En T4 med rett over 270 000 km på telleverket er tatt inn i varmen hos Mjolnir Group som første firmabil.
Den er kjøpt med mangellapp, så det er litt som må fikses før den ser veien igjen.
Heldigvis er ikke utgangspunktet så ille - den ble tross alt kjørt for egen maskin til periodisk kjøretøykontroll
Mangler fra kontrollen:
1. Bremseskjold ikke tilstrekkelig festet, begge sider bak
2. Mer enn 25% på en side av bremseskive, begge sider foran
3. Bremsewire (parkbrems) skadet, bakre
4. Lastavhengig bremsekraftregulator sitter fast
5. For stor forskjell i bremsekraft mellom hjul på samme aksel, bak
6. Virkning parkbrems - for dårlig, venstre
7. Tilstand på understell/ramme: For stor korrosjon, skinne bak støtfanger
8. Eksosrør: For stor lekkasje fra midtre rør
9. Støvmansjett defekt, høyre, ytre foran
Vognen:
Mjolnir Group sin første firmabil - T4 fra 1999
Moderator: Global moderator
Re: Mjolnir Group sin første firmabil - T4 fra 1999
I prosjekter så går det jo fort litt kalendertid av og til - men nå har det vært litt aktivitet :
Har så smått begynt å få oversikt over hva som trengs av deler.
Når jeg skulle flytte bilen gjorde girvekslingen seg noe vanskelig. Så en ny feil har meldt seg - noe slitt sjaltemekanisme.
Hvor slitt ting faktisk er, er jeg usikker på. Men jeg er ganske sikker på at det ikke skal se slik ut: Her har setet til kulen til venstre i bildet skiftet adresse. Så som en start er ny foring/kulesete bestilt.
Har så smått begynt å få oversikt over hva som trengs av deler.
Når jeg skulle flytte bilen gjorde girvekslingen seg noe vanskelig. Så en ny feil har meldt seg - noe slitt sjaltemekanisme.
Hvor slitt ting faktisk er, er jeg usikker på. Men jeg er ganske sikker på at det ikke skal se slik ut: Her har setet til kulen til venstre i bildet skiftet adresse. Så som en start er ny foring/kulesete bestilt.
Re: Mjolnir Group sin første firmabil - T4 fra 1999
Sjaltemekansimen meldt inn i forrige innlegg: Etter at bilde var tatt og nytt sete bestilt, så ble det satt sammen igjen (det gamle setet lå like nedenfor kulen). Bilen har vært kjørt med prøveskilt etter dette, og giringen fungerte som den skulle. Så foreløpig ligger det nye setet/foringen i delekassen.
Ellers er jeg godt i gang med rustskaden som fikk 2 poeng på EU-kontrollen.
Ene hjørnet bak har fått nytt stål.
T4en er kanskje litt i et mellomstadie - den er for gammel til at man har fullgod deledekning og for ny til at ettermarkedet har tatt ekstra initiativ når det gjelder sveisedeler. Litt får man tak i, en del som ble kjøpt inn var D-søylen 7D1 809 028 A.
Takk til Pål som lånte meg løftebordet - det gjorde rustjobben mye greiere
Her har høyre hjørne fått litt nytt stål med påfølgende grunning: Bilens bakfanger var også for rusten.
Så et av stoppene i ferien var hos Olas Bil på Karmøy.
Her ble det god fangst - en bakfanger i vesentlig bedre stand
Veldig kjekt at det finnes sånne steder med selvplukk:
Ellers er jeg godt i gang med rustskaden som fikk 2 poeng på EU-kontrollen.
Ene hjørnet bak har fått nytt stål.
T4en er kanskje litt i et mellomstadie - den er for gammel til at man har fullgod deledekning og for ny til at ettermarkedet har tatt ekstra initiativ når det gjelder sveisedeler. Litt får man tak i, en del som ble kjøpt inn var D-søylen 7D1 809 028 A.
Takk til Pål som lånte meg løftebordet - det gjorde rustjobben mye greiere
Her har høyre hjørne fått litt nytt stål med påfølgende grunning: Bilens bakfanger var også for rusten.
Så et av stoppene i ferien var hos Olas Bil på Karmøy.
Her ble det god fangst - en bakfanger i vesentlig bedre stand
Veldig kjekt at det finnes sånne steder med selvplukk:
Re: Mjolnir Group sin første firmabil - T4 fra 1999
Torsdag den 12 september 2024 dundret T4en gjennom etterkontrollen.
Kuren for de ulike punkter ble som følger:
1. Bremseskjold ikke tilstrekkelig festet, begge sider bak
Nye bremseskjold - Klokkerholm 9558879
2. Mer enn 25% på en side av bremseskive, begge sider foran
Kunne kanskje «ha kjørt» de gamle fri for rust – men her gikk det litt kalendertid så fiksen ble nye skiver (ABS 16657), klosser (Meyle 025 218 8319), fjær for kalipper (Quick Brake 109-1680) og den ene siden (venstre siden) fikk nye glidebolter (Frenkit 812001)
3. Bremsewire (parkbrems) skadet, bakre
Bilen har 3 stk wire – 1 wire fra hendel inne på gulvet på høyre side av fører, og 1 stk til hvert hjul. Ut til hjulene: «TRW GCH2338». Fra innsiden til midt under bilen: «8140 291155».
