eller bare varme den glødende og kast den i snøen

- Bjørn Hjellestad
- Supermedlem
- Posts: 927
- Joined: Sun Sep 02, 2007 4:39 pm
- Location: Legoland
Sv: Takgrind 1966 modell.
Prøvde meg på noe herding en gang, varmet til det ble orange-glødende og kjølte i olje, det var for varmt viste det seg, spesialverktøyet som jeg lagde sprakk lett som: "bink"Dalland wrote:Også prøver du å få hele metallet under 30 grader på under et halvt sekund, for å ha størst sjangs for å oppnå martinsitt struktur, men hvis det viser seg at du ende opp med for mye austenitt så kan du jo alltid prøve ut kryogenisk behandling for å omdanne austenitten til martinsitt.Tistlo wrote: Treng fortsatt ikkje vera smed, treng berre tilgang på varme. forrinnsvis acetylen/oxygen med sveisebend men da går nok kanskje med propanbrennar på so tynt gods og. varma opp til noko å 700grader og so bråkjøla beten i vatn eller olja. og då er den herda enkelt å greitt
Vil også anbefale DLC (diamond like coating) for å virkelig oppnå en sterk overflate!
ehm...
Eller bare varme den glødende og kast den i snøen![]()
Hvilken farge har stål ved 700 grader? grå/rød, rød, rødere, rød/orange?
Sv: Takgrind 1966 modell.
Problemet er vel helst at om du skal få dette så hardt som mulig, så må kjølingen foregå styggfort. Temperatur man trenger varierer etter karboninnhold og andre metall i legeringen, men er minst 723 C. Hvor fort man må kjøle avhenger også av legeringen, men det er som nevnt over SVÆRT kort tid. Klarer man 700 til 200 grader på rundt et sekund bør det holde, men da må materialet tvers gjennom være så kaldt. Ifølge ekspertisen er dette lettere å få til når det er litt bor i stålet, da kan man gjerne gi seg selv 4-5 sekundBjørn Hjellestad wrote:Prøvde meg på noe herding en gang, varmet til det ble orange-glødende og kjølte i olje, det var for varmt viste det seg, spesialverktøyet som jeg lagde sprakk lett som: "bink"Dalland wrote:Også prøver du å få hele metallet under 30 grader på under et halvt sekund, for å ha størst sjangs for å oppnå martinsitt struktur, men hvis det viser seg at du ende opp med for mye austenitt så kan du jo alltid prøve ut kryogenisk behandling for å omdanne austenitten til martinsitt.Tistlo wrote: Treng fortsatt ikkje vera smed, treng berre tilgang på varme. forrinnsvis acetylen/oxygen med sveisebend men da går nok kanskje med propanbrennar på so tynt gods og. varma opp til noko å 700grader og so bråkjøla beten i vatn eller olja. og då er den herda enkelt å greitt
Vil også anbefale DLC (diamond like coating) for å virkelig oppnå en sterk overflate!
ehm...
Eller bare varme den glødende og kast den i snøen![]()
Hvilken farge har stål ved 700 grader? grå/rød, rød, rødere, rød/orange?

-69 Fastback
-60 T1
-60 T1