Bolt-on trimming av en 1300!
Moderator: Global moderator
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Det har skjedd litt i det siste men jeg har vært litt dårlig på oppdateringen:
Toppene er ferdig montert:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN3668.jpg[/img]
begynt montering av litt(oljekjøler, bensin pumpe,oljepåfylling):
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN3667.jpg[/img]
Jeg har også begynt puss og lakk av smådeler og kjøleblekk som blir brukt om igjen, her et bilde av "lakk-boksen":
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... C00072.jpg[/img]
Her er et bilde av vende høyde når stempel står på topp:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... C00071.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... C00070.jpg[/img]
Problemet mitt nå er å regne ut kompresjonen, her er de harde fakta:
-1641 ccm sylinder sett (87mm i bredde, 69mm i lengde)
-51 cc i alle kammeret
-vende høyde på 0.2 cm(når stempelet er på topp)
Håper noe kunne hjulpet meg med å regne ut kompresjonen?
Takk til Erik og gjengen på hop som lar meg låne sandblåsekabinettet deres, og til Bjørn får lånet av ventil verktøy.
Toppene er ferdig montert:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN3668.jpg[/img]
begynt montering av litt(oljekjøler, bensin pumpe,oljepåfylling):
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN3667.jpg[/img]
Jeg har også begynt puss og lakk av smådeler og kjøleblekk som blir brukt om igjen, her et bilde av "lakk-boksen":
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... C00072.jpg[/img]
Her er et bilde av vende høyde når stempel står på topp:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... C00071.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... C00070.jpg[/img]
Problemet mitt nå er å regne ut kompresjonen, her er de harde fakta:
-1641 ccm sylinder sett (87mm i bredde, 69mm i lengde)
-51 cc i alle kammeret
-vende høyde på 0.2 cm(når stempelet er på topp)
Håper noe kunne hjulpet meg med å regne ut kompresjonen?
Takk til Erik og gjengen på hop som lar meg låne sandblåsekabinettet deres, og til Bjørn får lånet av ventil verktøy.
Last edited by Anonymous on Thu Mar 26, 2009 9:27 pm, edited 1 time in total.
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
8,86:1 skulle det bli?
http://www.customspeedparts.de/content/ ... chtung.php
Men er ikke 0,2 mm i minste laget? Blir veldig lite klaring til ventilene da, 100% sikker på målet? Skal vel helst ha spent fast sylindrene med korrekt moment, ellers er det lett for at det blir litt bevegelse når du skal måle. Ser mer ut på bildet?
http://www.customspeedparts.de/content/ ... chtung.php
Men er ikke 0,2 mm i minste laget? Blir veldig lite klaring til ventilene da, 100% sikker på målet? Skal vel helst ha spent fast sylindrene med korrekt moment, ellers er det lett for at det blir litt bevegelse når du skal måle. Ser mer ut på bildet?
Last edited by Anonymous on Thu Mar 26, 2009 10:00 pm, edited 1 time in total.
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Blir bra dette. Hvilken type lakk er det du bruker på delene ?
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Han sier 0,2 cm André ikke mm :-)RZR-Andy wrote: 8,86:1 skulle det bli?
http://www.customspeedparts.de/content/ ... chtung.php
Men er ikke 0,2 mm i minste laget? Blir veldig lite klaring til ventilene da, 100% sikker på målet? Skal vel helst ha spent fast sylindrene med korrekt moment, ellers er det lett for at det blir litt bevegelse når du skal måle. Ser mer ut på bildet?
Vendehøyden bør gjerne ligge mellom 1-1,5 mm - så her er det som André sier viktig å måle rett. Jeg har verktøy hvis du vil låne. Ofte settes vendehøyde til 0, og så regulerer en med en kobberring under sylindre for å få riktig høyde - feks. ring på 1,25mm.
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Hehe, PUH!!!
Da er det jo MASSE å gå på!
Looking good, JayTee!
Result Compression ratio calculator
Diameter: 87 mm
Stroke: 69 mm
Combustion chamber volume: 51 ccm
Deck height: 2 mm
Compression ratio: 7,52
Hmm... så lav komp, da kan du jo smette på en liten IHI eller Garret T02-turbo da?


Result Compression ratio calculator
Diameter: 87 mm
Stroke: 69 mm
Combustion chamber volume: 51 ccm
Deck height: 2 mm
Compression ratio: 7,52
Hmm... så lav komp, da kan du jo smette på en liten IHI eller Garret T02-turbo da?

