Klubblokale

Her kan du diskutere alt mulig, men la det være interessant for andre VW-interesserte.

Moderator: Global moderator

StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem

Sv: Klubblokale

Post by StarBugs Geir »

Eg synes forslaget frå erika er svært godt, og ser ikkje noko problem i at klubben har fleire ulike lokaler tilgjengeleg for ulike typar bruk. Solsvwik kan være lager, treffplass og (mekkelokale for dei som vil det).

Å få eit sentralt lokale som skal ha alle funksjonar er nærmast umogleg. Med det antalet medlemmar klubben har, og den geografiske spreiinga desse har, er det kanskje betre å disponere fleire stadar?  Det blir iallefall suverene cruisingmål  :thup

Når det gjeld drifting av Solsvwik (dersom det skulle være i klubbens regi) kan det gjerast på ein svært sikker måte. 4 personar (styret for Solsvwik) har alt ansvar, men klubben står som leigetakar. Det vil seit at lokalstyret rapporterer til hovudstyret, og er ØKONOMISK ANSVARLEG for prosjektet. Då er det økonomiske "trykket" pr. person mindre, og denne kan få sin del (feks. 3000 pr. mnd.) i form av areal til mekking og lagring inne/ute. (Kan sjølvsagt framleigast). Det er ikkje vanskeleg å lage ein struktur på dette. For dei som engasjerer seg i det bør det og være mogleg å tene inn igjen sin andel, sidan dei då vil ta økonomisk ansvar/risiko privat og driftinga vil kreve ein stor grad av dugnadsinnsats for desse 4.

Det som måtte komme inn av leigeinntekter/andre inntekter utover dette, må gå til utvikling av og aktivitetar knytta til Solsvwik. Lokalstyret vil på denne måten få eigarskap til staden, og det er i deira eige interesse at prosjektet "går rundt".

Risikoen til klubben blir minimal, samtidig som ein unngår idéar om å starte "ny klubb" i Bergen, noko som etter min oppfatning vil være SVÆRT ØYDELEGGJANDE/NEGATIVT FOR MILJØET I BERGEN!

VWACB og styret må ha evnen til å tillate/ta ein sakleg diskusjon med medlemmane. Dukkar det opp nye idéar må desse omfamnast og vurderast fordi tidligare avgjersler kan ha vore fatta på eit anna grunnlag.

Det er lov å tenke nytt om me køyrer gamle bilar!  ;D

MVH
Geir
Last edited by Anonymous on Tue Jul 28, 2009 4:14 pm, edited 1 time in total.
1974 1303S
2018 Husqvarna Vitpilen 701
AnderS
Medlem
Medlem

Post by AnderS »

Mitt utspill om å starte en ny klubb er på ingen måte et ønske om å konkurrere med VWACB. Det er bare et forslag til løsning for de av oss som ønsker å beholde lokalet på Solsvik, eller eventuelt andre lokaler.

Jeg sitter i styret i Studentenes Undervannsklubb Bergen (SUB), og har gjort det i noen år, så jeg er fult klar over at det er vanskelig for et styre å tilfredsstille alle medlemmene til enhver tid. I den forbindelsen har jeg lyst til å nevne et eksempel fra SUB.