4. Lastavhengig bremsekraftregulator sitter fast
Her ble det bare sprayet litt rustløser og bevegd frem og tilbake.
5. For stor forskjell i bremsekraft mellom hjul på samme aksel, bak
6. Virkning parkbrems - for dårlig, venstre
Disse punktene (5 og 6) ble løst ved bytte av bremser. På venstre siden var parkbremsen på kalipper defekt. Ny kalipper: «ESEN SKV 23SKV293». Felles på begge sider: Nye skiver («TOPRAN 108 915 001»), nye glidebolter (Maxgear 49-1937), monteringsblikk (A.B.S 1232Q») og nye klosser («A.B.S 36983»)
7. Tilstand på understell/ramme: For stor korrosjon, skinne bak støtfanger
Denne er allerede nevnt – nytt stål sveist inn på høyre hjørne bak samt «ny» (brukt) støtfanger (/hengerfestet).
Tilhengerkontakten som fulgte det "nye" hengerfestet hadde sett bedre dager og ble byttet.
8. Eksosrør: For stor lekkasje fra midtre rør
Nytt stål (emne fra Biltema) ble sveist inn.
9. Støvmansjett defekt, høyre, ytre foran
Ny mansjett: «Pascal G5W029PC». Drivaksel ble tatt av for å gjøre denne jobben.
Ellers valgte jeg å bytte «hjulnavet» på høyre side bak da flensen hadde et dårlig gjengehull for den ene hjulbolten. Når det gamle ble tatt av ble den ene lagerbanen med navet ut. Denne dro da med seg tetningsringen forbi låseringen slik at den ble deformert. Dette medførte at jobben ble utvidet til å også inkludere lagerbytte. Lager: "SKF VKBA 6702", nav/flens: "Topran 107 952", hjulbolter: "Febi Bilstein 04912". Mens jeg hadde T5 ble det handlet et verktøysett for å dra ut og montere hjullager. T5-verktøyet kan ikke brukes direkte, men flere deler fra settet var nyttig. Godt i gang: En annen hyggelig nyhet er at bilen har fungerende blokkvarmer: Min samboer liker å male og synes at grått interiør var noe kjedelig – så her er første runde i gang: Innom vekten: Med minimumsverktøy (bilens jekk og latsmannsarm + noen piper), uten bakseteraden og ca. halvfull dieseltank så veier vognen 1740 kg. De fleste kiloene befinner seg framme (1160 kg). Bak blir da: 580 kg. Bilde viser også at bakfangeren er noe mindre matt enn framfangeren – bakfanger fikk et strøk med sprayboks «Motip Bumperspray»
Hjørnet som har fått nytt stål fikk «PPG Delfleet 350» i RAL 9001 (Ikke etter fargekoden fra VW). Så det er absolutt synlig men godt nok for nå. Etter besøket på vekten ble det å gire noe mer vanskelig – clutchpedalen mistet sin funksjon – ingen reaksjon ved å trykke inn pedalen annet enn at pedalen går «i bunn»: Så turen hjem igjen ble på tilhenger – takk til Kurt for lån av tilhenger!
Har ikke begynt å skru, men beste gjetning så langt er at det er slavesylinderen som har tatt kveld da det er fuktig på undersiden av girkassen
Kuren for de ulike punkter ble som følger:
1. Bremseskjold ikke tilstrekkelig festet, begge sider bak
Nye bremseskjold - Klokkerholm 9558879
2. Mer enn 25% på en side av bremseskive, begge sider foran
Kunne kanskje «ha kjørt» de gamle fri for rust – men her gikk det litt kalendertid så fiksen ble nye skiver (ABS 16657), klosser (Meyle 025 218 8319), fjær for kalipper (Quick Brake 109-1680) og den ene siden (venstre siden) fikk nye glidebolter (Frenkit 812001)
3. Bremsewire (parkbrems) skadet, bakre
Bilen har 3 stk wire – 1 wire fra hendel inne på gulvet på høyre side av fører, og 1 stk til hvert hjul. Ut til hjulene: «TRW GCH2338». Fra innsiden til midt under bilen: «8140 291155».
4. Lastavhengig bremsekraftregulator sitter fast
Her ble det bare sprayet litt rustløser og bevegd frem og tilbake.
