Høres tøff ut men tror ikke naboen er så glad i det
.
Moderator: Global moderator
.
Har en del "pang pang"lyd som kommer fra eksos er dette skadelig til motoren??er det noe eg kan gjøre,eller eventuellt hva er grunn til dette?
Høres tøff ut men tror ikke naboen er så glad i det
Høres tøff ut men tror ikke naboen er så glad i det
Last edited by jayster on Wed May 25, 2011 11:23 pm, edited 1 time in total.
1973 1300s T-1 (Buzz) en eiers bil !solgt.
1969 mr biggins. latelooker solgt.
1956 cal looker. Green Godess
1960 resto cal. OTT
1969 mr biggins. latelooker solgt.
1956 cal looker. Green Godess
1960 resto cal. OTT
Sv: Mye "Back fire"under bremsing eller skifting ned gir??
eg vil tru det kjem av litt feiljustert tenning, eller feil stiftopning/ dårlig stift.
Sv: Mye "Back fire"under bremsing eller skifting ned gir??
hvordan ordnes det da?heljo wrote: eg vil tru det kjem av litt feiljustert tenning, eller feil stiftopning/ dårlig stift.
1973 1300s T-1 (Buzz) en eiers bil !solgt.
1969 mr biggins. latelooker solgt.
1956 cal looker. Green Godess
1960 resto cal. OTT
1969 mr biggins. latelooker solgt.
1956 cal looker. Green Godess
1960 resto cal. OTT
Sv: Mye "Back fire"under bremsing eller skifting ned gir??
med din motor ville jeg vurdert proff hjelp fra Polly Motorsport. Da får du justert den slik den fortjener
http://www.pollymotorsport.no/Polly Motorsport holder til i store lokaler i Godvik utenfor Bergen. Her tilbyr vi våre velkjente tjenester.
Vi utfører arbeid i motorbremsebenk og på rullende landeveg (2wd og 4wd) for bl.a programmering og effektmåling.
Kapasiteten for motorbremsebenken er 2.000 hk.2wd blir 1200 drivhjulshester, for 4wd en god del mer!
o 1957 T1 std
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
o 1959/64 T1 Ragtop Herbie
o 1989 Caravelle 1.9
Sv: Mye "Back fire"under bremsing eller skifting ned gir??
Polly er greit - om du da har en 1500HK 454 med lystgass og dobbelturbo
Du kan vente til neste år?? Et mulig alternativ er å sjekke med JonT angående en som har greie på justering av Weber!
Sv: Mye "Back fire"under bremsing eller skifting ned gir??
Er dette skadelig til motoren over lang tid?

1973 1300s T-1 (Buzz) en eiers bil !solgt.
1969 mr biggins. latelooker solgt.
1956 cal looker. Green Godess
1960 resto cal. OTT
1969 mr biggins. latelooker solgt.
1956 cal looker. Green Godess
1960 resto cal. OTT
Sv: Mye "Back fire"under bremsing eller skifting ned gir??
Nei, du får bare for mye bensin som går gjennom motor uten å brenne opp før det havner i eksosen.jayster wrote: Er dette skadelig til motoren over lang tid?![]()
![]()
Tips:
http://en.wikipedia.org/wiki/Back-fire
http://www.automedia.com/Carburetor_Tun ... 040401cj/1
http://www.carcraft.com/howto/ccrp_0507 ... index.html
Sv: Mye "Back fire"under bremsing eller skifting ned gir??
Nice one takk for tipsJon T wrote:Nei, du får bare for mye bensin som går gjennom motor uten å brenne opp før det havner i eksosen.jayster wrote: Er dette skadelig til motoren over lang tid?![]()
![]()
Tips:
http://en.wikipedia.org/wiki/Back-fire
http://www.automedia.com/Carburetor_Tun ... 040401cj/1
http://www.carcraft.com/howto/ccrp_0507 ... index.html
1973 1300s T-1 (Buzz) en eiers bil !solgt.
