Trur hjullager bak på min 1302 er slarkete. Bak kan ein vel heller ikkje stramma slik som framme?
Er det vanleg å byta både indre og ytre lager?
Grunde
Bakhjulslager 1302
Moderator: Global moderator
- Superbeetle
- Juniormedlem
Sv: Bakhjulslager 1302
Jo, du kan stramme det! 
Husker ikke momentet, men sikkert noen andre som kan hjelpe.. 30kg x 1m arm el noe i den duren. Det skulle vel bli 300Nm..

Husker ikke momentet, men sikkert noen andre som kan hjelpe.. 30kg x 1m arm el noe i den duren. Det skulle vel bli 300Nm..
- Bjørn Hjellestad
- Supermedlem
Lagre på hjul med drift er ikke konisk.
Det hjelper å stramme om mutteren ikke et tight nok i utganspunktet, men om lageret er slitt er det bare en ting å gjøre, skifte ut
Ytre lager er rullelager med lagerbaner paralell med akslingen, indre lager er kulelager.
Lagrene kommer i sett med indre og ytre lager, 2 simmerringer, 1 segerring, 1 oring og 1 splint
Løp og kjøp!
Det hjelper å stramme om mutteren ikke et tight nok i utganspunktet, men om lageret er slitt er det bare en ting å gjøre, skifte ut

Ytre lager er rullelager med lagerbaner paralell med akslingen, indre lager er kulelager.
Lagrene kommer i sett med indre og ytre lager, 2 simmerringer, 1 segerring, 1 oring og 1 splint
Løp og kjøp!
Last edited by Anonymous on Sat Mar 26, 2011 10:53 pm, edited 1 time in total.
Lurar på korleis da hadde funka om lagera ikkje stod parallellt med akslingenBjørn Hjellestad wrote: Ytre lager er rullelager med lagerbaner paralell med akslingen, indre lager er kulelager.

Grunde, om so du trur lagera er slarkne so finn du fort ut da om du heiser bilen opp bak og tar tak i dekket klokko 6 og 12 og so vipper du dekket inn og ut , skal ikkje vera noko dramatisk slark då, men det pleier jo vera littegrann(helst veldi lite)
TLF: 97419035
- Bjørn Hjellestad
- Supermedlem
Begrepsforvirring? Med lagerbane mener jeg flaten som rullene i et rullelager ruller mot. Lager er ikke det samme som lagerbane, et tradisjonelt lager består av indre og ytre diameter, mellom der er det i et rullelager ruller, disse ruller mot lagerbaner, disse kan være paralell eller vinklet i forhold til indre/ytre diameter.Tistlo wrote:Lurar på korleis da hadde funka om lagera ikkje stod parallellt med akslingenBjørn Hjellestad wrote: Ytre lager er rullelager med lagerbaner paralell med akslingen, indre lager er kulelager.
På boble med IRS:
Framme er lagerbanene konisk og kan strammes/justeres.
Bak er lagerbanene ikke konisk (paralell med akslingen) og kan ikke strammes/justeres.
[attachment=1]
[attachment=2]
Svaret på spørsmålet "Lurar på korleis da hadde funka om lagera ikkje stod parallellt med akslingen" er: Da ville de vært justerbare og kan strammes! (regner da med at du mente lagerbane som jeg refererte til selv om du skrev lager

- Attachments
-
- koniskrullelager.jpg (2.83 KiB) Viewed 844 times
-
- sylindriskrullelager.jpg (3.42 KiB) Viewed 831 times
Last edited by Anonymous on Sun Mar 27, 2011 1:19 am, edited 1 time in total.
Ser eg har vorte litt forvirra ja, men eg såg for meg sylindriske lager og baner som ikkje sto parallellt med akslingen

- Bjørn Hjellestad
- Supermedlem
Har kun nevnt rulle lager i den posten, det dekker jo både sylindrisk og konisk, så når du leter etter feil så er det lett å lage feilen selvTistlo wrote: Ser eg har vorte litt forvirra ja, men eg såg for meg sylindriske lager og baner som ikkje sto parallellt med akslingen![]()
![]()

neidå eg sa ikkje att du skreiv feil, men sidan du pressiserte att lagerbanene var paralelle med akslingane so fekk da meg berre til å tenka på korleis da hadde funka med IKKJE paralelle lagerbaner og som likavel var sylindriske,,, men dette e no berre vas, baklaga offtopik
- Bjørn Hjellestad
- Supermedlem
Jada, igjen sier jeg at det er du som snakker om sylindriske rullelagerTistlo wrote: neidå eg sa ikkje att du skreiv feil, men sidan du pressiserte att lagerbanene var paralelle med akslingane so fekk da meg berre til å tenka på korleis da hadde funka med IKKJE paralelle lagerbaner og som likavel var sylindriske,,, men dette e no berre vas, baklaga offtopik

Sett punktum nå, please!