5. For stor forskjell i bremsekraft mellom hjul på samme aksel, bak
6. Virkning parkbrems - for dårlig, venstre
Disse punktene (5 og 6) ble løst ved bytte av bremser. På venstre siden var parkbremsen på kalipper defekt. Ny kalipper: «ESEN SKV 23SKV293». Felles på begge sider: Nye skiver («TOPRAN 108 915 001»), nye glidebolter (Maxgear 49-1937), monteringsblikk (A.B.S 1232Q») og nye klosser («A.B.S 36983»)
7. Tilstand på understell/ramme: For stor korrosjon, skinne bak støtfanger
Denne er allerede nevnt – nytt stål sveist inn på høyre hjørne bak samt «ny» (brukt) støtfanger (/hengerfestet).
Tilhengerkontakten som fulgte det "nye" hengerfestet hadde sett bedre dager og ble byttet.
8. Eksosrør: For stor lekkasje fra midtre rør
Nytt stål (emne fra Biltema) ble sveist inn.
9. Støvmansjett defekt, høyre, ytre foran
Ny mansjett: «Pascal G5W029PC». Drivaksel ble tatt av for å gjøre denne jobben.
Ellers valgte jeg å bytte «hjulnavet» på høyre side bak da flensen hadde et dårlig gjengehull for den ene hjulbolten. Når det gamle ble tatt av ble den ene lagerbanen med navet ut. Denne dro da med seg tetningsringen forbi låseringen slik at den ble deformert. Dette medførte at jobben ble utvidet til å også inkludere lagerbytte. Lager: "SKF VKBA 6702", nav/flens: "Topran 107 952", hjulbolter: "Febi Bilstein 04912". Mens jeg hadde T5 ble det handlet et verktøysett for å dra ut og montere hjullager. T5-verktøyet kan ikke brukes direkte, men flere deler fra settet var nyttig. Godt i gang: En annen hyggelig nyhet er at bilen har fungerende blokkvarmer: Min samboer liker å male og synes at grått interiør var noe kjedelig – så her er første runde i gang: Innom vekten: Med minimumsverktøy (bilens jekk og latsmannsarm + noen piper), uten bakseteraden og ca. halvfull dieseltank så veier vognen 1740 kg. De fleste kiloene befinner seg framme (1160 kg). Bak blir da: 580 kg. Bilde viser også at bakfangeren er noe mindre matt enn framfangeren – bakfanger fikk et strøk med sprayboks «Motip Bumperspray»
Hjørnet som har fått nytt stål fikk «PPG Delfleet 350» i RAL 9001 (Ikke etter fargekoden fra VW). Så det er absolutt synlig men godt nok for nå. Etter besøket på vekten ble det å gire noe mer vanskelig – clutchpedalen mistet sin funksjon – ingen reaksjon ved å trykke inn pedalen annet enn at pedalen går «i bunn»: Så turen hjem igjen ble på tilhenger – takk til Kurt for lån av tilhenger!
Har ikke begynt å skru, men beste gjetning så langt er at det er slavesylinderen som har tatt kveld da det er fuktig på undersiden av girkassen
Re: Mjolnir Group sin første firmabil - T4 fra 1999
Det var slavesylinderen (som også er utløserlageret) som hadde takket for seg.
For å bytte utløserlager på en T4 med "02G"-girkasse må man ta ut girkassen. I den anledning ble også clutchen byttet:
(Clutchsett: "ADV183075")
(I bilde kan man se at eksosen er festet - ved å løsne eksosen ble det mye enklere å montere girkassen) Gammelt utløserlager:
(Nytt lager ble "Luk 510 0016 10") Fra Haynes-boken var det illustert hvordan man kunne montere eksosklemmene. Her er noen "kiler" laget fra 3mm plate.
Det finnes mer riktig verktøy, men dette fungerte OK. Det er et voldsomt spenn i disse klemmene! I tillegg så fikk motoren nytt oljefilter (Mann W950/4) og ny olje (Biltema 34-878 5W-40 VW502/VW505).
Ny girolje: Biltema 75W-90 (artikkel 34-023)
Telleverket ved reparasjonen sa 271 007 km.
Ved etterkontroll var kilometerstanden 270 851 km, så satser på at det blir en noe lengre distanse til neste økt
For å bytte utløserlager på en T4 med "02G"-girkasse må man ta ut girkassen. I den anledning ble også clutchen byttet:
(Clutchsett: "ADV183075")
(I bilde kan man se at eksosen er festet - ved å løsne eksosen ble det mye enklere å montere girkassen) Gammelt utløserlager:
(Nytt lager ble "Luk 510 0016 10") Fra Haynes-boken var det illustert hvordan man kunne montere eksosklemmene. Her er noen "kiler" laget fra 3mm plate.
Det finnes mer riktig verktøy, men dette fungerte OK. Det er et voldsomt spenn i disse klemmene! I tillegg så fikk motoren nytt oljefilter (Mann W950/4) og ny olje (Biltema 34-878 5W-40 VW502/VW505).
Ny girolje: Biltema 75W-90 (artikkel 34-023)
Telleverket ved reparasjonen sa 271 007 km.
Ved etterkontroll var kilometerstanden 270 851 km, så satser på at det blir en noe lengre distanse til neste økt