1969 mr biggins. latelooker solgt.
1956 cal looker. Green Godess
1960 resto cal. OTT
1969 mr biggins. latelooker solgt.
1956 cal looker. Green Godess
1960 resto cal. OTT
Sv: Mye "Back fire"under bremsing eller skifting ned gir??
1) Det første du må finne ut er hvilken fordeler du har. Det skal stå et delenummer preget inn på den - ta gjerne et bilde av den.
2) Den angir hvilket tenningstidspunkt du skal ha, antall grader fortenning.
3) Så må ventilene sjekkes, slik at det ikke noen står åpne når de skal være lukket - eller motsatt...
4) Når STATISK tenning er satt kan du begynne å tenke på forgasserne... For mye fortenning gir for høy varme i toppene og kan føre til sprekkdannelse. Særlig mellom ventilsetene. Ikke spesielt gunstig. For lavt stilt tenning er ikke bra heller. Så dette bør du ikke kjøre så lenge med når du har en så flott motor.
Bare å begynne å lære seg disse tingene, Jamie - når man har valgt denne typen "redskap" er man nødt til å sette seg litt inn i hvordan de virker og løse problemer
Red: Fant annonsen "din" på finn. Der står det:
"Motoren er en 2.1 liter med ca 120hk+Har blant annet:044topper,Weber 48idf gassere,ekstra oljesump,Pertronix elektronisk tenning med justerbar turtallsperre,Kennedy stage1 clutch og 1 5/8 Fatboy eksosanlegg(Ceramic coated)Bygd av S.Sæther i Tr-lag."
Petronix fordeler med elektronisk tenning utelukker stifter i alle fall, en ting mindre som kan gå galt!
Ville kanskje begynt med å sjekke at alle kontakter sitter som de skal, så du kan utelukke dårlige forbindelser. Sjekk at du har god og fersk bensin også. Med 48 IDF så blir det en god del bensin som skal fordøyes, så her er det vel brukbar ventilstørrelse i 044-toppene også, regner jeg med. Står ikke noe om kamaksel her, har du fått full spec med på motoren, evt. kontaktinfo til S. Sæther av tidligere eier? Første bud ville være å høre med byggeren, og om han har noen teorier.
2) Den angir hvilket tenningstidspunkt du skal ha, antall grader fortenning.
3) Så må ventilene sjekkes, slik at det ikke noen står åpne når de skal være lukket - eller motsatt...
4) Når STATISK tenning er satt kan du begynne å tenke på forgasserne... For mye fortenning gir for høy varme i toppene og kan føre til sprekkdannelse. Særlig mellom ventilsetene. Ikke spesielt gunstig. For lavt stilt tenning er ikke bra heller. Så dette bør du ikke kjøre så lenge med når du har en så flott motor.
Bare å begynne å lære seg disse tingene, Jamie - når man har valgt denne typen "redskap" er man nødt til å sette seg litt inn i hvordan de virker og løse problemer
Red: Fant annonsen "din" på finn. Der står det:
"Motoren er en 2.1 liter med ca 120hk+Har blant annet:044topper,Weber 48idf gassere,ekstra oljesump,Pertronix elektronisk tenning med justerbar turtallsperre,Kennedy stage1 clutch og 1 5/8 Fatboy eksosanlegg(Ceramic coated)Bygd av S.Sæther i Tr-lag."
Petronix fordeler med elektronisk tenning utelukker stifter i alle fall, en ting mindre som kan gå galt!
Last edited by Anonymous on Mon Apr 26, 2010 10:46 pm, edited 1 time in total.
Sv: Mye "Back fire"under bremsing eller skifting ned gir??
Står mye specs her, se om du kan finne ut om du har Ignitor I eller II
http://www.pertronix.com/support/manuals/default.aspx
http://www.pertronix.com/support/manuals/default.aspx
Sv: Mye "Back fire"under bremsing eller skifting ned gir??
