Page 1 of 8
Bolt-on trimming av en 1300!
Posted: Tue Dec 16, 2008 10:44 pm
by Jon T
Dette er historien om en som i utgangspunktet ikke ikke hadde peiling på motor-mekking men allikevel bestemte seg for at dette ikke kunne være så vanskelig.
Planene om denne motoren begynte i vår og har blitt diskutert med flere entusiaster i flere omganger. Grunnen til at jeg velger bolt-on er at dette er enklere og billigere og gir meg en pekepinn om motor trimming er noe for meg.
Heldigvis er det flere som har mye mer peiling enn meg og disse er bare en telefon unna.
Veien blir til mens jeg går og deadline er vårtørre veier og solnedgang i speilet.
Jeg har lest meg opp på internett og i boken "how to hotrod your VW" + de geniale filmene Bug me!
Verktøy er halve jobben sier de og mitt utvalg er ganske enkelt, det som mangler vil bli kjøpt etter behov og spesialverktøy lånes der det trengs.
Utgangspunktet er en 1300F motor fra 1967 som er enkel portet, her er demonteringen begynt:
[img width=800 height=600]
http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN2910.jpg[/img]
etter noen timer ser den slik ut:
[img width=800 height=600]
http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN2914.jpg[/img]
planen er:
-dobbelportede topper
-1641 sylinder sett
-2 enkle gassere, dellorto eller solex 40
- empi eksos
-1.25:1 vippestell
Hvordan det går med å få ut denne får du se i en annen tråd:
[img width=800 height=600]
http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN2915.jpg[/img]
oppdaterer tråden når jeg forsetter. tips, triks, hån, ekspertise og kommentarer mottas med takk!
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Posted: Tue Dec 16, 2008 10:53 pm
by Moshe
Gleder meg til fortsettelsen!!!

Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Posted: Tue Dec 16, 2008 11:31 pm
by erika
Det blir kjekt å se hva du klarer å skremme ut av denne her Jon! Garantert lurt å begynne motortrimming på dette nivået her.
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Posted: Tue Dec 16, 2008 11:53 pm
by RZR Andy
Se her ja! Godt å være i gang? Er ikke bakelitten sprukket ville jeg latt være å røre den, scary stuff!!

Hvor langt har du tenkt å gå - splitte blokken? Eller bare til shortblock?
Blir artig å følge, du får skrike ut om du står fast noe sted.

Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Posted: Wed Dec 17, 2008 12:01 am
by Tistlo
Detta kan verta ein intresang tråd

Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Posted: Wed Dec 17, 2008 7:58 am
by Jon T
RZR-Andy wrote:
Se her ja! Godt å være i gang? Er ikke bakelitten sprukket ville jeg latt være å røre den, scary stuff!!

Hvor langt har du tenkt å gå - splitte blokken? Eller bare til shortblock?
Blir artig å følge, du får skrike ut om du står fast noe sted.
Det blir nok bare shortblock i denne omgang hvis det ikke dukker opp noe muffins, tanken er å gjøre det så enkelt så mulig.
Hva som skjer neste vinter er for tidlig å si

Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Posted: Wed Dec 17, 2008 12:01 pm
by Solan
...jeg kan jo dukke opp med noe(n) muffins...
Eller: Du kan jo Bake Litt muffins sjæl, Theo...?
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Posted: Wed Dec 17, 2008 3:13 pm
by VW 181
Veldig kjekt at vi kan følge motoren her, du er tøff som setter igang...

Gleder meg til å se denne på plass i bilen, og se den kjøre stripa på SCC??
Keep up the good work!!
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Posted: Wed Dec 17, 2008 11:27 pm
by RZR Andy
Det som KAN være verdt å tenke litt på er oljekjøling... Skeptisk til den originale som står og stenger i luftstrømmen til syl. no. 3. Et adapter og ekstern kjøler kan være verdt å vurdere, evt. konvertere til viftehus med "doghouse" og større kjølevifte fra en 1600. Var vel ikke allverdens effektivitet på den gamle løsningen, og med større volum/effekt blir det nødvendigvis mer varmeutvikling også. Men så pent som du kjører er det gjerne ikke noe å bry seg med

