Hjelp til å få start på 61-modell splittbuss

Har du noen gode tips eller triks å dele med dine luftkjølte venner? Eller har du et problem du ønsker hjelp til?

Moderator: Global moderator

heljo
Seniormedlem
Seniormedlem

Sv: Hjelp til å få start på 61-modell splittbuss

Post by heljo »

kobl på batterilader, mål på batteriet då, bør vere 6-7 volt, minst, trur eg. (Har aldri jobba med 6-volt). Då kan de og måle i sikringsboksen, og kan og prøve å starte med batteriladar påkobla. Viss batteriet er dårligt, noko det virkar som sidan de har 4,4 volt, kan spenninga dette mykje når de belastar batteriet. Sjekk og jordingspunktet til minuskabelen på batteriet, og at batteriklemmene er skrudd fast på batteriet. Kan ikkje hjelpe fysisk på nokre veker, og er ingen ekspert, men prøv dette, så ser vi..
Tistlo
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by Tistlo »

Batteriet er nok daudt desverre.. Så nytt batteri er nok tingen her
TLF: 97419035
alpinestars
Nybegynner
Nybegynner

Post by alpinestars »

då prøver eg det men son hjelpe start då?
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Tror det kan være en ide å være litt systematisk her. Som både Roy og Christer nevner her er batteriet en potensiell kandidat... 6V er veldig sårbart i forhold til oppstart, ikke uten grunn at mange bytter til 12V. Men kult at noen holder seg til 6!
Mitt tips vil være å enten prøve med et annet batteri som faktisk fungerer i en annen bil, alternativt skaffe et 6V Optima-batteri som gir kanonkapasitet på oppstart. Disse har de på Mekonomen v/Løvstakktunellen, rabatt om du viser VWACB-kort. De koster endel, men det er definitvt en STOR fordel. Så utelukker en definitivt all tvil. Gamle 6V holder dårlig på strømmen.
Sørg enten for å koble fra batteriet når bilen skal lagres, eller monter en hovedbryter.
Generelt er det ogås viktig å gå over med stålbørste og CRC på ALLE relaterte jordingspunkter og selvsagt også kontakter som har med batteri, lading og tenning å gjøre.
alpinestars
Nybegynner
Nybegynner

Post by alpinestars »

Takker veldig for hjelpen. Jeg skal prøve et nytt battari, har fått pris 1500 hos bergen battariservice. (Frabrikkgaten). Er det noen GODT battari til salgs? :)
amubus
Supermedlem
Supermedlem

Post by amubus »

Autoglass AS
Telefon: 55 39 04 80
Besøksadresse: Liamyrane 6 Åsane, 5132 Nyborg

Kjøpte batteri her, det var billigere, dog i hvit plast, vet ikke kor nøye du er på sånt. Men Bergen batteri service er en god sjappe å handlle hos...
-01 mod t4 ex ambulanse
-86 mod t3 Caravelle
-70 mod t2 Rico camper
-64 mod t1 Ambulanse

Keep Norway beutifull, restore an old bus
Image
alpinestars
Nybegynner
Nybegynner

Post by alpinestars »

kor mye skulle de ha for det der då?
amubus
Supermedlem
Supermedlem

Post by amubus »

det husker eg ikke, er et par år siden eg kjøpte det...
-01 mod t4 ex ambulanse
-86 mod t3 Caravelle
-70 mod t2 Rico camper
-64 mod t1 Ambulanse

Keep Norway beutifull, restore an old bus
Image
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Ang. batteri så tviholder jeg på anbefalingen av Optima, altså... dette er gelebatteri som har meget gode startegenskaper. Ordinære blybatterier tappes veldig raskt i effekt. Optima avgir heller ikke syredamp som skader bilen over tid og skulle bilen velte er det ingen syre som renner ut.
http://www.batteriesareus.com/index.php ... ucts_id=32
http://www.gylling.no/optima.htm
Forsvarets sier i sin test at " Optima har meget gode høybelastningsegenskaper, kaldstartkapasiteten er nesten tre ganger høyere enn et åpent batteri med samme kapasitet, og 70% høyere enn BB101N (70 Ah) ……..samtidig er batterispenningen 1 volt høyere under belastning noe som betyr høyere turtall ved start i kulde."
Post Reply