Har proved å ser hvilken det er men står bare billet "flame thrower"står ikke noe number eller noe.lurte på hvis det popping kunne har noe med gammelt bensin har ikke kjørt den mer en tre ganger siden eg kjøpte bil,sikkert ikke noe gunstig det.RZR Andy wrote: Står mye specs her, se om du kan finne ut om du har Ignitor I eller II
http://www.pertronix.com/support/manuals/default.aspx
1973 1300s T-1 (Buzz) en eiers bil !solgt.
1969 mr biggins. latelooker solgt.
1956 cal looker. Green Godess
1960 resto cal. OTT
1969 mr biggins. latelooker solgt.
1956 cal looker. Green Godess
1960 resto cal. OTT
Sv: Mye "Back fire"under bremsing eller skifting ned gir??
Tøm ut den gamle bensinen og fyll ny på, 98 eller aller helst shell sin 99 oktan. Det hjelper nok på skal du se. 
Sv: Mye "Back fire"under bremsing eller skifting ned gir??
eg har brukt 95 ooooooopppppppsssssssssssssJon T wrote: Tøm ut den gamle bensinen og fyll ny på, 98 eller aller helst shell sin 99 oktan. Det hjelper nok på skal du se.![]()
1973 1300s T-1 (Buzz) en eiers bil !solgt.
1969 mr biggins. latelooker solgt.
1956 cal looker. Green Godess
1960 resto cal. OTT
1969 mr biggins. latelooker solgt.
1956 cal looker. Green Godess
1960 resto cal. OTT
Sv: Mye "Back fire"under bremsing eller skifting ned gir??
Hvis det bare står "Flamethrower" så er det sikkert v1, ellers hadde det sikkert stått "II". I såfall så er det jo plankekjøring å finne ut innstillinger i manualen!jayster wrote:Har proved å ser hvilken det er men står bare billet "flame thrower"står ikke noe number eller noe.lurte på hvis det popping kunne har noe med gammelt bensin har ikke kjørt den mer en tre ganger siden eg kjøpte bil,sikkert ikke noe gunstig det.RZR Andy wrote: Står mye specs her, se om du kan finne ut om du har Ignitor I eller II
http://www.pertronix.com/support/manuals/default.aspx![]()
Gammel bensin er no dritt - spesielt i fancy forgassere som dine. Mange fine små dyser og kanaler i dem, som ikke liker avleiringer og grums på tanken. Dobbelsjekk filtre og som Jon sier - bytt bensin, den kan jo ha stått siden i fjor den? De fleste burde kjøre så høy oktan som mulig på boblene.
Sv: Mye "Back fire"under bremsing eller skifting ned gir??
ok hvilken manuel står det inn tror du?RZR Andy wrote:Hvis det bare står "Flamethrower" så er det sikkert v1, ellers hadde det sikkert stått "II". I såfall så er det jo plankekjøring å finne ut innstillinger i manualen!jayster wrote:Har proved å ser hvilken det er men står bare billet "flame thrower"står ikke noe number eller noe.lurte på hvis det popping kunne har noe med gammelt bensin har ikke kjørt den mer en tre ganger siden eg kjøpte bil,sikkert ikke noe gunstig det.RZR Andy wrote: Står mye specs her, se om du kan finne ut om du har Ignitor I eller II
http://www.pertronix.com/support/manuals/default.aspx![]()
Gammel bensin er no dritt - spesielt i fancy forgassere som dine. Mange fine små dyser og kanaler i dem, som ikke liker avleiringer og grums på tanken. Dobbelsjekk filtre og som Jon sier - bytt bensin, den kan jo ha stått siden i fjor den? De fleste burde kjøre så høy oktan som mulig på boblene.
1973 1300s T-1 (Buzz) en eiers bil !solgt.
1969 mr biggins. latelooker solgt.
1956 cal looker. Green Godess
1960 resto cal. OTT
1969 mr biggins. latelooker solgt.
1956 cal looker. Green Godess
1960 resto cal. OTT
