Bolt-on trimming av en 1300!
Moderator: Global moderator
- Bjørn Hjellestad
- Supermedlem
- Posts: 927
- Joined: Sun Sep 02, 2007 4:39 pm
- Location: Legoland
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Jeg skal ha meg en økt i kveld og trenger noen innspill på hvordan jeg skal gå frem videre. Har du peiling på motor, lyst å kikke eller synse litt så ta gjerne turen innom. Holder til på Bønes, . Ring meg hvis du ikke vet hvor det er eller ikke finner frem.
Er der fra 1830 og noen timer utover, gi en lyd før du kommer. Småboller og brus serveres.
Jon
Er der fra 1830 og noen timer utover, gi en lyd før du kommer. Småboller og brus serveres.
Jon
Last edited by Anonymous on Thu Jan 22, 2009 8:39 am, edited 1 time in total.
- Bjørn Hjellestad
- Supermedlem
- Posts: 927
- Joined: Sun Sep 02, 2007 4:39 pm
- Location: Legoland
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Very nice!
Rolf og jeg tar turen!

Rolf og jeg tar turen!

Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Fristende det der, din lokkemann!Jon T wrote: Jeg skal ha meg en økt i kveld og trenger noen innspill på hvordan jeg skal gå frem videre. Har du peiling på motor, lyst å kikke eller synse litt så ta gjerne turen innom. Holder til på nedsiden av Bønes, like ved Fagernes Yacht club. Ring meg på 97117244 hvis du ikke vet hvor det er eller ikke finner frem.
Er der fra 1830 og noen timer utover, gi en lyd før du kommer. Småboller og brus serveres.
Jon

Får se hva som skjer i kveld, hadde vært kjekt, men i 9-tiden er du vel forren?
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
ikke si det, bare gi meg en lyd først. Skjermene venter på deg.RZR-Andy wrote:Fristende det der, din lokkemann!Jon T wrote: Jeg skal ha meg en økt i kveld og trenger noen innspill på hvordan jeg skal gå frem videre. Har du peiling på motor, lyst å kikke eller synse litt så ta gjerne turen innom. Holder til på nedsiden av Bønes, like ved Fagernes Yacht club. Ring meg på 97117244 hvis du ikke vet hvor det er eller ikke finner frem.
Er der fra 1830 og noen timer utover, gi en lyd før du kommer. Småboller og brus serveres.
Jon
Får se hva som skjer i kveld, hadde vært kjekt, men i 9-tiden er du vel forren?
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Etter en god tur til Abc og hop ble Rolf, Bjørn og Andy med i "Kjelleren". Bollene og brusen uteble men jeg fikk noen gode tips på hvordan jeg skal gå frem videre. Takk for gode innspill!
Nå er det toppene sin tur til å få en skikkelig overhaling/porting av innsug.
Forgasser innsugene skal også match portes til toppen.
To be continiued...
Nå er det toppene sin tur til å få en skikkelig overhaling/porting av innsug.
Forgasser innsugene skal også match portes til toppen.
To be continiued...
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Topper eller toppløs?
Vasket toppene godt i diesel men all skiten gikk ikke vekk(før vasken):
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN3044.jpg[/img]
De har fått seg en liten frisering men det ble nok ikke noen race-porting,brukte en dremel og slipte vekk støpekanter og de verste hindrene nedover.Slipte også vekk all driten som lå i eksos kanalene.
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN3045.jpg[/img]
Ventil verktøy og slipepasta fikk jeg låne Bjørn "black & chrome" Solsvwik, takk for det:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN3046.jpg[/img]
Ved neste økt sliper jeg ventil og begynner å måle meg fram til kompresjon.
Forgasserne er i hus og det blir to enkle(foreløpig) dellorto 34mm FRD:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... ell032.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... ell031.jpg[/img]
Vasket toppene godt i diesel men all skiten gikk ikke vekk(før vasken):
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN3044.jpg[/img]
De har fått seg en liten frisering men det ble nok ikke noen race-porting,brukte en dremel og slipte vekk støpekanter og de verste hindrene nedover.Slipte også vekk all driten som lå i eksos kanalene.
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN3045.jpg[/img]
Ventil verktøy og slipepasta fikk jeg låne Bjørn "black & chrome" Solsvwik, takk for det:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN3046.jpg[/img]
Ved neste økt sliper jeg ventil og begynner å måle meg fram til kompresjon.
Forgasserne er i hus og det blir to enkle(foreløpig) dellorto 34mm FRD:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... ell032.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... ell031.jpg[/img]
Last edited by Anonymous on Thu Jan 29, 2009 11:34 pm, edited 1 time in total.
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Brukte du en slik batteridrevet Dremel? Gikk det greit å få vekk det som trengtes?
Ingen fornuft - ren entusiasme!
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Det gikk greit å få slipt det av når jeg endelig fant ut hvilket hode som passet best til jobben.
Det var "dremel" 220v med ledning, ser ut som den stammer fra ClasOhlson.Et vannvittig turtall på den lille saken.
Det var "dremel" 220v med ledning, ser ut som den stammer fra ClasOhlson.Et vannvittig turtall på den lille saken.
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Forgasserne står for tur og i kveld fikk den siste en god overhaling. Tilstanden var uviss på begge da de ble kjøpt på vwnorge (kupp!) men når de kom i hus så de litt bedre ut. Luftfilterholdere og gasser stag var også med når jeg kjøpte disse. Pakningsett ble kjøpt av alfa 1750 via Ebay, en mann som leverer billig, raskt og bra samtidig som han tar seg tid til å svare på spørsmål pr mail, anbefales!
Før vask i rogalands lurium(vann, sitron syre og Zalo):
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN3031.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN3036.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... ell032.jpg[/img]
Pasta pannen(var alene hjemme
):
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN3083.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN3084.jpg[/img]
Prøvde å holde orden på 73 deler pr gasser:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN3085.jpg[/img]
Det som var igjen av gammel paking og den nye:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN3087.jpg[/img]
Ferdig:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN3089.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN3090.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN3091.jpg[/img]
Luriumet tok ikke all driten vekk men løste det veldig opp, skuret de med fin ståll-ull og da ble de veldi bra. Nå gjenstår det bare å få de justert!
Før vask i rogalands lurium(vann, sitron syre og Zalo):
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN3031.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN3036.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... ell032.jpg[/img]
Pasta pannen(var alene hjemme