Det vanligste innenfor dykking er å bruke komprimert luft, uten noe mere dikedarer. I en del tilfeller er det derimot ønskelig med andre gassblandinger enn dette, noe som krever utstyr for å få blandet. Klubben ønsket ikke å gå til innkjøp av slikt utstyr fordi det var kostbart og ble brukt av relativt få av medlemmene. Løsningen ble å opprette en egen gruppe i klubben til administrering av dette utstyret. Medlemmene i gruppen spleiset på det mest nødvendige utstyret og klubben stilte lokaler til rådighet. Det ble fastsatt i begynnelsen at gruppen ikke skulle koste klubben noe, og likeledes at alt overskudd fra gruppen skulle brukes til oppgradering og nyinnkjøp av utstyr til gruppen. Ingenting av overskuddet skulle gå inn i den ordinære klubbdriften. Gruppen har fungert slik at man kjøper seg inn med en engangsbetaling på 700 kr, og betaler deretter en årsavgift på 200 kr. Den lille kjernen som spleiset på den første investeringen har fått pengene tilbake i form av at de ikke har betalt årsavgift før den originale investeringen var avskrevet. I tilleg til inngangsavgiften og årsavgiften tjener gruppen penger på salg av gass. Gruppens medlemmer kjøper tilnærmet til innkjøpspris, mens andre betaler høyere pris. Denne gruppen har nå vært i drift i nærmere 7 år. Prosjektet har ikke kostet klubben en krone, men vi sitter igjenn med et etterhver repektabelt fylleannlegg som i seg selv er verdifullt for klubben. Vi har også holdt på mange kompetente folk som kanskje ville forsvunnet ellers, og vi har et mye bedre tilbud til våre medlemmer. Lederen av denne gruppen er med i klubbstyret, og økonomien styres av kasserer på lik linje med resten av klubbens midler.

Jeg ser for meg at et mekkelokale/lagringslokale kan styres etter lignende modell.

Hvis klubben ikke ønsker å forsøke seg på noe slikt, ser jeg det som en god løsning å organisere leien av et slikt lokale i klubbform. Jeg har ihvertfall ikke en slik økonomi at jeg har lyst til å gå inn som leietaker med hele ansvaret hvilende på min ringe person.
T1, 1969 "Møyfrid"
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by StarBugs Geir »

Eg forstod deg slik i fyrste innlegget AnderS, du skreiv jo "klubb i klubben".

Etter mi meining er "klubb i klubben", satelitt-avdelingar, mekke-klubbar osv. svært positivt. Det skapar mangfald, og er ofte ei samling av medlemmar enten utfrå ei viss stilretning eller utfrå region. Så lenge det er ei klar oppfatning av at VWACB er paraply-organisasjonen er det ikkje grunnlag for konflikt. Då kan kvar avdeling ha sine spesialfelt og hovudklubben kan delegere oppgåver til desse. Det er ei god og sunn organisasjonsform.

Å etablere ein ny frittståande klubb har eg ikkje noko tru på, til det er (det aktive) miljøet i Bergen for lite. Det verkar som me er einige AnderS! ;)
1974 1303S
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by StarBugs Geir »

Ein liten ting til. Det er ekstremt vanskeleg å få tak i bra lokaler for mekking, spesielt hvis ein vil drive med sveising. Eg har difor ei oppfordring:

- Dersom styret eller medlemmar får tak i/høyrer om lokaler som er ok men ikkje "held mål" for klubben, så hadde det vore fint om det vart lagt ut kontaktinfo til eigar og eventuelt ein beskrivelse av staden på forumet. Det kan jo være aktuelt for andre.  :)
1974 1303S
AnderS
Medlem
Medlem

Post by AnderS »

Til dere som leier på Hop. Hvordan fungerer leieavtalen der?
T1, 1969 "Møyfrid"
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Mye bra innspill og konkrete, konstruktive forslag her!  :thup At det blir debatt rundt klubbens virksomhet er jo et tegn på at det er mye engasjement og aktivitet, det er jeg sikker på at alle setter pris på, det må være litt takhøyde for utlufting uten at noen tar dette personlig. Alle organisasjoner har behov for meningsutveksling, uten dette stivner all utvikling opp. Vi snakker her om en folkevognklubb, det er ikke akkurat FN eller Verdensbanken, så ingenting detter ned og så vidt jeg vet er det ingen som kommer i livsfare om ikke ting blir som man håper på eller ønsker! ;) Selv om klubben er stor i antall medlemmer er det mange som er av den forsiktige typen og ikke ønsker å ytre seg så mye. I mange tilfeller er det sikkert også mange som tenker at "det angår ikke meg". Noen liker litt diskusjon og debatt, andre skyr alt som kan føre til uenighet og konflikt. Sånn vil det alltid være. Diskusjon og uenighet er utviklende det, uvennskap er negativt og ødeleggende - det tror jeg alle er fullt og helt enige i? Så vidt jeg vet er det ikke snakk om denslags tull og tøys! :D

