Alt går i en boble

Her kan du diskutere alt mulig, men la det være interessant for andre VW-interesserte.

Moderator: Global moderator

Post Reply
User avatar
Crusing sjæfen Mac dyregod
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 646
Joined: Mon Jan 14, 2008 1:02 am
Location: Bergen

Alt går i en boble

Post by Crusing sjæfen Mac dyregod »

Min mor trengte en sjåfør og en bil for å shoppe på plantasjen! Hun trodde meg ikke, men som jeg sa, alt går i en boble.
Hun kjøpte planter, trær, hagefigurer, 2 90 cm høye krukker +++
Sånn så da baksetet ut etter bilen var stuet:

Image
Image
Image

Etter på tok jeg hunden med og turet til Tommys. Ginny har definitivt fått en bestevenn som spanderte en kald hot dog på henne

Image

Kom gjerne med flere bilder som kan vise at "alt går i en boble"  :thup
1973 T1 Automatic.
hans

Sv: Alt går i en boble

Post by hans »

hmm ... var det bare jeg som tenkte "koffert" da jeg leste overskriften ?  ;)
User avatar
VW 181
Ultramedlem
Ultramedlem
Posts: 3013
Joined: Fri Sep 07, 2007 3:54 pm
Location: Bergen

Sv: Alt går i en boble

Post by VW 181 »

hans wrote: hmm ... var det bare jeg som tenkte "koffert" da jeg leste overskriften ?  ;)
Helt sikkert!  ;)
Men en ting som er sikkert, er at man skal være god til å pakke, dersom alt skal med...
1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
User avatar
Moshe
Global moderator
Global moderator
Posts: 3322
Joined: Tue Aug 28, 2007 4:14 pm
Location: Ulset, Bergen
Contact:

Sv: Alt går i en boble

Post by Moshe »

Før var det vel ganske dagligdags å pakke boblene sine slik, før det ble vanlig med store stasjonsvogner, SUV'er og sånn...

Vasket 61'en forleden - da kom det selvfølgelig en kar bortom som hadde hatt boble på 60-tallet.
Han var snekker, eller møbelsnekker, og hadde laget en kasse til å ha på takgrinden. den hadde hatt hengslet lokk, lås med nøkkelhull (som brukt på møbler), og et lokk som var buet som taket på boblen. Hele greia hadde finish med pianolakk, så den kunne man speile seg i...
Mimre, mimre... Han hadde hatt en 64-modell - og var ikke fremmed for tanken å kjøpe en maken om han kom over et bra eksemplar.. :thup

Fantasifulle løsninger for å øke lastekapasiteten manglet ikke i de dager... :D
75 VW1303 Boble *8/8-2022
84 VW Golf Cab. *8/7-2019
96 VW1600i Boble *11/10-2017
77 VW2000 Camper *25/1-2015
59 VW1200 Boble *8/10-2014
72 VW1600 Pick Up *20/9-2013
70 VW1200 Fridolin *5/12-2012
61 VW1200 Boble *27/5-2007

69 Boble *2020-2021
64 Notchback *2008-2017
74 Boble Cab *2006-2015
68 Notchback *2008-2009
67 Notchback *2004-2005
66 Boble *2003-2005
User avatar
Crusing sjæfen Mac dyregod
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 646
Joined: Mon Jan 14, 2008 1:02 am
Location: Bergen

Sv: Alt går i en boble

Post by Crusing sjæfen Mac dyregod »

Jeg er rå på å stue  :P
Neida, neste gang skal jeg ta på takgrinden så jeg ser ut bakruten... Var nok ikke helt i ett med loven, men artig å se hva som faktisk kom med.
Hadde det bare vært jeg som kjørte uten passasjer ut kunne jeg tatt ut sidemann stolen! Hadde da sikkert fått like god plass som i en Stasjons vogn.. ;)
1973 T1 Automatic.
User avatar
amubus
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 705
Joined: Thu Sep 06, 2007 10:26 pm
Location: Nesttun/Bergen

Sv: Alt går i en boble

Post by amubus »

Faren er at ved kraftig brems kan "haude verta tåsnappa"....:-I ikke godt å få en krukke i bakhodet.... :-\
-01 mod t4 ex ambulanse
-86 mod t3 Caravelle
-70 mod t2 Rico camper
-64 mod t1 Ambulanse

Keep Norway beutifull, restore an old bus
Image
User avatar
Crusing sjæfen Mac dyregod
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 646
Joined: Mon Jan 14, 2008 1:02 am
Location: Bergen