Last edited by Anonymous on Thu Mar 26, 2009 10:33 pm, edited 1 time in total.
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Det ble litt i laveste laget, hadde håpet på høyere så jeg kunne shimset meg ned. Da blir det plansliping av topper, hvor kan jeg få det gjort i bergen by?
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Kjøpt på lakkspesialisten/mekonomen i Fyllingsdalen, husker ikke merket men det er heft/syre grunning og svart silkematt som gjelder. Jeg brukte de Samme produktene på felgene mine og er veldig fornøyd med resultatet og finnishen.hans wrote: Blir bra dette. Hvilken type lakk er det du bruker på delene ?
Du får selvsagt rabatt med medlemmskortet ditt

Last edited by Anonymous on Thu Mar 26, 2009 10:56 pm, edited 1 time in total.
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
toppene har vært noe uker hos AR - Albrecht Racing på Sotra for litt fresing , nå er de tilbake og kompresjonen er nå oppe i 9,51. Målet mitt var 9-9,5 så jeg er veldig fornøyd. Nå er det litt småjusteringer før jeg begynner monteringen enden er nær!
Bilder kommer!
En stor takk til Rolf for all hjelp når jeg sto helt fast!
Bilder kommer!
En stor takk til Rolf for all hjelp når jeg sto helt fast!
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
9,5 blir vel passelig frekt, ja. Har du fått vippetøy?
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Har vært litt slapp med oppdateringene her men er kommer en solid en:
har tatt alt dill-dall som lakking av smådeler og shining av gamle deler, dynamoen fremstår i ny prakt:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... C00111.jpg[/img]
Først var det å få den i longblock, en grei sak å trekke til toppene med riktig moment når du får lånt en god momentnøkkel:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... C00114.jpg[/img]
som du ser på bildet ble også bensinpumpe og oljekjøler montert i samme slengen.
Jeg har kjøpt justerbare støtstangrør fra Scat som jeg kunne montere etter toppene og sylinderne på, og ja glemmeblekket er på.
Toppene hadde et velkjent problem, på den ene hadde tre av pinneboltene som holder eksosen på plass knekket av eller gjengene var ødelagt, disse ble borret opp erstattet av disse: http://www.unneberg-bil.no/mab/webshop_ ... i&id=12203.
Det funket veldig bra og jeg satte de inn med locktite.
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... tor046.jpg[/img]
Videre ble Varmeboksen skrud fast, men disse måtte av igjen da blekket under støtstangene må først på!!!
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... tor045.jpg[/img].
Forgasser innsug og viftehuse er også på plass:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... tor043.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... tor042.jpg[/img]
Nå ser den slik ut:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... tor047.jpg[/img]
Nå mangler det bare en varmepotte og eksos anlegg så er det klart for oppstart, regner med å få det til denne uken ute hos Rolf på Sotra!
har tatt alt dill-dall som lakking av smådeler og shining av gamle deler, dynamoen fremstår i ny prakt:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... C00111.jpg[/img]
Først var det å få den i longblock, en grei sak å trekke til toppene med riktig moment når du får lånt en god momentnøkkel:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... C00114.jpg[/img]
som du ser på bildet ble også bensinpumpe og oljekjøler montert i samme slengen.
Jeg har kjøpt justerbare støtstangrør fra Scat som jeg kunne montere etter toppene og sylinderne på, og ja glemmeblekket er på.
Toppene hadde et velkjent problem, på den ene hadde tre av pinneboltene som holder eksosen på plass knekket av eller gjengene var ødelagt, disse ble borret opp erstattet av disse: http://www.unneberg-bil.no/mab/webshop_ ... i&id=12203.
Det funket veldig bra og jeg satte de inn med locktite.
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... tor046.jpg[/img]
Videre ble Varmeboksen skrud fast, men disse måtte av igjen da blekket under støtstangene må først på!!!
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... tor045.jpg[/img].
Forgasser innsug og viftehuse er også på plass:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... tor043.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... tor042.jpg[/img]
Nå ser den slik ut:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... tor047.jpg[/img]
Nå mangler det bare en varmepotte og eksos anlegg så er det klart for oppstart, regner med å få det til denne uken ute hos Rolf på Sotra!
Last edited by Anonymous on Sun Aug 30, 2009 10:23 pm, edited 1 time in total.
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Ser bra ut!
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Flott! Fant du ut av luftfilterløsningen?
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Ser pent ut! Kanskje det blir mulig å få seg en prøvetur og sammenligne med en std. 1600?
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Jess, etter å ha fått fatt i deg på 1-800-VW så ser du på siste (dårlige) bilde at det staget til gasserne skal festes i bunnen av luftfiltrene. Jeg er usikker på hvilken luftfiltre jeg trenger men skal se litt på noen Jokeren har liggende. Jeg mangler også toppen som skal ligge over luftfilterene, men det lar seg ordne.RZR Andy wrote: Flott! Fant du ut av luftfilterløsningen?