Når det gjelder klubblokale er det nok sånn at de som har behov for plass stort sett har ordnet seg privat - vil gjette på at de fleste aktive har egen garasje eller tilgang til til verkstedslokale? Bare å se på forumet her det - det virker som at alle som jobber med prosjekter er i hus. En annen ting er at vi kanskje hadde hatt flere prosjekter og biler som ble reddet fra en verre skjebne om det var muligheter til lagring og fasiliteter til å jobbe med bilen sammen med andre? Om Solsvik ikke møter de kriteriene som er fastlagt og bestemt, så lar vi det ligge. Styret har kanskje erfaring med utleieplassen på Hop som også er tatt med i betraktningene, siden denne ble avviklet? Solsvik-lokalet er oppe og avgjort, det respekterer jeg fullt ut, så den saken ser jeg som "case closed".

Tror generelt det er viktig at alle som mener noe om klubben og styret og hvilken måte ting skal fungere på bruker forumet til å komme frem med sine synspunkter. Etter hva jeg forstår har VWACB en solid økonomi som er bygget opp over lang tid, både gjennom kontingentene våre, automatinntekter, sponsing osv. Forstår det sånn at styret ønsker å forvalte disse midlene til beste for alle medlemmen og ikke ta noen risiko som kan føre til tap. Kassereren er en fornuftig, pålitelig (og tvers gjennom trivelig!) mann, og vet at han har alles beste i tankene! :D Det er viktig at klubben har kroner på bok, og at driften er sikret i fremtiden.

Det er heller ikke noe poeng at noen starter en klubb i opposisjon til VWACB, skulle bare mangle! Konkurranse og rendyrking av interesser derimot er sunt, dette finnes det mange gode eksmpler på. Er ikke snakk om enten/elller men både/og. Vi deler alle samme hovedinteresse - luftkjølte VW, innenfor dette finnes det mange ulike synspunkter og meninger som det er bra at kommer til utløp på forskjellige måter - hvorfor ikke i en egen klubb? Kunne f.eks. sikkert vært dannet en egen Type2-klubb her i byen for den saks skyld - så mange biler som er på veiene og i løypen etterhvert. Busseiere er jo litt sære, det vet vi av erfaring ;) - det betyr jo ikke at man behøver å isolere seg og klage på alt og alle, snarere tvert i mot! Men om det er "feil" å promotere sine spesialinteresser er det noe langt alvorligere som er galt - det minner om regimer som ingen akkurat digger.

Dagens flora av det jeg vil kalle "mekkefellesskap" som hjelper hverandre og stiller opp på flere områder (ikke bare mekking!) er jo unikt! Kan ikke huske at det har vært så sosialt noen gang? Mulig at jeg tar feil, men jeg sitter med et inntrykk av at enkelte er lei av at det alltid er "noen" som må ta de "kjedelige" jobbene, mens andre er mer opptatt av å skru bil og ha det kjekt enn å vie seg til organisasjonsarbeid (jeg innrømmer lett  :-[ at jeg tilhører siste kategori) Når dette inntrykket først har satt seg skikkelig blir det lett en litt lei ting å komme ut av. Dette har vel vist seg når det er snakk om å stille opp på møter, aktiviteter og ta verv - dermed har enkeltpersoner blitt sittende og sittende uten å få avløsning... det skal jo ikke være sånn at noen skal føle at dette blir et ork? All ære til de som trosser dette og likevel stiller til gjenvalg gang etter gang. Håper det ikke bare er kjedelige greier, og at dere har noe igjen for det! :thup  

Jeg ser at jeg har meg selv å takke for at jeg av forskjellige grunner ikke har kommet meg på årsmøter og medlemsmøter, og dermed ikke har satt meg inn i hvordan styret tenker seg å disponere økonomi og hvilke planer som legges for fremtiden. Jeg er en av de som kanskje mener litt mye og litt sterkt, men kommer til kort når det gjelder å ta ansvar i klubben - skylder lett på familie og "har ikke tid" sånn som alle andre gjør... Beklager det om mine utspill har fått noen til å føle seg personlig truffet - det er på ingen måte hensikten - jeg respekterer alle som tar ansvar og yter noe for fellesskapet!