Sv: Alt går i en boble

Post by Crusing sjæfen Mac dyregod »

amubus wrote: Faren er at ved kraftig brems kan "haude verta tåsnappa"....:-I ikke godt å få en krukke i bakhodet.... :-\
Hadde den i tankene. Men det var sånne lette aliminiums krukker... Men de kan bli tunge nok de om man får en skikkelig oppbremsing...
Men av mangel på varebil så tok vi en skummel sjanse :-\
1973 T1 Automatic.
FreddyB
Supermedlem
Supermedlem
Posts: 957
Joined: Wed Dec 19, 2007 6:05 pm
Location: Breim

Sv: Alt går i en boble

Post by FreddyB »

Ein kosebamse blir eit dødelig prosjektil om farten er høg nok..
Hadde då aldri trudd eg skulle kjøpe late-looker..
hans

Sv: Alt går i en boble

Post by hans »

aner ikke hvor mange G en sportsbil produserer ved kraftig nedbremsing, men en boble klarer neppe så alt for mange .
Ved kollisjon/momentan stopp er man vel gjerne oppe i 50G og da kommer vel plysjbamsen som før veide 100g fykende som en
5kgs ole brumm :)
hans

Sv: Alt går i en boble

Post by hans »

dagens skoletime :
(takk google)
KOLLISJONER

Når bilen er i fart, er den "i besittelse av" en energimengde.
Den energimengde en gjenstand har fordi den beveger seg, kalle vi bevegelsesenergi.
Som vi har nevnt før, er retardasjonen ved full oppbremsing på tørr asfaltvei ca. 8,0 m/sek² Hvis vi, under spesielle forhold, oppnår en retardasjon som er like stor som tyngdens akselerasjon,
( ca 9.89 m/sek²), seier vi at retardasjonen er "1g", og hvis vi da sitter i bilen betyr det at vår tyngde fordobles, dvs. vi må holde igjen med en kraft som er lik vår egen vekt for ikke å bli kastet forover.

Hvor mye tåler et menneske?
Ved kollisjoner kan det bli tale om hvor store påvirkninger et menneske kan tåle. En retardasjon på 1 g tåler vi lett. Men ved kollisjoner eller sammenstøt blir retardasjonen som oftes mangen ganger høyere.
La oss si at vi med vår bil kjører med en fart av 72 km/t mot en stillestående bil og skyver den 5m fremover - og stanser.
Vår "bremselengde" blir da bare 5 m - hvor stor retardasjon får vi?


Retardasjonen = hastighet(m/sek)²/2*bremselengden dvs. vi får en retardasjon på 40m/sek², som tilsvarer ca 4g, og dette vil si det samme som at passasjeren i bilen blir presset mot dashbordet, eller rattet om en ikke bruker bilbelte. Og dette er en kraft som er fire ganger kroppstyngden. Dette kan få alvorlige følger. Setebeltets oppgave er å forlenge passasjerers og førers "bremselengde" ved kollisjon. Dette oppnås ved beltets tøyningsevne. La oss anta at beltet ved en kollisjon forlenges med 0,3m i forhold til en person som ikke har setebeltet.

Kollisjon mot murvegg.
Vi antar at bilen kjører mot en fast murvegg med en fart av 36 km/t.
Bilens bremselengde blir da bare det stykket av bilens front som blir trykket inn, samt forskyvningen av setene, dashbordet og rattet.
Ved en vanlig bil kan dette dreie seg om 0,5m, og føreren vil da slynges mot rattet. Hvilken retardasjon får bilen og føreren i dette tilfelle?
Bruk webbkalkulatoren og svaret blir 100 m/sek². Dvs. at føreren får
en g-påvirkning som tilsvarer 10 ganger kroppstyngden.

Bruk av bilbelte lønner seg.
Hvis føreren hadde brukt bilbeltet som hadde forlenget seg 0,3 m ville hans "bremselengde" (teoretisk) ha blitt forlenget slik at hele "bremselengden" hadde blitt 0,8m. Og da får vi følgende retardasjon: 62,5m/sek² og g-påvirknngen ville teoretisk ha blitt redusert fra 10 til ca 6 g.
Setebeltene har dessuten den fordelen at de fordeler trykket jevnere mot kroppen, og de opptar dessuten noe energi når de strekker seg. I det siste eksemplet ville føreren ganske sikkert overlevd sammenstøtet, mens det i første tilfellet ville vært mer tvilsomt om han hadde tålt påkjenningen.

Vi ser her at dess kortere "bremselengden" blir ved et sammenstøt, dess større blir retardasjonen.

Hvis bremselengden nærmer seg 0, blir retardasjonen uendelig stor. Det er noe slikt som skjer når en liten bil kolliderer front mot front med en stor bil. I slike tilfeller kan den lille bilen bli fullstendig smadret selv ved moderat fart.

Ha dette i tankene under kjøringen. Hvis du under en fart av 80km/t kolliderer med en fast gjenstand, tilsvarer det et fall fra 24 meters høyde.
http://toptona.com/bil/koll.html
Post Reply