får ikke ut dynamoen....(fått den ut nå..)

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderator: Global moderator

Post Reply
Nordtveit
Supermedlem
Supermedlem

får ikke ut dynamoen....(fått den ut nå..)

Post by Nordtveit »

Trenger gode tips til å få ut dynamoen..
har prøvd en del, men den vil ikke ut. virker som at vifta er større enn hullet i viftehuset.. eller er det bare så j.*,li trangt?
har løsnet viftehuset, og løftet det litt opp og frem. men alikevel vil den ikke ut.
har også prøvd å løsne 36mm bak på vifta, men den og sitter jo som pok*er..så det gikk heller ikke...
Noen som har noen gode tips?
får jeg løftet viftehuset mer opp om jeg fjerner motorlokket? det stanger opp i hengslene til lokket nå..
Om det er noen som hadde hatt tid til å hjelpe en kveld, så hadde jo det vert topp ;)
-Eivind
Last edited by Nordtveit on Sun Mar 20, 2011 11:05 pm, edited 1 time in total.
"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo.." ;)
Bjørn Hjellestad
Supermedlem
Supermedlem

Sv: får ikke ut dynamoen....

Post by Bjørn Hjellestad »

Kjører strekningen Hjellestad-Bredsten på lørdag cirka, er du i nærheten av det veistykket?
Nordtveit
Supermedlem
Supermedlem

Post by Nordtveit »

lørdag er jeg nok ikke hjemme nei.. men har fått noen tips fra Tommy, så skal gjør et forsøk til selv nå.. ;)
evt kunne kansje han hjelpe meg om jeg ikke fikk det til nå ;)
Ellers takk for hjelpen ;)
Last edited by Nordtveit on Sun Mar 20, 2011 2:54 pm, edited 1 time in total.
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by StarBugs Geir »

Du bør få av 36mm mutteren til vifta. Det går ganske lett etter litt trening. Bare pass på å få med sperreskiven også ;). Mye fomling og styr til du får taket på det, men så fort du finner teknikken (og rett forlenger/skaft til pipa;-) så går det greit :)

Da slipper du å løsne hele viftehuset.

Geir
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Nordtveit
Supermedlem
Supermedlem

Post by Nordtveit »

pipe og skaft har jeg.. men for å låse av reimhjulet, så puttet jeg et skrujern inn i den sprekken slik at hjulet "låste" seg..
prøvte å løsne mutteren, men tok i så mye at den avlange hullet der som skrujernet sto i begynte å bøye seg.. da ga jeg meg på det..
er det noen annen måte å låse den av med? uten at jeg drar hele dritten rundt... vil ikke sette noe rørtang på den stussen heller.. det kan jo bli fort mye merker der da...
Solan
Styret
Styret

Post by Solan »

Håper du dro skralla mot høyre sett bakfra...? ;)
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Nordtveit
Supermedlem
Supermedlem

Post by Nordtveit »

ja,det gjor jeg..
en pratet med Geir, og han sier jeg kan holde igjen med en nøkkel på mutteren på reimhjulet.. men logikken min sier da at den ene mutteren er lings. stemmer dette? men jeg testet jo å holde på mutteren, å dra skralla mot høyre sett bakfra...men da løsnet jo mutteren på reimhjulet..
kommer nok til å prøve seinere ikveld om jeg får det til,men satser på å demontere innsuget. har allerede tatt av dynamofot og forgasser.. så da krysser jeg fingrene for å få dynamoen ut med vifte på.. siden jeg har vifte på den "nye" jeg skal sette inn..
Da skal det vel i teorien komme rett ut.. men slik jeg ser det, så blir det veldi trangt.. men vi får se om jeg får det til...
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

Du kan ikkje holda igjen mutteren. det er ikkje lings gjenger på verken reimhjulsmutter eller viftemutter, men dei står motsatt veg ;) Den vifte mutteren pleier å sitta noko alvorleg godt fast! Det er lettare å ta den ut med vifto på. Har du alt tatt av foten so e da berre te å ta av insuget og(pass på att da ikkje kjem drit nedi toppane) når da e vekke so kan du dra dynamoen rett ut
TLF: 97419035
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by StarBugs Geir »

Tistlo har rett, muttrene blir skrudd "mot" hverandre. Du må låse reimhjulet for å få den av. Etter mye knoting fant iallefall vi ut at det var mye enklere å bytte dynamo på den måten, men det forutsetter selvsagt at man får mutteren av :).

Tror det er nok gjenger til at du får to muttre etter hverandre (der reimhjulet skal være), slik at du får låst de. Da får du skikkelig grep ;)
Last edited by Anonymous on Sun Mar 20, 2011 3:49 pm, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
Solan
Styret
Styret

Post by Solan »

Husk å trekke til 36mm viftebolten på baksida med riktig moment (høyt), se momenttabeller for dette.
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
Nordtveit
Supermedlem
Supermedlem

Post by Nordtveit »

da har jeg omsider fått ut dynamo, og montert den andre..
jeg ga opp prosjektet med å  demontere vifta først, så planen ble å fjerne innsuget. måtte også gi opp dette, da jeg ikke kom til å fjerne 10mm muttrene med fastnøkkel.. mangelvare på verktøy etter jeg flyttet nordover.. hehe..
fjernet da motorluka og festene til denne, skrudde av termostaten, vekk med gassvire, og løftet likegodt hele viftehuset bort ;)
sleit fortsatt med å få ut vifta. men etter mye lirking, så kom den tilslutt ut ;) her er litt av grunnen til at jeg sleit.. mest sansynlig selvforskylt...
[attachment=1]
etter å ha bøyd tilbake denne fliken, så monterte jeg den nye dynamoen med vifta på.. denne gikk faktisk lettere inn, enn den andre.. ikke vet jeg, men virket som at denne vifta var en mm eller to mindre i diameter enn den andre..
vidrere var det bare å montere igjen. har også startet opp, og den fyrte på første forsøk ;) eller det vil si.. lite liv helt til jeg kom på at jeg ikke hadde satt på pluggledning inn på coilen ;)
Takk for gode tips ;) har vertfall lært mye på dette skftet. nå vet jeg jo også hvordan det ser ut under viftehuset ;) lærer litt etter hvert ja.. ;)
Attachments
IMAG0079.jpg
IMAG0079.jpg (33.34 KiB) Viewed 779 times
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Sv: får ikke ut dynamoen....(fått den ut nå..)

Post by Tistlo »

Learning the hard way :thup dette minnar meg om då eg skulle ta ut innsuget på impulsen, og so skrudde eg av dynamofoten og klarde å mysta ei stoppskjeva ned i motoren.. ned på registeret... det vart litt meir arbeid enn planlagt kan ein sei!

du må ha leddnøkkel på innsuget
TLF: 97419035
Post Reply