. Er jo greit å evt. dra med disse delene videre til Trinn II i evolusjonen

Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Posted: Thu Dec 18, 2008 10:04 am
by RZR Sune
Jon T wrote:
Dette er historien om en som i utgangspunktet ikke ikke hadde peiling på motor-mekking men allikevel bestemte seg for at dette ikke kunne være så vanskelig.
Planene om denne motoren begynte i vår og har blitt diskutert med flere entusiaster i flere omganger. Grunnen til at jeg velger bolt-on er at dette er enklere og billigere og gir meg en pekepinn om motor trimming er noe for meg.
Heldigvis er det flere som har mye mer peiling enn meg og disse er bare en telefon unna.
Veien blir til mens jeg går og deadline er vårtørre veier og solnedgang i speilet.
Jeg har lest meg opp på internett og i boken "how to hotrod your VW" + de geniale filmene Bug me!
Verktøy er halve jobben sier de og mitt utvalg er ganske enkelt, det som mangler vil bli kjøpt etter behov og spesialverktøy lånes der det trengs.
Utgangspunktet er en 1300F motor fra 1967 som er enkel portet, her er demonteringen begynt:
[img width=800 height=600]
http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN2910.jpg[/img]
etter noen timer ser den slik ut:
[img width=800 height=600]
http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN2914.jpg[/img]
planen er:
-dobbelportede topper
-1641 sylinder sett
-2 enkle gassere, dellorto eller solex 40
- empi eksos
-1.25:1 vippestell
Hvordan det går med å få ut denne får du se i en annen tråd:
[img width=800 height=600]
http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... CN2915.jpg[/img]
oppdaterer tråden når jeg forsetter. tips, triks, hån, ekspertise og kommentarer mottas med takk!
Måtte du ut med bakelitten? eller var den brukket allerede. If it aint broke. LEAVE IT!!!
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Posted: Thu Dec 18, 2008 10:08 am
by RZR Sune
Blir brillefint dette Mr T. Få motoren i en motorbukk så er rengjøringsjobben mye enklere.
Greit å kunne snu den rundt litt. Har gjort samme drittjobben nylig og duverden så mye drit som henger i alle krinkelkroker.
Motorvask fra Biltema, Bensin, Forgasser rens, tannkost, neglekost kan være en bra handleliste...
Stå på og hold oss oppdatert! Aprikose kjøledeksler som på 80Tallet da Jon Travolta var i støtet?
Sikkert noen travere i klubben som har en skvett stående:)
S
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Posted: Thu Dec 18, 2008 10:14 am
by Jon T
Bakelitten ser fin ut men må se over den når jeg får vasket stasen(ikke den Svein!

). Kjøling blir nok som du sier i stage2.
Kjøledekslene blir enten svak rosa, purpur eller aprikos, det valget er vanskelig!
Den skal få seg en real vask og litt sort lakk så kommer nok den til å se fin ut..
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Posted: Thu Dec 18, 2008 10:21 pm
by orangenotch
Tror jeg har noen liter med Fersken farget lakk stående. Da trenger du ikke bekymre deg for "appelsinhud " iallefall

Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Posted: Mon Jan 05, 2009 9:53 pm
by Jon T
Det går ikke fort unna her med julefeiring, nyttår og en liten ferie.
Har fått motoren opp på stativ og i longblock - en varmeboks:
[img width=800 height=600]
http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... /bb110.jpg[/img]
i neste omgang blir det av med varmeboksen og en full vask av hele greien:
[img width=800 height=600]
http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... /bb114.jpg[/img]
I tilegg kom det en noen deler til byggingen i dag, sylinder sett på 1641:
[img width=800 height=600]
http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... /bb116.jpg[/img]
vippestell:
[img width=800 height=600]
http://i188.photobucket.com/albums/z278 ... /bb115.jpg[/img]
i tilegg noen pakninger, ny bensinpumpe og litt småting som må til!
Sv: Bolt-on trimming av en 1300!
Posted: Tue Jan 06, 2009 12:11 am
by RZR Andy
Mmmm...godsakene er kommet!

Gassers?