[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN3083.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN3084.jpg[/img]
Prøvde å holde orden på 73 deler pr gasser:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN3085.jpg[/img]
Det som var igjen av gammel paking og den nye:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN3087.jpg[/img]
Ferdig:
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN3089.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN3090.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN3091.jpg[/img]
Luriumet tok ikke all driten vekk men løste det veldig opp, skuret de med fin ståll-ull og da ble de veldi bra. Nå gjenstår det bare å få de justert!
Last edited by Anonymous on Tue Feb 17, 2009 10:14 pm, edited 1 time in total.
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Vakkert, virkelig flott! Det må jeg si! Du lager jo gull og grønne skoger her! 

Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
hvordan er to single 34 dellorto kontra en dobbel 32/36 ?
Leser litt om motor for tiden , men er ikke kommet lengre enn laaaange diskusjoner om hvilken blokk man bør bruke
Lykke til videre Jon
Leser litt om motor for tiden , men er ikke kommet lengre enn laaaange diskusjoner om hvilken blokk man bør bruke

Lykke til videre Jon

Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Disse skal visstnok være perfekt for min motor selvom jeg gjerne skulle hatt 2 dobble 40, siden dette ser litt røffere ut! 2 dobble er på en annen side overkill her men kan dyses ned til mitt behov.hans wrote: hvordan er to single 34 dellorto kontra en dobbel 32/36 ?
Fordelen med 2 gassere, enten det er dobble eller enkle, er at disse står rett over toppene og da får luft\bensin blandingen kortere vei til forbrenningskammeret og "dråper" seg ikke så lett.
2 X 34" er bedre en 1 dobbel 32 men "dårligere" enn dobbel 36, hvis en ser bort ifar fordelen med å ha 2 gassere som nevnt over!
Obs! dette er hva jeg har lest meg til og jeg har ikke forsket/prøvd forskjellene på disse oppsettene. Tar jeg feil så skrik ut!
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Det er godt å vite hvor man skal henvende seg, hvis man skal til med dette selv.... 
Bortsett fra det, ser jo de gasserne råe ut!! Rett og slett lekre!
Gleder meg til å se bilen igang med dette oppsettet!

Bortsett fra det, ser jo de gasserne råe ut!! Rett og slett lekre!

Gleder meg til å se bilen igang med dette oppsettet!

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302S "Smurfen"
1972 1302S "Smurfen"
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Virkelig bra Jon, legger du dem ut på EBAY eller TheSamba få du 3gangen igjen 

Ingen fornuft - ren entusiasme!