Anders hadde et glimrende eksempel på en praktisk dykker-løsning her oppe, så da får jeg dra ett også: Satt i styret i en barnehage (som skulle avvikles og alternativet var ikke klart :'( ) for et par år siden og fikk bl.a. ansvar for å finne foreldrekandidater til nytt styre - det var ikke lett, gitt! ;) Alle har noe annet de holder på med, kanskje er det sånn mer nå enn før? Det vi snart fant ut var at det hjalp å fortelle litt om hva vi drev med og hva vi skulle gripe fatt i av oppgaver, dette løsnet litt på den opprinnelige motviljen. Når vi i tilllegg hadde det hyggelig på styremøtene så var det ingen problemer med å få folk til å stille opp, og driften fortsatte i to år. Vi delte alle møtereferater og planer med de andre i foreldregruppen via rundskriv og oppslag, sånn at alle fikk vite hva som var bestemt og hva som lå i kortene fremover. Dette mente vi var viktig for å engasjere foreldrene og motivere de ansatte på en arbeidsplass som var skulle legges ned.
Nå er jo ikke dette tilfellet med VWACB som etter hva jeg forstår heldigvis "går så det griner" :thup Tror det likevel vil være kjekt for medlemmene å få innblikk i hva styret jobber med, slik at medlemmene drar i samme retning som styret. God informasjonsflyt gjør at flere involverer seg og får garantert flere kan tenke seg å bidra til i fremtiden (funker i hvertfall sånn på min arbeidsplass).

Det som kanskje kan være en idé (om jeg får ta den frihet å komme med et tips?) er at styret bruker denne glimrende tenkniske muligheten vi har her - forumet - til å fortelle om sine avgjørelser og planer til felleskapets gode. Siden vi ikke har noe felleslokale som det går an å henge opp oppslagstavle i tror jeg at det kan være en idé at møteplaner og styretreferat publiseres på forumet, da kan medlemmene komme med gode forslag, synspunkter og innspill. Kanskje vi også kan få en rapport om tingenes tilstand (økonomi, planer osv.) fra styret, ikke noe stress - ta det når det passer?  
RZR Sune
Supermedlem
Supermedlem

Post by RZR Sune »

Syns det er mange gode innspill her og endelig er det en debatt som er på mer en to innlegg. Jeg kan registrerer styrets beslutning og jeg forstår også at ønske for klubblokalet er annerledes enn det Solswik er i dag. Mitt innspill gikk på å gjerne beholde Solswerks inntil vi finner lokalet klubben leiter etter.

Helt enig med Erik i at et mekkelokalet er det klubben bør lete etter. Men jeg tror at med litt fantasi og ståpåvilje er det ikke de store grepene som skal til får å få Solwerks til å bli akkurat dette. At deler av lokalet er lagringsplass er jo bare et flott tilbud til klubbens medlemmer og et stort pluss spør du meg.

Er også enig med Geir i at vi ikke bør ha noen ny boble klubb i Bergen. Det er takhøyde nok till å være uenig uten at vi skal starte opp klubber i øst og vest (Ander, jeg vet at det ikke var dette du mente;). Anders innspill var bra. En gruppe tar seg av dette for klubben og tilbudet kan fortsette. Vi kunne jo hatt en prøvetid på to år. Da måtte en binde seg etter en modell i retningen av det Geir nevnte. Ikke dumt det.

Uansett om styret for mange år siden har bestemt at dette er det klubben leter etter er det jo et enormt signal fra klubbens medlemmer at lagringsplass er kristisk viktig for å kunne holde på med denne hobbyen. Dette signalet syns jeg styret skal ta seriøst. I min enkle verden er det slik at om medlemmene syns dette med lagringsplass er veldig viktig for å kunne ha en boble som hobby og gjerne tørre å kjøpe boble nummer 2, burde det også være viktig for styre og også se på dette som et tilbud i klubben. Det er ikke enten eller. Når det har tatt mange mange år å få tak i dette drømmelokalet er det lov å også tenke på andre behov. Her mener jeg det er muligheter for å tilby noe meget viktig for hobbyen.

