Torsdag den 12 september 2024 dundret T4en gjennom etterkontrollen.
Kuren for de ulike punkter ble som følger:
1. Bremseskjold ikke tilstrekkelig festet, begge sider bak
Nye bremseskjold - Klokkerholm 9558879
2. Mer enn 25% på en side av bremseskive, begge sider foran
Kunne kanskje «ha kjørt» de gamle fri for rust – men her gikk det litt kalendertid så fiksen ble nye skiver (ABS 16657), klosser (Meyle 025 218 8319), fjær for kalipper (Quick Brake 109-1680) og den ene siden (venstre siden) fikk nye glidebolter (Frenkit 812001)
3. Bremsewire (parkbrems) skadet, bakre
Bilen har 3 stk wire – 1 wire fra hendel inne på gulvet på høyre side av fører, og 1 stk til hvert hjul. Ut til hjulene: «TRW GCH2338». Fra innsiden til midt under bilen: «8140 291155».
4. Lastavhengig bremsekraftregulator sitter fast
Her ble det bare sprayet litt rustløser og bevegd frem og tilbake.
5. For stor forskjell i bremsekraft mellom hjul på samme aksel, bak
6. Virkning parkbrems - for dårlig, venstre
Disse punktene (5 og 6) ble løst ved bytte av bremser. På venstre siden var parkbremsen på kalipper defekt. Ny kalipper: «ESEN SKV 23SKV293». Felles på begge sider: Nye skiver («TOPRAN 108 915 001»), nye glidebolter (Maxgear 49-1937), monteringsblikk (A.B.S 1232Q») og nye klosser («A.B.S 36983»)
7. Tilstand på understell/ramme: For stor korrosjon, skinne bak støtfanger
Denne er allerede nevnt – nytt stål sveist inn på høyre hjørne bak samt «ny» (brukt) støtfanger (/hengerfestet).
Tilhengerkontakten som fulgte det "nye" hengerfestet hadde sett bedre dager og ble byttet.
8. Eksosrør: For stor lekkasje fra midtre rør
Nytt stål (emne fra Biltema) ble sveist inn.
9. Støvmansjett defekt, høyre, ytre foran
Ny mansjett: «Pascal G5W029PC». Drivaksel ble tatt av for å gjøre denne jobben.
Ellers valgte jeg å bytte «hjulnavet» på høyre side bak da flensen hadde et dårlig gjengehull for den ene hjulbolten. Når det gamle ble tatt av ble den ene lagerbanen med navet ut. Denne dro da med seg tetningsringen forbi låseringen slik at den ble deformert. Dette medførte at jobben ble utvidet til å også inkludere lagerbytte. Lager: "SKF VKBA 6702", nav/flens: "Topran 107 952", hjulbolter: "Febi Bilstein 04912".

- hjulnav.jpg (1.61 MiB) Viewed 13480 times
Mens jeg hadde T5 ble det handlet et verktøysett for å dra ut og montere hjullager. T5-verktøyet kan ikke brukes direkte, men flere deler fra settet var nyttig. Godt i gang:

- bytte_hjullager.jpg (2.71 MiB) Viewed 13480 times
En annen hyggelig nyhet er at bilen har fungerende blokkvarmer:

- blokkvarmer_fungerte.jpg (2.91 MiB) Viewed 13480 times
Min samboer liker å male og synes at grått interiør var noe kjedelig – så her er første runde i gang:

- DSC05622_14sept.jpg (2.04 MiB) Viewed 13480 times
Innom vekten: Med minimumsverktøy (bilens jekk og latsmannsarm + noen piper), uten bakseteraden og ca. halvfull dieseltank så veier vognen 1740 kg. De fleste kiloene befinner seg framme (1160 kg). Bak blir da: 580 kg.

- 1740kg.jpg (1.86 MiB) Viewed 13480 times
Bilde viser også at bakfangeren er noe mindre matt enn framfangeren – bakfanger fikk et strøk med sprayboks «Motip Bumperspray»
Hjørnet som har fått nytt stål fikk «PPG Delfleet 350» i RAL 9001 (Ikke etter fargekoden fra VW). Så det er absolutt synlig men godt nok for nå.

- ral9001.jpg (1.56 MiB) Viewed 13480 times
Etter besøket på vekten ble det å gire noe mer vanskelig – clutchpedalen mistet sin funksjon – ingen reaksjon ved å trykke inn pedalen annet enn at pedalen går «i bunn»:

- clutch_problem.jpg (2 MiB) Viewed 13480 times
Så turen hjem igjen ble på tilhenger – takk til Kurt for lån av tilhenger!
Har ikke begynt å skru, men beste gjetning så langt er at det er slavesylinderen som har tatt kveld da det er fuktig på undersiden av girkassen
