6V motor i 12V bil?

Her kan du diskutere alt mulig, men la det være interessant for andre VW-interesserte.

Moderator: Global moderator

Post Reply
User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

6V motor i 12V bil?

Post by erika »

Hei,
vi har nå installert en 6V motor i en Oval som er konvertert til 12V i sin tid. Den starter og går med 12 volt (6V starter), men tenkte å sette inn et 6V batteri. For øyeblikket er ikke ladingen koblet til.

Spørsmålet er:
Hvilke ledninger kobles til hvilket punkt på 6V laderele? (D+ DF)
Kan jeg fortsatt gå via det nyere releet som står på brannveggen, eller må jeg koble forbi dette?

Gammelt
[attachment=1]

Nytt:
[attachment=2]
Attachments
gammeltrele.JPG
gammeltrele.JPG (53.19 KiB) Viewed 553 times
nyttrele.JPG
nyttrele.JPG (42.48 KiB) Viewed 556 times
Ingen fornuft - ren entusiasme!
orangenotch
Styret
Styret
Posts: 1330
Joined: Thu Sep 06, 2007 1:23 am
Location: Bergen

Sv: 6V motor i 12V bil?

Post by orangenotch »

B+ fra rele skal til starter = D+ . Den (61) lille skal til ladelys = DF. Koble forbi 12V rele. Ellers ligger det en NOS 12V dynamo med 6V diameter fremme i Notchen.
Lykke til. :thup
02 er bøs.....Bay er grei
User avatar
erika
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 2302
Joined: Mon Sep 24, 2007 4:29 pm

Sv: 6V motor i 12V bil?

Post by erika »

Har måttet skifte starter, men nå fyrer bilen med 6V batteri og starter, så da gjenstod jo bare lading.

Prøvde å koble de to ledningen som kommer opp nede det 12V releet på bilde 2 over - inn på hver sin pol på 6v releet på motoren. Da var det null liv i starteren. Må det kanskje også være noe jord til dette releet her? På 12v dynamoen som stod fra før, så var det kun D+ og DF som var koblet til fra vegg-releet (de to øverste ledningene i det øverste bilde).
Noen som kan noe om pluss og minus?
Ingen fornuft - ren entusiasme!
User avatar
Solan
Styret
Styret
Posts: 5238
Joined: Mon Sep 03, 2007 1:08 pm
Location: Fan'a...

Sv: 6V motor i 12V bil?

Post by Solan »

Jeg vet at pluss er inntektssida og at minus er utgiftssida. Og at pluss er mye det samme som debet. Og debet er den kolonnen nærmest vinduet.

Kan dette hjelpe...?
'65 Typ 221 Mikrobuss "Bløygen"
'52 Typ 11c Boble "Magnolia"

"Don't make a fuss, just get on the bus ..." -- Frank Zappa
"Two things are infinite: The universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." -- Albert Einstein
User avatar
RZR-Jånni
Moderatorer
Moderatorer
Posts: 634
Joined: Sun Sep 02, 2007 4:48 pm
Location: Lier (Litt Bergen)
Contact:

Sv: 6V motor i 12V bil?

Post by RZR-Jånni »

erika wrote: Har måttet skifte starter, men nå fyrer bilen med 6V batteri og starter, så da gjenstod jo bare lading.

Prøvde å koble de to ledningen som kommer opp nede det 12V releet på bilde 2 over - inn på hver sin pol på 6v releet på motoren. Da var det null liv i starteren. Må det kanskje også være noe jord til dette releet her? På 12v dynamoen som stod fra før, så var det kun D+ og DF som var koblet til fra vegg-releet (de to øverste ledningene i det øverste bilde).
Noen som kan noe om pluss og minus?
Du har koblet sammen D+ og B+ på 12V releet? Dvs store røde ledninger vanligvis. D+ går mot dynamoen (D) og B+ mot batteri (B). Ladingen går via releet, men når ikke det brukes så må det forbikobles for å få ladingen igang. Men det skal ikke ha noe å si for startingen, men er ikke greit å vite når ikke man ser koblingen på bilen.
Regenstadt Zombie Racewerks
67 Sika
74 1303S Big
77 Doka
84 Transporter
Post Reply