Er ikke så hipp på flere klubber, men en mer engasjert klubb. Er selv i RZR som ikke er en klubb, men en engasjert gjeng som gjør det vi kan for å få flere bobler på vegen. Om de eies av RZR gjengen eller ikke spiller ingen rolle. Dette har skapt engasjement blandt mange og jeg mener at aktivitet gjir enormt påfyll av inspirasjon til å få godbilen ut på vegen. Her syns jeg vi som klubb kan bidra enda bedre.

Sune
www.samboen.com

1962 T1 Tysnes Raceren
1962 T1
1959 T2 Panel
1961 Vespa 150
1991 Carrera 4

Det går ikke så fort, men så blir det ikke så bra heller!
RZR Andy
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by RZR Andy »

Bare en liten ting som trenger avklaring så ikke noen misforstår - det er vel ikke snakk om at klubben skal sponse dette lokalet for enkelte medlemmer? Har lagt ballen død for min del, men kom plutselig på at noen kanskje trodde dette var tanken? Uansett OM klubben noen gang får et lokale så regner jeg med at alle interesserte må registrere seg og så blir det loddtrekning om plassene og kanskje en tidsbegrensning på f.eks. ett år?
AnderS
Medlem
Medlem

Post by AnderS »

For å være litt konkret. Er det noen som kunne tenke seg å være med på å leie Solsvwik videre?

Jeg tar gjerne på meg administratorhatten hvis ingen andre ønsker, men det trengs flere for å få det økonomiske i boks.
T1, 1969 "Møyfrid"
StarBugs Geir
Ultramedlem
Ultramedlem

Post by StarBugs Geir »

Eg har eit forslag:

AnderS, du har allereie tatt på deg "administrator-hatten", eller signalisert at du vil det. Då foreslår eg at du køyrer igang eit forprosjekt/møte der interesserte kjem saman på Solsvwik for ein brainstorming der ulike organisasjonsformer/moglegheiter blir drøfta.

(NB: Ikkje eit møte for nysgjerrige, men for folk med evne, vilje og ønske om å ta økonomisk og administrativt ansvar)

Du "ofrar" ein kveld, og kallar inn til eit møte. Ein må sjølvsagt registrere seg som interessent, slik at møte ikkje blir "opent". Melder det seg 4-5 sjeler, så er det mogleg å få til noko. Hvis ingen stiller opp, har styret rett. Då er staden "kjekk å ha", men ingen har tru eller vilje til å satse.

Fyrst av alt må det avklarast om lokalet er ledig, og kva betingelsar som gjeld (leigeavtalen).  Då kan dei som møter opp diskutere på riktig grunnlag. Som du og andre sikkert har skjønt er eg interessert. :thup
Last edited by Anonymous on Wed Jul 29, 2009 1:36 pm, edited 1 time in total.
1974 1303S
hans

Post by hans »

Jeg trenger en plass. 
AnderS
Medlem
Medlem

Post by AnderS »

Da tar jeg kontakt med utleiger, og så tar vi det derfra. :)
T1, 1969 "Møyfrid"
calan
Nybegynner
Nybegynner

Post by calan »

Bra initiativ AnderS
Jeg er interessert i å fortsatt å leie plass på solsvwik.
sax-man
Nybegynner
Nybegynner

Post by sax-man »

Må si at jeg er også interessert i å leie plass, både for vinterlagring og mekking. Foreløpig har jeg bare en bil, men man skal ikke se bort ifra at jeg etterhvert kunne trenge plass til flere...
proud owner of a 1964 1200
AnderS
Medlem
Medlem

Post by AnderS »

Flott at det er flere som er interesserte. :thup

Venter fremdeles på svar fra utleier, men siden det fremdeles er ferietid får vi vel være litt tålmodige.
T1, 1969 "Møyfrid"
Post Reply