Mye bra innspill og konkrete, konstruktive forslag her! :thup At det blir debatt rundt klubbens virksomhet er jo et tegn på at det er mye engasjement og aktivitet, det er jeg sikker på at alle setter pris på, det må være litt takhøyde for utlufting uten at noen tar dette personlig. Alle organisasjoner har behov for meningsutveksling, uten dette stivner all utvikling opp. Vi snakker her om en folkevognklubb, det er ikke akkurat FN eller Verdensbanken, så ingenting detter ned og så vidt jeg vet er det ingen som kommer i livsfare om ikke ting blir som man håper på eller ønsker!

Selv om klubben er stor i antall medlemmer er det mange som er av den forsiktige typen og ikke ønsker å ytre seg så mye. I mange tilfeller er det sikkert også mange som tenker at "det angår ikke meg". Noen liker litt diskusjon og debatt, andre skyr alt som kan føre til uenighet og konflikt. Sånn vil det alltid være. Diskusjon og uenighet er utviklende det, uvennskap er negativt og ødeleggende - det tror jeg alle er fullt og helt enige i? Så vidt jeg vet er det ikke snakk om denslags tull og tøys!
Når det gjelder klubblokale er det nok sånn at de som har behov for plass stort sett har ordnet seg privat - vil gjette på at de fleste aktive har egen garasje eller tilgang til til verkstedslokale? Bare å se på forumet her det - det virker som at alle som jobber med prosjekter er i hus. En annen ting er at vi kanskje hadde hatt flere prosjekter og biler som ble reddet fra en verre skjebne om det var muligheter til lagring og fasiliteter til å jobbe med bilen sammen med andre? Om Solsvik ikke møter de kriteriene som er fastlagt og bestemt, så lar vi det ligge. Styret har kanskje erfaring med utleieplassen på Hop som også er tatt med i betraktningene, siden denne ble avviklet? Solsvik-lokalet er oppe og avgjort, det respekterer jeg fullt ut, så den saken ser jeg som "case closed".
Tror generelt det er viktig at alle som mener noe om klubben og styret og hvilken måte ting skal fungere på bruker forumet til å komme frem med sine synspunkter. Etter hva jeg forstår har VWACB en solid økonomi som er bygget opp over lang tid, både gjennom kontingentene våre, automatinntekter, sponsing osv. Forstår det sånn at styret ønsker å forvalte disse midlene til beste for alle medlemmen og ikke ta noen risiko som kan føre til tap. Kassereren er en fornuftig, pålitelig (og tvers gjennom trivelig!) mann, og vet at han har alles beste i tankene!

Det er viktig at klubben har kroner på bok, og at driften er sikret i fremtiden.
Det er heller ikke noe poeng at noen starter en klubb
i opposisjon til VWACB, skulle bare mangle! Konkurranse og rendyrking av interesser derimot er sunt, dette finnes det mange gode eksmpler på. Er ikke snakk om enten/elller men både/og. Vi deler alle samme hovedinteresse - luftkjølte VW, innenfor dette finnes det mange ulike synspunkter og meninger som det er bra at kommer til utløp på forskjellige måter - hvorfor ikke i en egen klubb? Kunne f.eks. sikkert vært dannet en egen Type2-klubb her i byen for den saks skyld - så mange biler som er på veiene og i løypen etterhvert. Busseiere er jo litt sære, det vet vi av erfaring

- det betyr jo ikke at man behøver å isolere seg og klage på alt og alle, snarere tvert i mot! Men om det er "feil" å promotere sine spesialinteresser er det noe langt alvorligere som er galt - det minner om regimer som ingen akkurat digger.
Dagens flora av det jeg vil kalle "mekkefellesskap" som hjelper hverandre og stiller opp på flere områder (ikke bare mekking!) er jo unikt! Kan ikke huske at det har vært så sosialt noen gang? Mulig at jeg tar feil, men jeg sitter med et inntrykk av at enkelte er lei av at det alltid er "noen" som må ta de "kjedelige" jobbene, mens andre er mer opptatt av å skru bil og ha det kjekt enn å vie seg til organisasjonsarbeid (jeg innrømmer lett :-[ at jeg tilhører siste kategori) Når dette inntrykket først har satt seg skikkelig blir det lett en litt lei ting å komme ut av. Dette har vel vist seg når det er snakk om å stille opp på møter, aktiviteter og ta verv - dermed har enkeltpersoner blitt sittende og sittende uten å få avløsning... det skal jo ikke være sånn at noen skal føle at dette blir et ork? All ære til de som trosser dette og likevel stiller til gjenvalg gang etter gang. Håper det ikke bare er kjedelige greier, og at dere har noe igjen for det!
Jeg ser at jeg har meg selv å takke for at jeg av forskjellige grunner ikke har kommet meg på årsmøter og medlemsmøter, og dermed ikke har satt meg inn i hvordan styret tenker seg å disponere økonomi og hvilke planer som legges for fremtiden. Jeg er en av de som kanskje mener litt mye og litt sterkt, men kommer til kort når det gjelder å ta ansvar i klubben - skylder lett på familie og "har ikke tid" sånn som alle andre gjør... Beklager det om mine utspill har fått noen til å føle seg personlig truffet - det er på ingen måte hensikten - jeg respekterer alle som tar ansvar og yter noe for fellesskapet!
Anders hadde et glimrende eksempel på en praktisk dykker-løsning her oppe, så da får jeg dra ett også: Satt i styret i en barnehage (som skulle avvikles og alternativet var ikke klart

) for et par år siden og fikk bl.a. ansvar for å finne foreldrekandidater til nytt styre - det var ikke lett, gitt!

Alle har noe annet de holder på med, kanskje er det sånn mer nå enn før? Det vi snart fant ut var at det hjalp å fortelle litt om hva vi drev med og hva vi skulle gripe fatt i av oppgaver, dette løsnet litt på den opprinnelige motviljen. Når vi i tilllegg hadde det hyggelig på styremøtene så var det ingen problemer med å få folk til å stille opp, og driften fortsatte i to år. Vi delte alle møtereferater og planer med de andre i foreldregruppen via rundskriv og oppslag, sånn at alle fikk vite hva som var bestemt og hva som lå i kortene fremover. Dette mente vi var viktig for å engasjere foreldrene og motivere de ansatte på en arbeidsplass som var skulle legges ned.
Nå er jo ikke dette tilfellet med VWACB som etter hva jeg forstår heldigvis "går så det griner"

Tror det likevel vil være kjekt for medlemmene å få innblikk i hva styret jobber med, slik at medlemmene drar i samme retning som styret. God informasjonsflyt gjør at flere involverer seg og får garantert flere kan tenke seg å bidra til i fremtiden (funker i hvertfall sånn på min arbeidsplass).
Det som kanskje kan være en idé (om jeg får ta den frihet å komme med et tips?) er at styret bruker denne glimrende tenkniske muligheten vi har her - forumet - til å fortelle om sine avgjørelser og planer til felleskapets gode. Siden vi ikke har noe felleslokale som det går an å henge opp oppslagstavle i tror jeg at det kan være en idé at møteplaner og styretreferat publiseres på forumet, da kan medlemmene komme med gode forslag, synspunkter og innspill. Kanskje vi også kan få en rapport om tingenes tilstand (økonomi, planer osv.) fra styret, ikke noe stress - ta det når det passer?